ET FORSTØRRELSESGLASS

Julen er som et forstørrelsesglass.
I disse tider blir gleden større, men det gjør også sorgen.

I dag er det tre måneder siden mamma trakk sitt siste pust. Tre måneder som har inneholdt mye vondt, men også godt. De siste ukene har riktignok sorgen blitt større.
Jul er en tid som man skal tilbringe sammen med familien, kjære og de man er glade i. Jeg og mamma har alltid hatt et utrolig sterkt bånd. I julen stod vi sammen om alle forberedelsene, vasking som ribbesteking. Det føles feil og vondt å gjøre alle de tingene jeg pleier å gjøre med mamma, uten henne. Dette får meg også til å tenke på alle de hendelsene i livet mitt, hvor jeg har gledet meg til å ha henne der. Den dagen jeg gifter meg, den dagen jeg får barn eller bare en tilfeldig dag jeg trenger en klem.
Desember har vært et realt forstørrelsesglass. Denne måneden har virkelig gjort savnet større.


Meg og mamma julen i fjord.

Jeg har tenkt mye på denne sangen i desember.
Gabriella’s Sång ble sunget av Marte Helleseter
i begravelsen til mamma og jeg synes budskapet er så vakkert.
Denne ble også spilt da jeg var på julekonserten Hellige Natt på onsdag.

Jag vill känna att jag lever
All den tid jag har
Ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever
Veta att jag räcker till

I og med at mye av min tid og energi har gått med til mamma de siste tretten årene, er det nettopp det tiden handler om for meg nå. Lære å leve mitt eget iv, prioritere meg selv og ikke sette alle andre først. Leve i dag!
Og det er akkurat det jeg forsøker å gjøre. I år arrangerer jeg jul sammen med mine brødre. Jeg står for alt fra mat til vasking. Jeg skal sørge for at julen blir best mulig!
Vi kommer helt klart til å føle på savnet og kjenne tomheten. Men vi skal stå sammen, støtte hverandre og tenke på alle de gode stundene vi hadde med mamma.
Jeg vet at mamma ønsker at vi skal leve. Og jeg vet også at hun ville vært stolt av oss.
Den dag i dag sitter hun nok å ser ned på oss og heier.
Noe av det siste hun sa til meg før hun gikk bort var at hun hadde troen på meg. Det gir meg styrke.

Kjære mamma.
Jeg savner deg utrolig mye. Det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på meg. 
Jeg lover å gjøre deg stolt!

Kristine

27 kommentarer
    1. Gode deg, sender noen tanker din vei, alt hva du har måttet gå igjen. Så hyggelig å høre at julen gikk så fint, det er virkelig en helt spesiell tid. Stooor klem til deg, ønsker deg alt det beste.

    2. Siri C:
      Siri, tusen takk <3 Jeg har nok alltid satt andre i første rekke, ja. Men jeg jobber med å endre det. En dag av gangen 🙂

      Håper du får en herlig jul skjønne deg.

      God og stor juleklem <3

    3. Kjære flotte deg – ønsker deg en fredfull og gledelig jul med masse kos og gode minner til tross for sorgen som du sitter på. Måtte det bli en fin tid for deg og din familie.
      Klemmer fra meg sendes i massevis din vei <3

    4. Åh, Kristine <3 håper du får en nydelig og fredelig jul sammen med familien din. Det blir nok masse kjærlighet og kanskje noen tårer også. Jeg er sikker på at moren din er kjempestolt av deg og titter ned på dere fra himmelen! Sender deg en stor klem<3

    5. rørende og vakkert skrevet. Julen setter virkelig ting i perspektiv. Håper og tror at dere får en kjempefin jul <3 klem

    6. Nydelig bilde av din mor og deg.
      Det er ngenting tvil om at du kommer til å skape en fantastisk fin jul for deg og dine brødre, du vet virkelig å legge sjelen din i ting. Julefeiring vil jo fortsatt bære preg av av din mor for mye av det du gjør/steller i stand er et produkt av hva din mor har lært deg gjennom årene 🙂
      Håper julen blir fredelig og fin, du fortjener kun det beste <3 God jul fantastiske Kristine

    7. Heier også, og håper dere klarer å få en fin jul uansett <3 Hun sitter nok å kikker på dere fra høyt der oppe, og ville syntes det var veldig trist om dere skulle latt julen bli ødelagt.. GOD JUL flotte <3

    8. Så koselig bilde av dere ..og så fine ord du skriver om moren din..:)
      Jeg mista pappa for åtte år siden ,da han var 70 noe jeg synes er alt for tidlig..og som deg kjenner jeg ekstra på det i jula..men heldigvis er det mange flotte minner . Og man må helt klart leve videre og glede seg over alt som er fint …God jul til deg <3

    9. Kjære Kristine, du er så reflektert. Du er så sterk og ikke minst synes jeg du er fantastisk.
      Det er så godt å høre at du vil tenke på deg selv, leve det livet du selv ønsker og ta hensyn til egne behov. Jeg vet at du har gjort det tidligere også, men av en eller annen grunn har jeg følt litt på at du alltid har satt andre i første rekke – noe som selvfølgelig ikke er noe negativt, men kanskje ikke alltid like sunt. Du er så flott og fortjener kun set beste.
      Jeg vil ønske deg en fantastisk jul. Håper dere får det fint og minnes alle de gode stundene dere hadde sammen med din mor.
      God jul og godt nyttår! Husk, du er verdifull ❤️
      STOR JULEKLEM!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg