BEHANDLING OG REN GLEDE

Som nevnt tidligere i dag, var jeg hos Klinikk for Alle for å møte Joar.
Dette er femte gangen jeg får trykkbølgebehandling av fysioterapeuten.
Jeg har fått flere henvendelser og spørsmål fra dere angående behandlingen og benyttet derfor anledningen til å filme. Dessverre klarer jeg ikke å formatere filen slik at den vil lastes opp noe sted. Nå har jeg revet meg i håret et par timer, og gir opp! PØ er veldig dyktig på data. Jeg skal høre med han om han kan hjelpe meg slik at dere får sett den.
I mellomtiden kan jeg anbefale denne videoen som forklarer litt om trykkbølgebehandling, og her kan du se hvordan det gjøres.  


Klar for siste behandling!

Trykkbølgebehandling brukes blant annet mot benhinnebetennelse, triggerpunkter, runners knee og musearm.
Enkelt forklart går behandlingen ut på at apparatet sender mange små slag mot den delen av kroppen som skal behandles. Disse brer seg inn i vevet og setter i gang flere reaksjoner som stimulerer reparasjonsprosessene i dette området. Bølgene støtter opp kroppens egne selvreparerende evner slik at vevet bygger seg sterkere.
Flere studier viser at trykkbølgebehandling ser ut til å ha en effekt på benhinnebetennelse.
Bland annet en studie publisert i The American Journal of Sports Medicine i 2010 sammenlignet et hjemmetreningsprogram med trykkbølgebehandling og viste god effekt (1).


Vanligvis regnes omtrent en behandling i fem uker for å få en ønsket effekt på benhinnebetennelser. Jeg har nå hatt det.
Som dere allerede vet, har jeg hatt flere løpeturer de siste ukene uten smerter. Etter å ha levd med benhinnebetennelse i snart ti år, føles det merkelig og nesten magisk å løpe uten vondt!
Foreløpig har jeg kun løpt en gang i uken og ikke de lengste distansene. Nå har Joar godkjent at jeg kan trappe opp løpingen. Joho!

Etter behandlingen i dag måtte jeg rett ut på en løpetur!
Da jeg kom hjem, etter omtrent seks kilometer, var jeg helt i skyene.
PØ lurte på hva som var galt med meg. Jeg gliste, fniste og lo som en nyforelsket fjortenåring! 
Ren Glede!
Ren løpeglede uten smerter :grin: 
Ingen ord kan settes på hvor godt det føles!
Nå er jeg spent på hvordan leggene reagerer når jeg øker lengden og hyppighet. Fingrende er krysset for at smerten forblir borte.

Kristine

1)  Rompe JD1, Cacchio A, Furia JP, Maffulli N. 2010. Low-energy extracorporeal shock wave therapy as a treatment for medial tibial stress syndrome. Am J Sports Med.

9 kommentarer
    1. Så kjekt! Løpehjertet mitt hopper et lite hopp i glede for løpehjertet ditt 😉 Lykke til med videre fremgang :))

    2. Veronica:
      Når du prøvde behandlingen fikk du da kun en behandling hver av gangen?
      Ut i fra den forskingen jeg har sett må du ta det jevnlig minimum tre ganger for at det skal ha noe for seg.

      Man blir avhengig av å løpe. Det er slags rus!
      Jeg skal holde deg oppdatert og håper på det beste både for deg og meg 🙂

    3. Jeg er avhenigig av løping selv og kan tenke meg hvor deilig det er å kunne løpe. Jeg krysser fingrende videre for deg og betennelsen 🙂

    4. du må holde oss oppdatert på hvordan det går! er kjempespent. sliter med det samme selv og måtte gi meg med min løpekarriere pga. dette for 2 år siden. lengter så sykt tilbake at jeg er helt ute av meg.. prøvde trykkbølge 3 ganger, 2 ganger nært hverandre og 1 gang ganske lenge etterpå, men det hadde kortvarig effekt for meg dessverre 🙁 men jeg gjorde det jo heller ikke like regelmessig og strukturert som du gjorde, så kanskje det har noe med saken å gjøre. tenkte det ikke var vits å fortsette hvis det skulle vare bare en kort stund siden jeg betalte en tusenlapp per behandling. derfor håper jeg virkelig du vil oppdatere ofte om hvordan det går når du begynner å løpe flere dager i uka og lengre distanser på hardt underlag som asfalt. funker det for deg er jeg villig til å gi trykkbølga en ny sjanse 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg