PSYKISK HELSE

En sunn sjel handler vel så mye om et sunt legeme og en god psykisk helse, som jevnlig trening og sunt kosthold.
Helse handler ikke bare om kropp, men også om tanker og følelser.
Det er like viktig å ta vare på den psykiske helsen som det er å ta vare på kroppen.

Psykiske problemer er svært vanlige i dagens samfunn.
Omtrent 1 av 2, altså halvparten av oss, vil oppleve psykiske problemer i løpet av livet.
Til tross for at tilværelsen kan virke ulevelig der og da, løser problemene seg for de aller fleste.

For at vi skal ha det bra er vi mennesker avhengi av flere faktorer.
Vi er avhengi av nærhet til andre, et sted å bo, nok penger til å leve, nok mat, å ha noe meningsfylt å gjøre gjennom arbeid eller aktiviteter.
Om vi får problemer med et eller flere av disse områdene, kan vi oppleve følsesmessige problemer. Noen takler vanskelige situasjoner bedre enn andre, men mange vil ha behov for hjelp. Jo tidligere du får hjelp, desto større er sjangsen for å bli bra.

Følelser kan kalles sjelens temperaturmåler. De er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt.
Alle håndterer følelser på ulike måter. I blant kan følelsene og tankene virke kaotiske og vanskelige å sortere og komme bort fra.
Vær ærlig og åpen om dette. Det er ingen skam å at tanker og følelser er vanskelige og vonde.

Her er noen tips som kan hjelpe.
I vanskelige perioder bruker jeg selv disse.
– Gjør noe hyggelig hver dag.
Gjør noe du selv synes er lystbetont og planlegg positive aktiviteter.
– Ha “bekymringstid” hver dag. 
Sett av en fast tid midt på dagen til å gruble over dine bekymringer. Om disse tankene sniker seg inn utenom dette tidsrommet, skriv dem opp, du vil tidsnok få grublet over dette.
– Snakk om det.
Det kan være med familie, en venn, arbeidskollega, en utenforstående eller helsepersonell. Problemene går som regel ikke over før du gjør noe med dem.
– Indentifiser tankene.
Hva hadde følelsene sakt til deg om de kunne snakke?
– Beveg deg.
Bevegelse påvirker humøret ditt, gir energi, reduserer stress og forbedrer forholdet til din egen kropp.
– Spis regelmessig.
Du vil holde en jevn energi og vil ha lattere for å konfrontere problemene dine.
– Tenk på alt du får gjort og alt du får til i stedet for det du ikke har gjort og ikke får til.
-Vær mot deg selv som du ville vært mot en venn.
Ofte er vi mye strengere mot oss selv enn det vi er mot andre. Du er akkurat like mye verdt, og fortjener den samme behandlingen som din bestevenn.

Om du ønsker mer informasjon kan disse sidene hjelpe.
Mental helse
Helse Norge
Psykisk helse

Jeg har selv hatt alvorlige psykiske problemer.
I flere år slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse og slet med depresjon etter dette.
Det er slettes ikke noe nederlag å søke hjelp. Det er en seier at du tørr å være såpass ærlig.
Jeg vet at livet kan være forferdelig og av og til ulevelig. Men jeg vet også at det er mulig å løse problemene, uansett hvor håpløst det føles.
I ettertid ville jeg aldri vært foruten mine problemer. Tenk på alt jeg har lært og erfart, hvor sterk jeg har blitt og hvor mye jeg har voks.
Mine år som psykisk syk har gjort meg til den jeg er.

Jeg vil avslutte med å gi deg en påminnelse.
Det finnes kun en av deg.  Du er enestående og fantastisk, aldri glem det!

Kristine

10 kommentarer
    1. For et fint innlegg, merker selv at kosthold og bevegelse har MYE å si – takk for gode tips 🙂 Ellers er sollys også en faktor man har funnet ut at hjelper. Jeg bruker en sånn dagslyslampe i vintermånedene og synes det hjelper.

    2. Det var et utrolig fint og velskrevet innlegg, Kristine 🙂 Og det er så sant alt du skriver! Tror dette kan være til hjelp for mange. Det å identifisere og ta tak i vonde følelser før det går for langt er så viktig. Man kommer også et stykke på vei om man tar tak i tankene, stopper opp og prøver å snu dem, for det er faktisk mulig om man er obs på at de kan komme, og hva som gjør at nettopp disse tankene kommer. Synes du kommer med mange gode tips, skal absolutt ha disse i bakhodet! Så er det så viktig å huske på som du sier at det er erfaringene vi har med oss på vondt så vel som godt som gjør oss- og former oss som personer! Og det er det styrke i, til syvende og sist 🙂 Håper kvelden din er fin, og takk nok en gang! 🙂

    3. Hadde man bare klart å holde bekymringene til den tiden man setter av. Men viktig og høyst relevant innlegg! Har selv slitt mye med depresjon i et par år nå, er under utredning for bipolar lidelse (manisk depressiv). Psykolog, trening og andre lystbetonte ting hjelper !

    4. Aldri undervurder betydningen av innleggene dine, Kristine! For dette traff meg midt i hjertet. Etter en litt tung periode, hvor jeg er mye lei meg uten å vite helt hvorfor, var dette et utrolig godt innlegg å lese. Endelig kom tårene, som jeg ikke har klart å få ut. Utrolig fint skrevet. Likte også veldig godt at du kom med konkrete tips. Har sjekket ut nettsidene du linket til. Tusen takk for at du gjorde dagen min bedre, og gjorde det lettere og ta tak i hvordan jeg har det. Varme klemmer <3

    5. det var et utrolig bra innlegg, her vet du hva du snakker om<3 jeg sliter selv med depresjon og spiseforstyrrelse nå så blogger om det og det hjelper meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg