VARIERER LØPINGEN OG GJØR DET MORO

De siste ukene har jeg begynt så smått med løpetrening igjen.  Det henger naturligvis sammen med at treningssentrene er stengt og at jeg forsøker å være fleksibel, samt variere treningen. Når jeg sier så smått, mener jeg virkelig så smått. Det har blitt en løpetur i uken, noen få uker to. Jeg er egentlig veldig glad i å løpe, men etter mitt prosjekt om å gå opp i vekt i fjord høst, og så mageoperasjonene ved årskifte i år, ble løpingen lagt på hyllen. Jeg begynte så å løpe litt når treningssentrene var stengt i mars – april, men så la jeg vekk løpingen når treningssentrene åpnet igjen. Nå er jeg altså i gang igjen. Snakk om vingle løping!

Når jeg nå startet opp igjen, føltes det forferdelig tungt. Kondisjonen var ikke tilstedet, for å si det slik. De første to løpeturene føltes som ren tortur. Nå begynner jeg heldigvis å kose meg med løpingen igjen. Ettersom løping føles tyngre enn hva det normalt gjør, har jeg funnet noen måter å gjøre det mer moro og å variere løpetreningen. Disse tipsene vil jeg dele med deg.

Det har vært så grått og trist de siste dagene. Dermed umulig å ta bilder ute. Derfor slenger jeg med to helt random bilder fra begynnelse av forrige uke ✌️

 

Varier løpingen og gjør det moro

⋄ Lek mellom lyktestolpene
Du kan bruke lyktestolpene for å leke med fart og intensitet. Du kan for eksempel jogge til lyktstolpe nummer en, spurte til lyktestolpe nummer to og gå til lyktestolpe nummer tre. Et annet alternativ er å løpe og jobbe mellom annenhver lystestolpe. Her kan du vaiere masse.

⋄ Løpetur med styrke
Det jeg har gjort her er at jeg har satt timeren til å ringe hvert 5 minutt. Og når klokken da ringer, tar jeg 10 knebøy, 10 push ups og 10 burpees. Så løper jeg videre. Her kan du velge å sette klokken til å ringe på andre tider og du kan velge andre øvelser.

⋄ Bakkedrag
Løp din vanlige runde, men hver gang du løper opp en bakke tar du flere bakkedrag. Jeg har gjort det slik at jeg da går ned bakken og så løper opp igjen og gjentar dette til jeg har løpt opp bakken totalt 4 ganger.

⋄ Lek med musikken
Her kan du gjøre mye forskjellig. Denne har jeg ikke brukt enda, men har planer om å teste i dag eller imorgen. Da tenker jeg at jeg jogger rolig i sang nummer 1, så når det er skifte av sang tar jeg 20 spentsthopp, og så løper raskt i sang nummer 2. Deretter gjentar jeg prosessen etter sangene sangene.

Jeg synes i hvert fall det kan være moro å variere løpingen på denne måten. Da blir ikke jogegeturen så monoton og kjedelig.
Har du en måte å variere løpingen? Tips meg gjerne.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Varier stedet du løper. En dag i skogen, en dag i byen osv. Det t gjør det mer moro 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg