SJOKOLADE KRUNSJ OSTEKAKE

Hei dere og god søndag, dere ♥ Først må jeg si tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner i går. Dagen ble akkurat slik jeg ønsket. En rolig bursdagsfeiring uten mye stas eller mas. I tillegg ble jeg servert verdens beste middag på kvelden. Det er mulig jeg må prøve å lage denne selv snart, slik at jeg kan dele oppskriften med dere! 

SONY DSC

Som dere vet, pleier jeg å bake søndag morgen, men i dag har jeg ikke rukket å lage noe. I stedet vil vise dere denne deilige sjokolade krunsj ostekaken jeg laget forrige helg. Denne tror jeg muligens overgår alt jeg har laget tidligere! En krunsjy sjokoladebunn, en deilig vaniljeostekrem med sjokoladekuler, toppet med en fydlig sjokoladeganache. Nam altså! 

SONY DSC

Det tar litt tid å lage sjokolade krunsj ostekaken, men det er så verdt det! Den smaker rett og slett super godt! Det er noe med vanilje og sjokolade som så og si alltid blir populær. Håper kaken faller i smak hos deg også. 

SONY DSC

Sjokolade krunsj ostekake
Til en 22 cm springform

Sjokoladebunn
50 g hakkede nøtter, jeg brukte peanøtter
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 ss sukringold
100 g havregryn
50 g havremel
2 ss kakaopulver
150 g kesam ca
1 dl vske, jeg brukte melk

Bland sammen nøtter, bakepulver, salt, sukringold, havregryn, havremel og kakaopulver. Tilsett så kesam og væske.
Fordel røren utover formen.
Stek på 150 grader i 20 minutter. 
Avkjøl i formen. 

Ostemasse 
6 plater gelatin
0,3 dl kokende vann
400 g kesam
1 pakke philadephiaost, light eller original
1 ts vaniljepulver
2 eggehviter 
3 ss sukrinmelis 
100 g sjokoladekuler, jeg brukte Barebells Protein crisp, eventuelt hakket sjokolade*

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Klem så væsken ut av platene og smelt dem i 0,3 dl kokende vann. 
Bland sammen kesam, philadelphiaost og vaniljepulver. Stivpisk eggehvitene med sukrinmelis. Vend så ostebladningen inn i de sitvpiskede eggehvitene. Rør så inn sjokoladekuler. 
Fordel røren over den avkjølte bunnen. 
Sett kaldt i minimum 3 timer.

Sjokoladeganache
50 g hakket sjokolade
0,5 dl melk

Hakk sjokoladen i biter. Varm opp melken og hell den over den hakkede sjokoladen. Rør til sjokoladen er smeltet. La blandingen avkjøles litt før du heller den forsiktig over ostekaken. 
Avkjøl i minimum 30 minutter. 

*Du kan også velge å droppe sjokoladekuler. Da får du en ostekake med sjokoladebunn og sjokoladeganache som fortsatt er veldig god i seg selv. 

SONY DSC

Sjokolade krunsj ostekaken holder seg godt i kjøleskapet i flere dager, slik at om du skal servere den til noen, kan du fint lage den dagen i forveien. Ta den ut når den skal spises. Nyt. 
Ha en fin søndag Smile

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Andrea:
      Hei og takk for hyggelige ord. Ja, det gjør jeg. Jeg tror alle som følger meg, vet at jeg er spesielt glad i smågodt og is, og at jeg titt og ofte får i meg sukker. Jeg baker stort sett sunnere varianter, men det hender jeg baker vanlige kaker også.

    2. Anonym:
      Hei du. Det gjør fryktelig vondt å lese ordene dine. Får du hjelp? Om jeg kunne bli frisk, kan absolutt du klare det! Du ser så mye sterkere enn du tror. Jeg vet du kan få det til <3 Ta vare på deg selv.

    3. Hei! Jeg er så fortvila, sliten og utmattet av anoreksi. Er så redd for at jeg ikke kommer til å komme meg ut av det her.. Føler meg hemningslamma i å gjøre det jeg skal, og det føles fortvilende når kroppen er så sliten. Tror det går ann å bli fri? Tror du jeg kan få det til? Du er så vanvittig vakker, som menneske, det stråler gjennom skjermen. Jeg ønsker deg en deilig kveld! <3

    4. Hei! Må bare først si at du er et superfint forbilde!!
      Jeg har bare et spørsmål når det kommer til bakingen din. Ser på oppskriftene dine at du alltid baker med sunne matvarer. Ikke sukker, hvetemel eller lignende. Gjør du alltid det?

    5. Nå skal jeg bake. Skal bare bruke hakket sjokolade istedetfor kuler for det har jeg ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg