LØPETUR


I dag ble det en god løpetur.
Herlighet så deilig det er å løpe når endorfinene bare bruser og bena går av seg selv :grin: 
På grunn av skadene mine, jeg har hatt kronisk beinhinnebetennelse og betennelser i knærne siden tenårene, kan jeg ikke løpe så ofte. Aller helst vil jeg løpe titt og ofte, men jeg får ta til takke med en gang eller to i uken. Det er langt bedre enn ingen! 
Jeg er fortsatt ikke så rask av meg, men kondisjonen har kommet seg noe siden jeg begynte å trene igjen for noen uker siden. Det ble åtte kilometer på førtiseks minutter. En helt ok tid. Men jeg skal bli bedre!
Har du hatt en god treningsøkt i dag?

Kristine ♥ 

21 kommentarer
    1. Hei Kristine! Jeg regner med at du har gjort det, med tanke på at du bla.a. Er PT og har god peiling på trening. Men jeg må bare spørre, i og med at jeg også har hatt kronisk beinhinnebetennelse i mange år, før noen spurte meg om det samme. Har du vært hos ortoped og sett om du kan få såler tilpasset? Jeg hadde nemlig betennelsen pga. Feil løpestilling, og situasjonen forbedret seg drastisk med en gang jeg fikk såler i løpeskoene mine. Beinhinnebetennelse er noe kjedelige greier :/ elsker bloggen din forresten. Stor klem

    2. Christina:
      Tusen hjertelig takk igjen Christina 🙂
      Det er mye som er tabubelagt å snakke om. Spesielt i bloggverden. Jeg ønsker mye heller å være åpen om problemer, skader og lignende. Jeg er fortsatt et godt menneske til tross for mine “feil”. Og det ønsker jeg også at andre skal føle og se. Livet er ikke perfekt og trenger heller ikke å være det for at vi skal være lykkelige. Det hjelper å prøve å gjøre det beste ut av hver dag og det en har.

      God klem til deg 🙂

    3. Anonym:
      Nå har jeg hatt benhinnebetennelse i 14 år. Jeg har fått mye forskjellig hjelp, treningsprogram, fysioterapi, trykkbølgebehandling, ect, men ingenting har hjulpet.
      Nå kan jeg fint løpe av og til, kanskje et par ganger i uken, uten noen store vondter 🙂 Men løper jeg ofte får jeg vondt. Men benhinnebetennelsen er ikke hovedproblemet. Jeg har også betennelser i begge knærne og i den høyre hofta.

    4. Så bra da 😀 kjekt å være med på å skape litt glede i noens hverdag. Wow. Du er jammen meg sterk i tillegg med alle dine helseplager. Ei jente med skikkelig gøts. Ja, det er viktig å tenke positivt å være glad for det man har. Selvfølgelig er det noen dager som er svarte. Men man kommer sterkere tilbake 🙂 Utrolig at du er så åpen som du er. Du kan nok hjelpe mangen med å være akkurat slik som du er. Håper helsen din blir bedre og at du får noen flotte dager fremover. Masse lykke til.
      Du må ha en flott dag du også 🙂

    5. Kronisk betyr ikke evigvarende. Det er mulig å bli funksjonell etter beinhinnebetennelse, men det krever gradvis tilvenning over lang tid, gjerne kombinert med behandling. Når du skriver om løpeøkter på 8 km, med lang tid mellom, tenker jeg at du går igang for hardt. I starten holder det kanskje med 1-2 km, etterfulgt av dynamisk trening på leggmuskulatur over lang tid. Etterhvert som smertene gir seg, er det viktig å huske at det ikke er det samme som at man er skadefri. Derfor må man holde igjen i flere mnd etter at smerter har gitt seg, slik at tolereanseevnen økes til et nivå som tåler en så stor belastning som joggeturer gir. Du har mange kontakter innenfor trening. Kan du ikke få noen til å hjelpe deg med et treningsprogram som er beregnet på rehabilitering etter skade? 🙂

    6. Christina:
      For en helt fantastisk kommentar Christiana, du gjorde virkelig dagen min 🙂 Man legger ned en del tid og energi i bloggen, da er det slike ord som du kommer med her som gjør det verdt det.

      Jeg har selv hatt masse helseproblemer. Har jo selv vært borte et år fra treningen nå pga en hjertefeil. Jeg begynte å trene igjen for tre uker siden. Og det er så deilig. Jeg har en del kroniske skader, hadde spiseforstyrrelse som ung tenåring, så noe skavanker er det fortsatt, men man setter så utrolig stor pris på ting nå. Det gjør ingenting at jeg ikke kan løpe hver dag, fordi jeg har tross alt to ben som fungerer. For et halvt år siden kunne jeg ikke løpe en gang i måneden en gang. En må lære seg å sette pris på de små ting og det man kan gjøre 🙂 Det tror jeg absolutt vanskelige situasjoner hjelper en med.

      Ha en god dag Christina 🙂

    7. K:
      Hei K, så utrolig hyggelig 🙂
      Jeg er helt friskmeldt den dag i dag, ja. Og tenker heller ikke på mat og trening i form av kropp eller vekt, men mer som velvære. Men man kan jo diskutere om årsaken til at jeg er interessert i trening og kosthold, er nettopp på grunn av min fortid. Det er jo mulig. Det har nok formet meg, men i dag er trening og mat gledesfylt, ikke noe jeg må gjøre 🙂 Og det er det som er viktig for meg.

    8. Victoria:
      Hihi… Så hyggelig.
      Pga en hjertefeil har jeg ikke trent på et år. Begynte igjen for tre uker siden. Det er tungt å komme igang, men fy søren så deilig 🙂

    9. Så flink du er! 🙂 Jeg har bare følgt bloggen din i et par uker, men er besatt allerede! Jeg sliter med helseproblemer så ting er litt opp og ned. Men du har gitt meg så mye inspirasjon og motivasjon! 🙂 Du viser ikke et fokus på at man skal følge en diett til punkt og prikke som av og til kan bli vanskelig og gjør at man får en til å få dårlig samvittighet om man unner seg en liten ting.. Men du spiser og lever sunt og kan kose deg en gang innimellom. Du er utrolig som deler all denne fantastiske kreativiteten din med oss andre, både når det gjelder mat og trening ++. Du er fantastisk flink. Stå på 🙂

    10. Hei 🙂 lest bloggen din i over ett år nå og du er virkelig en stor inspirasjon! Lurte på om du fortsatt merker spiseforstyrrelsen eller om du regner deg selv som helt frisk? Du trenger selvfølgelig ikke å svare om du føler at det er for personlig 🙂

    11. V:
      Joa, men jeg har vært så mye bedre, da sammenligner man seg selv med det. Men det er absolutt ikke så verst.
      Været er meldt bedre her fremover, håper det er det samme hos deg 🙂

    12. 8 km på 46 min er ganske imponerende, og iallfall med tanke på skadebakgrunnen din! Heldig som har så fint vær, her på vestlandet høljer det ned sidelengs. Frister ikke å gå ut døren og dørstokkmilen er LANG.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg