VANILJEKAKE MED SJOKOLADEGLASUR

                                                                                                                                                                                                  Inneholder addlinker

Hva sier du til en saftig vaniljekake med sjokoladebiter toppet med sjokoladeglasur? Nam, sier jeg i hvert fall!

Selv om jeg pleier å bake på søndager, det er jo egentlig min bakedag (!!) er det andre ting på agendaen i dag. Derfor deler jeg heller denne kaken som jeg laget tidligere i uken da en venninne kom over for litt kaffeslabbedask – les kaffe, prat, kake og hygge. Vi gomlet kake og koste oss.

Vaniljekake med sjokoladeglasur

3 egg
3 ss sukringold
3 ss sukrin, eventuelt mer sukringold
100 g havremel

30 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
200 g kesam
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljepuiver
0,5 dl melk
Ca 50 g sjokoladebiter, jeg har brukt sun crisp fra funksjonell mat, men hakket sjokolade vil smake vel så godt

Bland sammen alle ingrediensene utenom sjokoladen i en skål. Tilsett eventuelt mer melk eller vann vann og røren blir tykk. Den skal ha vanlig kakedeigkonsistens.
Rør inn sjokolade.

Hell røren utover en form.
Selv liker jeg å ha bakepapir i formen.
Stek på 175 grader i 30 -35 minutter.
Avkjøl noen minutter i formen.

Sjokoladeglasur

150 g philadelphia
2 ss smeltet smør
4 ss sukrinmelis
3 ss kakaopulver
1/4 ts vaniljepulver, kan sløyfes
1/5 ts salt

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle.
Smak deg gjerne til med søtning og kakao slik at du får riktig smak til dine smaksløker.

Ha glasuren over kaken.

Sjokoladeglasuren er helt fantastisk god. Ja, virkelig knall god! Jeg slikket bollen grundig etter at jeg helte glasuren over kakebunnen. 

Kaken falt veldig i smak hos meg og venninnen jeg serverte den til, så jeg håper du også vil like den.
Nå skal jeg komme meg avgårde på brunsj. Ha en nydelig søndag. 

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Den glasuren kan jeg sikkert bruke som Sjokoladepålegg også. Jeg skal prøve den 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg