BENTRENING OG TO RUMPEFAVORITTER

Onsdag og bentrening stod i kalenderen. Hver søndag skriver jeg nemlig inn mine planlagte treningsøkter i kalenderen. På den måten vet jeg når jeg skal trene og hva jeg skal trene, og jeg må da prioritere treningen fordi jeg har satt av den tiden som en hvilken som helst annen viktig avtale. En treningsøkt er tross alt en viktig avtale med meg selv, hvor jeg får vært i bevegelse, trent ut negative tanker og hentet inn energi. 
Uansett, jeg hadde en god benøkt med tunge knebøy, sumo markløft, smale lette knebøy og to rumpefavoritter; pull through i kabel og dype knebøy i kabel.

SAMSUNG CSC
Her ser du pull through i kabel.
Jeg synes dette er en helt fantastisk rumpeøvelse. Jeg holder vektene lette, gjør 12 -15 repetisjoner og passer på å skvise rumpen godt i sluttposisjonen. 

Slik gjør du:
Fest et tau i kabelmaskinen. Ta et godt tak i tauet og gå to skritt frem. Stram magen slik at ryggen forblir i en naturlig posisjon under hele øvelsen. Kroppsvekten skal ligge på helene. Ved å hovedsakelig bruke en bevegelse i hoften, senker du deg ned, akkurat som om du skal sette deg litt tilbake. Du ser bunnposisjonen på bildet over. Press så overkroppen frem og opp ved å bruke rumpen og bakside lår. Skvis rumpemusklene godt på toppen og hold et par sekunder, før du gjentar øvelsen igjen. 

SAMSUNG CSC
Her ser du knebøy i kabel
Denne liker jeg også best når jeg trener med relativt lette vekter slik at jeg klarer omtrent 12 -15 repetisjoner. Da kan jeg spenne rumpemuskulaturen og få god kontakt under hele øvelsen.

Slik gjør du:
Fest et tau i kablene. Ta et godt tak i tauet, gå et skritt tilbake og løft tauet slik at du har det på skuldrene dine. Stå med bena i hoftebreddes avstand. Stram magemuskulaturen slik at ryggen forblir nøytral. Sett deg så tilbake, akkurat som om du skulle sette deg ned på en liten krakk. Gå så dypt ned som du klarer. Du ser bunnposisjonen på bildet. Skyv deg så opp igjen. Gjenta. 
 

Har du en rumpefavoritt? :grin: 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Anonym:
      Hei du.
      Jeg kommer ikke til å lage et eget innlegg om akkurat dette, da det er et vanskelig tema hvor jeg synes det er vanskelig å formulere meg riktig. Jeg føler meg også litt ferdig med den historien. Men jeg kan selvfølgelig svare på dine spørsmål 🙂

      Det var veldig alvorlig. Jeg holdt på å dø og har i dag litt hjerteproblemer pga spiseforstyrrelsen.
      Nøyaktig hva som gjorde at jeg ville bli frisk er vanskelig å si, men jeg knakk sammen da legen sa til meg at jeg aldri kom til å kunne få barn, at jeg hadde ødelagt kroppen min så mye at den muligheten var borte. Etter det begynte jeg å spise. Da spiste jeg igrunn alt. Jeg sluttet aldri å trene, men endret treningsrutinene mine.
      Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å oppsøke en dyktig psykolog eller en enhet for spiseforstyrrelser. Det er en alvorlig sykdom som er utrolig vanskelig å bli kvitt på egenhånd. Og den ødelegger så enormt mye. Det er ikke verdt å kaste bort livet på noe slikt.
      God klem <3

    2. Hei, dette er sikkert litt for personlig, men jeg har forstått det slik at du har lidd av spiseforstyrrelse?
      Hvor “alvorlig” var det? Hva gjorde at du bestemte deg for å bli frisk? Hva spiste du? Når begynte du å trene igjen, hvis du i det hele tatt sluttet?
      Kanskje du kunne lagd et innlegg om dette? <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg