www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVORDAN BLI GOD I PULL UPS

  • 15.02.2016, 17:10


Hvordan kan jeg bli god i pull ups, er et sprsml jeg ofte fr.

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
Frst, pull ups, hang ups og chins, hva er forskjellen?
Pull ups er nr du har pronert grep. Alts at hndflatene er bort fra deg.
Hang ups er nr du har nytralt grep. Alts hndflatene mot hverandre.
Chins er nr du har supinert grep. Alts at hndflatene er mot deg. 


Som med alt annet, er det slik at det du blir god p, det du gjr. 
Jeg anbefaler at du trener pull ups, hang ups eller chins to til tre ganger i uken. Aller helst med minimum en hviledag mellom. 

Fra n av vil jeg bruke pull ups som et samlebegrep for alle tre variantene.
Klarer du ingen pull ups kan du starte med eksentrisk trening. Det vil si at du tar det grepet du nsker bruke, hopper opp og holder deg igjen p vei ned. 
Brystet skal frem og skulderbladene skal trekkes ned og sammen. 

Etterhvert som du klarer et par pull ups, kan du begynne trene med assistanse. Enten at du bruker en treningstrikk som du har bena i eller at en treningspartner holder bena dine. Jeg vil anbefale strikk, da dette blir en jevn avlaster. Om noen holder bena dine, kan hjelpen variere fra gang til gang. 

Nr du klarer 5 -6 pull ups og sliter med komme deg videre, kan du variere treningsdagene.
Ha en dag hvor du trener 4 sett * 5 repetisjoner. En dag hvor du trener med strikk og trener 2 sett * s mange repetisjoner du klarer. Og eventuelt en dag hvor legge p litt vekt. Alts at du har et belte rundt livet hvor du legger p ekstra vekt. Da kan du enten gjre vanlig pull ups med vekt eller du kan gjre eksentrisk pull ups med vekt. 

Uansett om du er nybegynner eller godt trent, husk ogs trene andre styrkevelser som styrker opp rygg og skuldre. Nedtrekk, stende roing og revers flyes er eksempeler p velser som styrker muskelgruppene du bruker under en pull up.


God tlmodighet og jevnlig trener er nkkelordene her.
Alt i alt, tren 2 -3 ganger i uken, varier hvordan du gjr velsen og gjr det over lengre tid.
Lykke til :grin:

Kristine ♥

15.02.2016 kl. 18:29
Dette var lrerikt :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:50
Anonym:
S bra :)

sceneteppe

15.02.2016 kl. 22:44
Flott innlegg!

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
sceneteppe:
Takk for det :)

Karianne

16.02.2016 kl. 05:50
Ja det vil jeg bli bedre i. Perfekt :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
Karianne:
Kjr p :)

Silje Mariela

16.02.2016 kl. 08:53
Dette passer meg perfekt. Jobber med bli god i chins n :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
Silje Mariela:
S bra! Lykke til :)

kanjegkandu

16.02.2016 kl. 11:38
Fin tilnrming p hvordan bli bedre i pullups :D

Kristine

16.02.2016 kl. 15:48
kanjegkandu:
Hyggelig at du synes det :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits