www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVORDAN BLI GOD I PULL UPS

  • 15.02.2016, 17:10


Hvordan kan jeg bli god i pull ups, er et spørsmål jeg ofte får.

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
Først, pull ups, hang ups og chins, hva er forskjellen?
Pull ups er når du har pronert grep. Altså at håndflatene er bort fra deg.
Hang ups er når du har nøytralt grep. Altså håndflatene mot hverandre.
Chins er når du har supinert grep. Altså at håndflatene er mot deg. 


Som med alt annet, er det slik at det du blir god på, det du gjør. 
Jeg anbefaler at du trener pull ups, hang ups eller chins to til tre ganger i uken. Aller helst med minimum en hviledag mellom. 

Fra nå av vil jeg bruke pull ups som et samlebegrep for alle tre variantene.
Klarer du ingen pull ups kan du starte med eksentrisk trening. Det vil si at du tar det grepet du ønsker å bruke, hopper opp og holder deg igjen på vei ned. 
Brystet skal frem og skulderbladene skal trekkes ned og sammen. 

Etterhvert som du klarer et par pull ups, kan du begynne å trene med assistanse. Enten at du bruker en treningstrikk som du har bena i eller at en treningspartner holder bena dine. Jeg vil anbefale strikk, da dette blir en jevn avlaster. Om noen holder bena dine, kan hjelpen variere fra gang til gang. 

Når du klarer 5 -6 pull ups og sliter med å komme deg videre, kan du variere treningsdagene.
Ha en dag hvor du trener 4 sett * 5 repetisjoner. En dag hvor du trener med strikk og trener 2 sett * så mange repetisjoner du klarer. Og eventuelt en dag hvor legge på litt vekt. Altså at du har et belte rundt livet hvor du legger på ekstra vekt. Da kan du enten gjøre vanlig pull ups med vekt eller du kan gjøre eksentrisk pull ups med vekt. 

Uansett om du er nybegynner eller godt trent, husk også å trene andre styrkeøvelser som styrker opp rygg og skuldre. Nedtrekk, stående roing og revers flyes er eksempeler på øvelser som styrker muskelgruppene du bruker under en pull up.


God tålmodighet og jevnlig trener er nøkkelordene her.
Alt i alt, tren 2 -3 ganger i uken, varier hvordan du gjør øvelsen og gjør det over lengre tid.
Lykke til :grin:

Kristine ♥

15.02.2016 kl. 18:29
Dette var lærerikt :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:50
Anonym:
Så bra :)

sceneteppe

15.02.2016 kl. 22:44
Flott innlegg!

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
sceneteppe:
Takk for det :)

Karianne

16.02.2016 kl. 05:50
Ja det vil jeg bli bedre i. Perfekt :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
Karianne:
Kjør på :)

Silje Mariela

16.02.2016 kl. 08:53
Dette passer meg perfekt. Jobber med å bli god i chins nå :-)

Kristine

16.02.2016 kl. 15:49
Silje Mariela:
Så bra! Lykke til :)

kanjegkandu

16.02.2016 kl. 11:38
Fin tilnærming på hvordan bli bedre i pullups :D

Kristine

16.02.2016 kl. 15:48
kanjegkandu:
Hyggelig at du synes det :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits