www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SØTSUG

  • 12.04.2016, 17:03


"Hvordan kan jeg forhindre søtsug?", er et spørsmål jeg ofte får. 
Søtsug er ofte et tegn fra kroppen om at noe ikke er som det skal. Søtsug kan komme av så mangt, men jeg ser ofte at det kommer av at du spiser for lite eller at du spiser feil. Andre grunner kan være at du er sliten eller har andre emosjonelle behov.
Forsøk å finne ut hvorfor du har søtsug. Kjenn etter og lytt til hva kroppen din sier. Føler du deg for eksempel stresset eller nedfor, eller føler du deg sulten?

Om problemet ikke er knyttet til en psykisk følelse, er mitt beste tips at du passer på å få i deg riktig sammensatte måltider. Alle næringsemnene, proteiner, karbohydrater og fett, skal med til alle måltider. Få i deg både karbohydrater fra knekkebrød, havregryn, frukt, grovt brød, fullkornsprodukter, osv, proteiner fra kjøtt, fisk, ost, skinke, skyr, cottage cheese, proteinpulver, osv, og sunt fett fra fet fisk som makrell / laks, nøtter, olje, avokado, meierismør, osv. Om du spiser sammensatte måltider vil du få mer energi, samtidig som du holder deg god og mett og holder et jevnt blodsukker.

Om søtsuget likevel melder sin ankomst, hva med å ta en bit sjokolade eller to? Ofte skal det ikke så mye til for å tilfredsstille lysten. Eventuelt kan du prøve deg med en proteinbar eller litt søt frukt som mango eller banan. Et glass lett brus hjelper også mange, mens andre føler at dette trigger mer. Her må du finne ut hva som fungerer for deg.

Har du noen gode tips mot søtsug? 
Del de gjerne så kan dere hjelpe hverandre :grin:


Kristine ♥

Caroline

12.04.2016 kl. 17:26
Har heldigvis ikke så stort søtsug til vanlig, men kan merke det godt om jeg har fått for lite søvn. Mitt beste tips er en daddel med en bit 86% mørk sjokolade inni, det gjør susen! Et glass hjemmelaget kefir er også overraskende effektivt :)

Kristine

13.04.2016 kl. 17:22
Caroline:
Kefir har jeg aldri prøvd. Daddler derimot, er et godt tips :)

Maren

12.04.2016 kl. 18:05
Huff har til stadighet satsing:). Spiser et variert kosthold, men suget melder seg allikevel :). Oppskåret frukt i biter hjelper, allt unntatt epler:):). Klem

Kristine

13.04.2016 kl. 17:21
Maren:
Kanskje du spiser litt lite protein eller fett Maren?

Janne

12.04.2016 kl. 18:12
Å spise nok fett har gjort at jeg har mindre søtsug :-)

Kristine

13.04.2016 kl. 17:21
Janne:
Det er viktig ja :)

Line

13.04.2016 kl. 14:11
Fine tips da :-)

Kristine

13.04.2016 kl. 17:20
Line:
:)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits