HOLDE FORMEN I JULEN?

Nettet, magasiner og aviser flommer over av overskrifter som “hvordan holde formen i julen” og “tips for å holde vekta i desember”.
Kan vi vennligst ta et dypt pust, slappe av og kose oss for en gangs skyld? Trenger vi å fokusere på kropp, kalorier, mat og trening hele tiden? 

SAMSUNG CSC
Jeg vil slå et slag for det motsatte – kos deg i julen! De fleste som leser min blogg er allerede opptatt av grønnsaker, proteinrike måltider, styrketrening og intervaller. Kan vi ikke ta en pause fra alt fokuset, og nyt alle deler av julen, både kaker, sjokolade, fest, moro og treningsfri. Januar kommer tidsnok uansett!

Vi skal ikke mer enn tre – fire år tilbake i tid, før julen var en vanskelig tid for meg. En tid fylt med mye dårlig samvittighet og vonde følelser. 
Juleselskap, godis, julemat og alt annet som hører julen med fikk meg til å tenke på kalorier og vektoppgang. Det gav meg angst! Jeg var livredd for å ødelegge formen og jeg hatet å se meg selv i speilet ved juletider, til tross for at jeg ikke gikk opp i vekt! Julemåneden var rett og slett ikke en hyggelig tid. Det var en tid fylt med stress og var som et langt mareritt som gjorde meg både fysisk og psykisk utslitt. 

Jeg har heldigvis vokst, blitt friskere i hodet og kommet lengre. I dag kan jeg nyte julen til det fulle. Jeg er like stolt av kroppen min i desember som i juni. Jeg er trygg på meg selv. Jeg vet at vekt, utseende og hva jeg spiser ikke har noe å si. Jeg er lykkelig som den jeg er. Six pack eller fettprosent definerer meg ikke. Jeg vet også at det er ikke hva jeg spiser mellom jul og nyttår som har noe å si, men hva jeg spiser mellom nyttår og jul. 

For all del, jeg mener ikke at man skal fråtse fra midten av november, når julemarsipanen kommer i butikken, til første januar, når nyttårsløftene kommer, og spise absolutt alt man kommer over til magekrampen tar èn. Det jeg mener er at man skal kose seg og nyte julen. Om man tar en pepperkake her, spiser en julemiddag der, er på julebord, har sjokoladekalender og drikker kakao, så har det ikke den store påvirkningen på vekten. Det man legger på seg i julen er i hovedsak vann på grunn av økt karbohydratinntak (karbohydrater binder vann i kroppen) og dette forsvinner nok så fort. 
Dessuten tenker jeg at de ekstra kaloriene man får i seg denne måneden, gjør seg godt på trening. Masse mat gir ekstra med trykk og energi på trening. Det gjør det ekstra moro å trene i julen!

Gi blanke fa** i alle overskrifter som sier noe alla ‘Hold formen i julen’. Kos deg! Glem kaloriene og gled deg over det som er her og nå. Nyt tiden med familien og de du er glad i. Det fortjener både du og kroppen din!

Kristine   ♥

23 kommentarer

Siste innlegg