FAVORITT

Tikka masala er min store favoritt for tiden!
Jeg lager alltid masse når jeg først står på kjøkkenet, slik at jeg har til mange måltider.
De siste ukene har jeg spist tikka masala daglig. Jeg blir rett og slett ikke lei. Det er så godt!


Slik så middagsbordet ut i dag.
En diger kjele med tikka saus, en kjele med ris og godt over en kilo ovnsbakt kyllingfilet med indisk krydder.

Jeg vet at svært mange bruker ferdig sauser og lignende.
Tikka masala er nok så enkelt å lage fra bunnen. Sausen tar ikke mer enn omtrent ti minutter!
Dessuten smaker den hjemmelagde tikka masalaen mye bedre :grin:
I tillegg er denne også langt sunnere!

Tikka masala
Nok til 2 personer.
Lag gjerne en dobbel porsjon, for dette er godt!


Saus

1 ss olje
3 hvitløksfedd, finhakket
1/2 chili
3 ss fersk hakekt ingefær
1 løk i biter
1 ss garam masala
1/2 ts kanel
1/4 ts kardemomme
1/2 ts gurkemeie
1/2 ts koriander
1 ss tandori masala
3 ss tomatpure
400 g hakket tomat
1/2 boks kokosmelk, eventuelt 150 g yoghurt naturell
Frisk koriander

Ha olje i en kjele og freste hakket løk, chili, ingefær og hvitløk. Ha i krydder og rør godt.
Tilsett hakkede tomater og tomatpure. Kjør sausen glatt med en stavmikser eller blender.
Kok opp sausen og ha i kokosmelk eller yoghurt.
Ha over frisk koriander på slutten.

Ovnsbakt indisk kyllingfilet

Ønsket mengde kyllingfilet
1 ss tikka masala krydder
1 ts hvitløk
1/2 ts koriander

Bland kyllingfiletene med krydderet.
Stek på 180 grader i 20 -25 minutter.

Indisk ris

Ønsket mengde ris
Stjerneanis
1 ts kanel
1 ts kardemomme
Vann

Ha alle ingrediensene i en kjele.
Rør godt om og kok etter anvisning på pakken.


Server og nyt et herlig måltid!
Håper det smaker.

Kristine

10 kommentarer
    1. Har allerede laget denne retten to ganger, den er så utrolig god! Tusen takk for oppskrift 😀

    2. Lisa:
      Jeg har kjøpt de på Meny, men jeg tror også andre dagligvareforretninger har det, som Ultra, Ica Maxi osv. Billigst er det på en sånn asiashappe 🙂

    3. Det så utrolig godt ut!! Må nok prøves ut, så jeg lurte på hvor du får kjøpt de spsielle krydderene som garam masala, tandori masala og tikka masala?

    4. Aj aj aj, det ser himmelsk ut. Denne varianten tror jeg at jeg må prøve. Har til nå bare holdt meg til butikkens ferdigpakker 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg