UTETRENING – FIRE ENKLE INTERVALLØKTER

Nå som det er sommer, er det deilig å trene ute, da er intervaller perfekt. Intervalltrening er en veldig enkel måte å trene på. Det er effektivt og alle kan få det til. Du kan selv velge hvor hardt du vil jobbe i arbeidsperiodene, samt hvor lenge arbeids- og hvileperiodene skal vare. Og det beste av alt, du trenger minimalt med utstyr. Alt du trenger for intervaller ute, er gode sko og et antrekk. God musikk gjør også treningsøkten ekstra morsom. Intervaller er perfekt utetrening i sommer! 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har gjort intervaller i dag. Jeg byttet faktisk ut min planlagte treningsøkt med en gåtur, derav bildene. I dag hadde jeg verken motivasjon, godt med energi eller treningslyst, og det fant jeg ut at det passet godt med en hviledag. Jeg har derimot gjort alle disse fire enkle intervalløktene tidligere. Dette er enkle økter, som aldri slår feil.

Utetrening – fire enkle intervalløkter

⋄ Bakkeintervaller

Her løper du opp bakken raskt, og går så rolig ned bakken. Dette kan du gjenta alt fra 6 -20 ganger avhengig av hvor lang bakken din er.

⋄ Lyktestolpeintervaller
Her lar du lyktestolpene avgjøre arbeids- og hvileperiodene dine. Løp raskt fra en lyktestolpe til en annen. Når du når frem til lyktestolpen, jogger du så rolig frem til neste lyktestolpe. Deretter løper du raskt frem til neste lyktestolpe, jogger rolig igjen, osv. Fortsett slik i 20 -30 minutter.

⋄ Strekningsintervaller
Finn deg en flat strekning. Den kan være alt fra 100 -500 meter. Løp strekningen så raskt du klarer. Snu og jogg rolig tilbake, eventuelt gå tilbake. Når du er tilbake der du startet, løper du så raskt den andre veien igjen. Gjenta 6 -10 ganger.

⋄ Musikkintervaller
Her varierer du mellom å løpe raskt og jogge rolig, eventuelt gå, for annen hver sang. Sang en løper du raskt, sang to jogger eller går du, sang nummer tre løper du raskt, sang fire jogger eller går du, osv. Gjenta så mange ganger du ønsker.

Husk at du må varme godt opp før du begynner med intervallene. 5 til 10 minutter er fint for de fleste. Start med rask gange. Øk så til rolig jogging og løp et minutt eller to på slutten av oppvarmingen. Du skal bli god og varm i kroppen.

Håper du lar deg inspirere til utretrening i sommer og tester en av disse fire enkle intervalløktene. God trening!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Lyktestolpte intervaller. Den var ny. Bekkeintervaller gjør jeg av og til da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg