MANDELBOLLER

Hva gjør man når man ikke får sove?
Fortsetter å prøve å sove?
Nei, ikke i min verden.
Da baker jeg :grin:
Baking er terapi for sjelen og roer alltid kropp og hode.
Nattens baking resulterte i sjokoladekake (oppskrift her) og mandelboller.

MANDELBOLLER

2 eggehviter
30 g skyr naturell eller mager kesam
10 g mandelmel
10 g bakepro
5 g pofiber
1 ts fiberhusk
1,5 ss sukrin
¼ ts bakepulver
Kanel og kardemomme
Bittelitt salt

Bland alle ingrediensene godt sammen og form to boller.
Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke en spiseskje som du har dyppet i kaldt vann. Deigen skal være litt klissete og det er derfor vanskelig å forme boller med hendene.
Jeg strødde over litt kanel og sukrin for en kanelbollevariant.
Stek i ovnen på 180 grader i 15 minutter.


Hele oppskriften gir:
125 kcal, 24 g protein, 2 g fett og 4 g karbohydrater.
Ettersom du får to boller av denne oppskriften blir hver bolle på 62 kalorier med hele 12 g protein.


I nattens høstmørke og -kulde serverte jeg bollene toppet med sjokoladekrem og en proteinkakao.
Sjokoladekremen lagde jeg av 100 g skyr naturell som jeg blandet med 1 ss sukrinmelis og 30 g melkesjokoladeprotein.
Proteinkakaoen består av 2 dl melk, i blandet 20 g melkesjokoladeprotein, 1 ss kakaopulver, 1 ss sukrin og 0,5 dl vann som kokes opp.

At noe så godt kan være så sunt!
Sukkerfritt og proteinrikt.
Nyt og kos deg.

Kristine

23 kommentarer

Siste innlegg