EN EFFEKTIV UKE

Nå som jeg er i praksis, er det mye som skjer på en gang og dagene er hektiske. Dere har spurt meg hvordan jeg jeg får tid til alt. Derfor vil jeg dele mine tips for en effektiv uke. 

– Si nei
Du kan ikke si ja til alt og få med deg alt. Jeg er en person son alltid vil hjelpe de jeg er glad i, alltid vil stille opp, og er en som hater å si nei. Med årene har jeg lært at det går rett og slett ikke. Jeg kan ikke rekke alt! Er det noe du kjenner at ikke er veldig viktig for deg eller noe du ikke gjøre, så si nei. Det er ingen skam å si nei! 


– Få i deg bra næring 
Gode måltider som gir deg nok energi og næringsstoffer, er alltid viktig, men ekstra viktig i hektiske perioder. Skal du prestere godt, må kroppen din få riktig drivstoff. Fokuser på gode måltider med grove karbohydrater (havregryn, frukt, poteter, knekkebrød, grovbrød og lignende), en god proteinkilde (laks, egg, kjøtt, fisk, skinke, melkeprodukter, bønner, linser og lignede) og en fettkilde (avokado, meierismør, nøtter, egg, osv). Er du sulten mellom måltidene, snack på frukt og nøtter. Prioriter mat og fyll på med god næring gjennom hele dagen. 

– Gjør en ting av gangen
Jo mer vi har å gjøre, jo mer prøver vi å gjøre flere ting på en gang. Men da blir vi stort sett også mindre effektive. Gjør en ting av gangen. Skal du skrive ferdig en skoleoppgave, så gjør det og fokuser ene og alene på akkurat denne oppgaven. Er du på trening, så legg vekk mobilen og mailsvaring. Når du er ferdig med det, da kan du gå videre på neste oppgave. Gjør en ting av gangen og fokuser på det som er akkurat her og nå. 

– Legg inn trening i ukeskalenderen
Trening er terapi for for sjelen. Om jeg ikke trener blir jeg gal! Her kobler jeg ut, får vekk negative tanker og henter inn positiv energi. Uansett hvor hektisk timeplanen din er, sett av 45 -60 minutters trening 2- 3 ganger i uken. Trening gir bedre energi og humør, samtidig som det gjør at du kan være mer effektiv når du først gjør en oppgave. 

 – Sett av tid til å koble av
Når det er hektisk er det ekstra viktig med pauser hvor du kan koble helt av, slik at hodet får hvile og du får hentet inn nok energi. Ja, jeg vet det kan være vanskelig å ta en pause på de mest hektiske dagene, men klarer du ikke koble av, kan det fort føre til kronisk stress, dårlig søvn og dårlig konsentrasjon.  Jeg må selv ha minst en halv time om dagen hvor jeg kobler av. Såkalt meg-tid. Det kan være at jeg tar meg en halv time på sofaen med podcast på øret, at jeg baker, ser på noe på netflix, setter meg ned å leser i en bok eller noe helt annet. Gjør noe (eller ingenting) som får deg til å koble av.

Med disse triksene er i hvert fall jeg langt mer effektiv. Håper du får en effektiv uke du også :razz:

Kristine  ♥ 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg