JULEKULER


Jeg hadde bestemt meg for at i år skulle jeg holde julen og juleforberedelsene til julen faktisk nærmet seg.
Vanligvis starter jeg allerede i begynnelsen av november og da er julefølelsen forsvunnet innen julen faktisk dukker opp.
I går var det en måned igjen til jul og med det satt jeg i gang julen for fult
Da er det jul :grin:
Jeg satte på julemusikk og tok meg et glass julebrus (som forøvrig egentlig ikke er noe godt) mens jeg koste meg på kjøkkenet.
Julekuler og mislykkede pepperkaker kom ut av bakekvelden.
Pepperkakene smakte godt, men konsistensen og utseende ble ikke bra. Jeg skal eksperimentere videre og finne den perfekte oppskriften før jeg deler den.
Julekulene derimot, de ble kjempe gode.


Hva slags smaker tenker du på når det kommer til jul?
For min del er lukten av pepperkaker det som minner meg mest om jul.
Kanel, kardemomme, ingefær og muskatnøtt.
Appelsin, klementin og sjokolade forbinder jeg også med jul.
Alle disse smakene samlet jeg i en eneste oppskrift.
Jeg kan love deg at julefølelsen kommer frem når du får smake disse julekulene.

Julekuler

30 g vaniljeprotein
30 g kokosmel
1 ss sukrinmelis
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/4 ts muskatnøtt
1/4 ts malt ingefær
100 g kesam
2 -4 ss melk

1 klementin
30 g sjokolade, jeg brukte mørk sukkerfri sjokolade

Bland sammen de tørre ingrediensene; vaniljeprotein, kokosmel, sukrinmelis og krydder.
Tilsett kesam og bland godt.
Ha så i melk til en tykk deigkonsistens. Det skal bli samme konsistens som marsipan.
Skrall mandarinen og del mandarinbåtene i to.
Rull kuler av deigen og lag en grop i hver kul.
Legg en mandarinbit i gropen og “pakk” den igjen.
Smelt sjokoladen og topp hver kul med sjokolade.
Strø gjerne over litt revet appelsinskall eller klementinskall.
Server.


Hele oppskriften inneholder 430 kalorier.
47 gram protein, 16 gram fett og 22 gram karbohydrater.

Med andre ord har du super sunne julekuler fulle av proteiner og med deilig julesmak.
Velkommen skal du være kjære jul.
Nyt tiden dere.

Kristine

17 kommentarer
    1. Nam, de såg gode ut 🙂
      Hvilket kokosmel bruker du og hvor kjøper du dette?

    2. Disse skal testes til julekosen med alene hjemme på tv!! (Kanskje best å vente litt rett før jul, da jeg helt sikkert kommer til å spise de opp om ikke! hihi)

    3. Hei! de så veldig gode ut, men tror du de er like gode uten mandarinen i midten?
      Er ikke så veldig glad i mandarin 😉

    4. Hei Kristine ! Ser utrolig godt ut!! Tenkte og prøve meg fremover selv med julebaksten snart! Alltid like kjekt 😀 Men jeg har et spørsmål. Jeg har tenkt og bestille muscle brownie, men lurer på hva som er din favoritt? ALLE ser så utrolig god ut, men vil bare klikke en pakke hjem ! Tips søte deg? Klem.

    5. Hei!
      Fikk med meg et julehefte når jeg var på life butikken i går 🙂 der står også en
      pepperkake oppskrift som du kanskje vil prøve? har ikke prøvd den selv enda,
      men tenkte det kanskje ville hjelpe deg siden du er på leting.
      150 g smør
      3 ss steviosa sukker
      1 dl fløte
      1 ts ingefær
      2 ts kanel
      1/2 ts nellik
      6 dl fint speltmel
      50 g malte mandler
      1 ts johannesbrødkjernemel
      1 ts natron
      neste dag:
      1 eggehvite
      1 ss potetmel
      smelt smør og rør inn steviosa sukker. tilsett krydder og fløte og rør godt.
      bland mel, malte mandler, johannesbrødkjernemel og natron i en bolle. elt det tørre inn i smrøblandingen. pakk inn å sett i kjøleskap til neste morgen. kjør deigen i en
      kjøkkenmaskin sammen med eggehviten (vispet) og potetmelet. kjevl så deigen ut
      å trykk ut motiv. 200 grader i 5-10 min.
      håper det smaker!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg