www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

PSYKISK HELSE

  • 11.08.2014, 17:19


En sunn sjel handler vel s mye om et sunt legeme og en god psykisk helse, som jevnlig trening og sunt kosthold.
Helse handler ikke bare om kropp, men ogs om tanker og flelser.
Det er like viktig ta vare p den psykiske helsen som det er ta vare p kroppen.


Psykiske problemer er svrt vanlige i dagens samfunn.
Omtrent 1 av 2, alts halvparten av oss, vil oppleve psykiske problemer i lpet av livet.
Til tross for at tilvrelsen kan virke ulevelig der og da, lser problemene seg for de aller fleste.

For at vi skal ha det bra er vi mennesker avhengi av flere faktorer.
Vi er avhengi av nrhet til andre, et sted bo, nok penger til leve, nok mat, ha noe meningsfylt gjre gjennom arbeid eller aktiviteter.
Om vi fr problemer med et eller flere av disse omrdene, kan vi oppleve flsesmessige problemer. Noen takler vanskelige situasjoner bedre enn andre, men mange vil ha behov for hjelp. Jo tidligere du fr hjelp, desto strre er sjangsen for bli bra.

Flelser kan kalles sjelens temperaturmler. De er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt.
Alle hndterer flelser p ulike mter. I blant kan flelsene og tankene virke kaotiske og vanskelige sortere og komme bort fra.
Vr rlig og pen om dette. Det er ingen skam at tanker og flelser er vanskelige og vonde.

Her er noen tips som kan hjelpe.
I vanskelige perioder bruker jeg selv disse.
- Gjr noe hyggelig hver dag.
Gjr noe du selv synes er lystbetont og planlegg positive aktiviteter.
- Ha "bekymringstid" hver dag. 
Sett av en fast tid midt p dagen til gruble over dine bekymringer. Om disse tankene sniker seg inn utenom dette tidsrommet, skriv dem opp, du vil tidsnok f grublet over dette.
- Snakk om det.
Det kan vre med familie, en venn, arbeidskollega, en utenforstende eller helsepersonell. Problemene gr som regel ikke over fr du gjr noe med dem.
- Indentifiser tankene.
Hva hadde flelsene sakt til deg om de kunne snakke?
- Beveg deg.
Bevegelse pvirker humret ditt, gir energi, reduserer stress og forbedrer forholdet til din egen kropp.
- Spis regelmessig.
Du vil holde en jevn energi og vil ha lattere for konfrontere problemene dine.
- Tenk p alt du fr gjort og alt du fr til i stedet for det du ikke har gjort og ikke fr til.
-Vr mot deg selv som du ville vrt mot en venn.
Ofte er vi mye strengere mot oss selv enn det vi er mot andre. Du er akkurat like mye verdt, og fortjener den samme behandlingen som din bestevenn.

Om du nsker mer informasjon kan disse sidene hjelpe.
Mental helse
Helse Norge
Psykisk helse

Jeg har selv hatt alvorlige psykiske problemer.
I flere r slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse og slet med depresjon etter dette.
Det er slettes ikke noe nederlag ske hjelp. Det er en seier at du trr vre spass rlig.
Jeg vet at livet kan vre forferdelig og av og til ulevelig. Men jeg vet ogs at det er mulig lse problemene, uansett hvor hplst det fles.
I ettertid ville jeg aldri vrt foruten mine problemer. Tenk p alt jeg har lrt og erfart, hvor sterk jeg har blitt og hvor mye jeg har voks.
Mine r som psykisk syk har gjort meg til den jeg er.


Jeg vil avslutte med gi deg en pminnelse.
Det finnes kun en av deg.  Du er enestende og fantastisk, aldri glem det!


Kristine

Janne

11.08.2014 kl. 18:36
veldig fint og viktig innlegg =)

Mona

11.08.2014 kl. 18:55
<3 Tusen takk for gode ord. nsker deg en koselig kveld.<3

minlangehistorie

11.08.2014 kl. 19:59
det var et utrolig bra innlegg, her vet du hva du snakker om<3 jeg sliter selv med depresjon og spiseforstyrrelse n s blogger om det og det hjelper meg :)

Eileen

11.08.2014 kl. 21:48
Du er nydelig bde p innsiden og p utsiden! Lykke til videre :)

Frydis

11.08.2014 kl. 22:09
Bare innom med en stor klem til ei fantastisk jente!!

Karoline

11.08.2014 kl. 22:49
Aldri undervurder betydningen av innleggene dine, Kristine! For dette traff meg midt i hjertet. Etter en litt tung periode, hvor jeg er mye lei meg uten vite helt hvorfor, var dette et utrolig godt innlegg lese. Endelig kom trene, som jeg ikke har klart f ut. Utrolig fint skrevet. Likte ogs veldig godt at du kom med konkrete tips. Har sjekket ut nettsidene du linket til. Tusen takk for at du gjorde dagen min bedre, og gjorde det lettere og ta tak i hvordan jeg har det. Varme klemmer <3

Mari

11.08.2014 kl. 22:50
Hadde man bare klart holde bekymringene til den tiden man setter av. Men viktig og hyst relevant innlegg! Har selv slitt mye med depresjon i et par r n, er under utredning for bipolar lidelse (manisk depressiv). Psykolog, trening og andre lystbetonte ting hjelper !

Lena Ludvigsen -

11.08.2014 kl. 22:53
Dette var et rlig og fantastisk godt innlegg, det er s viktig :) <3

Ingrid

11.08.2014 kl. 23:38
Det var et utrolig fint og velskrevet innlegg, Kristine :) Og det er s sant alt du skriver! Tror dette kan vre til hjelp for mange. Det identifisere og ta tak i vonde flelser fr det gr for langt er s viktig. Man kommer ogs et stykke p vei om man tar tak i tankene, stopper opp og prver snu dem, for det er faktisk mulig om man er obs p at de kan komme, og hva som gjr at nettopp disse tankene kommer. Synes du kommer med mange gode tips, skal absolutt ha disse i bakhodet! S er det s viktig huske p som du sier at det er erfaringene vi har med oss p vondt s vel som godt som gjr oss- og former oss som personer! Og det er det styrke i, til syvende og sist :) Hper kvelden din er fin, og takk nok en gang! :)

Ida

12.08.2014 kl. 21:20
For et fint innlegg, merker selv at kosthold og bevegelse har MYE si - takk for gode tips :) Ellers er sollys ogs en faktor man har funnet ut at hjelper. Jeg bruker en snn dagslyslampe i vintermnedene og synes det hjelper.
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits