KNALL GODE KNEKKEBRØD

I dag har jeg hatt en skikkelig effektiv søndag. Jeg har sittet på rumpestumpen nesten hele dagen og vært lite aktiv, men jeg har fått gjort masse jobb, skolearbeid og ryddet opp i mailboksen. Nå kan jeg starte mandagen med blanke ark uten noen ‘to do’-lister som henger over meg. Utrolig deilig! 
I tillegg til kontorarbeid, har jeg også fått bakt knall gode knekkebrød. Du er nødt til å prøve disse. Jeg er sikker på at de vil bli en favoritt i hverdagen!

SAMSUNG CSCJeg elsker hjemmelaget knekkebrød. Det er knall godt, enkelt å lage og super sunt. 
Knekkebrød er et fint alternativ for et raskt måltid. Jeg velger å stort sett lage mine egne ettersom magen liker de best, knekkebrødene blir super sunnere, de er rimeligere enn de du kjøper i butikken og naturligvis fordi de hjemmelaget knekkebrød smaker best!

SAMSUNG CSC
Disse knekkebrødene er favoritt knekkebrødene. Det er virkelig knall gode! Dessuten lager du dem på en -to -tre. Lag gjerne en trippel porsjon, så har du knekkebrød i en god tid.  

SAMSUNG CSC

Knall gode knekkebrød

2 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
2 dl linfrø
2 dl gresskarfrø
2 dl havregryn
1 ts salt
1 ss fiberhusk
3,5 dl vann

Bløtlegg gjerne frøene over natten. Dette er ikke nødvendig. Jeg gjør det omtrent halvparten av gangene jeg lager disse knekkebrødene. 
Om du bløtlegger frøene, heller du av vannet når du skal lage knekkebrødene og har så i det kokende vannet.
Om du ikke har bløtlagt frøene, blandet du sammen alle ingrediensene utenom vannet.
Kok opp vannet og hell det over blandingen. Rør godt rundt og la det svelle i 20 minutter.  
Fordel blandingen utover to stekebrett. 
Stek på 200 grader i 10 minutter. Ta så ut knekkebrødene og rut opp knekkebrød med en kniv eller pizzaskjærer. 
Sett ned temperaturen på ovnen til 150 grader. Stek så knekkebrødene videre i 30 minutter. 
Skru av ovnen og sett døren på gløtt, slik at knekkebrødene kan tørke til de er helt sprø og kalde. 
Oppbevar knekkebrødene i en lufttett boks. 
Håper det smaker :grin:

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Takk for svar:) Jeg er helt enig i at over tid er det absolutt ikke gunstig å gå på lavfodmap diett. Men for at jeg skal finne ut hva som gjør at jeg må løpe på toalettet i tide og utide er dette den eneste metoden jeg har akkurat nå. Dette blir derfor kun for noen uker, før jeg innfører flere matvarer

    2. Katrine
      Jeg er ikke så fan av lavfodmap. Har skrevet et eget innlegg om det faktisk. Forskning viser at å følge en strikt lavgodmap diett faktisk gjør symptomene verre over tid. Men over til spørsmålet ditt. Jeg vet dessverre ikke angående fiberhusk. Ville forsøkt google 🙂

    3. Hei:) Disse må jeg prøve! Vet du om fiberhusk og psyllium er lavfodmap? Har nylig startet på lavfodmap grunnet IBS. Syns det er vanskelig å finne matvarer å spise til frokost og lunsj.

    4. Lenge sida jeg har bakt hjemmelaget knekkebrød nå. Da skal jeg bake denne uka! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg