BREAKFAST


Da er dagens første måltid snart fortært.
Jeg fikk spørsmål om hva som er grunnen til at jeg ikke spiser frokost til .
Jeg har aldri vært glad i frokost. Da jeg flyttet hjemmefra som femtenåring var en av de første tingene jeg gjorde å droppe frokosten, ingen tvang den i meg lenger.
Et par år senere kom jeg over en artikkel om periodisk faste. Endelig var det forskning som sa at det gav helsefordeler ved å ikke spise frokost.
Periodisk faste går ut på at du dropper frokosten, spiser en sen lunsj og fordeler dagens måltider over et kortere tidsrom enn de som spiser frokost.
Jeg ser ingen grunn til å tvinge i meg mat på morgenen når jeg ikke er sulten. Konsentrasjonen og energien er likevel på topp. Nå har jeg spist slik i mange år og har ingen “bivirkningen”. Jeg trives også utrolig godt med å kunne spise ordentlig store måltider når jeg først spiser.

Vi mennesker er alle forskjellige.
For noen er frokost dagens viktigste måltid, andre kan ikke fordra tanken på mat om morgenen.
Jeg har funnet min måte å spise på som får frem det beste i meg.
Er du ikke en frokostperson kan du droppe frokosten med god samvittighet. Er du sulten om morgenen, spis frokosten din. La kropp og sult avgjøre dagens mat og måltidsrytme.
Finn det spisemønsteret som passer for akkurat deg.
Ingen andre kan fortelle deg hva som er riktig eller galt, det er kun du som har din egen fasit.


Dagens først måltid ble i dag proteinkaffe, oppskriften finner du her, med vannmelon, kiwi, en brødskive og havre-kopp.
Jeg prøvde meg på Ingers Lavkarbo brød. Ikke at jeg er en lavkarbo-fanatiker, men magen min er ikke spesielt glad i hvetemel og slik. Dette brødet smakte ganske godt og kommer nok til å bli kjøpt igjen. Jeg hadde på crunchy peanøttsmør, kanel og jordbær.
I havre-koppen er det havregryn, salatblanding (en blanding av nøtter og frø som er ristet med litt salt), blåbær og melk.


Nå er det tilbake til kjøkkenet og bakingen.
Det blir konfirmasjonskaker.
Ha en super dag, det er fredag :grin:

Kristine

27 kommentarer
    1. For ein kosleg talerken! 🙂
      Det er så fint at folk påpeikar at ein må køyre det løpet som passar for sin kropp og sin livsstil 🙂 Sjølv er eg ein frukostelskar på min hals, elskar stundene eg har for meg sjølv, saman med havregrauten, før mannen og resten av verda våknar til liv 🙂
      God Helg!

    2. Ingers brød er kjempegode! Jeg liker det som heter Ingers superrug best, herlig med masse godt pålegg på=)

    3. Dette er den beste bloggen jeg har kommet over på lenge!
      Gleder meg til å lese den hver dag, takk for alle tips og all inspirasjon! : )
      Men jeg lurer på hvordan du forholder deg til å holde fettprosenten nede?
      Klem meget fast leser 🙂

    4. Kan du lage et innlegg om trening for nybegynnere? Jeg har begynt å få litt store strekkmerker på hofter og lår, så derfor har jeg fått litt sjokk og trenger et treningsopplegg for å ikke bli feitere. Kunne du hjulpet oss slike med å skrive et innlegg her på bloggen? Hadde vært veldig kjekt!

    5. Det var frokosten sin det 😉 Digger det! Kjører store få måltider selv! Men det viktigste er jo å gjøre det som passer seg selv som du sier 🙂 Stå på med mat & trening komboen du har gående! Blir resultater av slikt 😉

    6. Jeg er veldig enig, man skal spise når man er sulten 🙂
      Frokosten din gjorde i hvertfall meg sulten, kanskje jeg får legge meg slik at frokosten kommer fortere!

    7. Så deilig ut 🙂 må bare spørre om noe litt personlig.. så du hadde skrevet at du bruker ca 1200-1500 kr på mat i mnd. I MND??!:O Jeg bor med samboer, begge spiser en del på jobben, men vi bruker likevel 800 kr på å handle mat i uka. Spiser mye av det samme som deg, men du spiser større mengder… Hvordan går det an??;)

    8. Blir så utrolig fristet av alle matbildene du legger ut, ser så fantastisk godt ut!
      Jeg er forresten helt motsatt av deg, kjempesulten om morgenen og fungerer ikke uten frokost 🙂

    9. maten din ser alltid så innbydende ut! skjønner ikke hvor du får all kreativiteten din fra, men pent er det og jeg sitter med vann i munnen hver eneste gang!
      ha en herlig helg 🙂
      ps. tusen takk for at du fant opp proteinpastaen.. jeg er your number 1 fan 😉 hehe

    10. Hvis jeg mener det samme brød så;
      Lindbergbrød (Fedon Lindberg) fåes kjøpt på Rema 1000 😀

    11. Hei 🙂 jeg har et spørsmål ang. trening!
      jeg vil gjerne redusere fettmengden på innsiden av lårene…. Hadde mellomrom mellom lårene før, men nå “Gnisser” de sammen, altså ikke mellomrom lenger… 🙁 lurer på effektive øvelser jeg kan gjøre? 🙂 Hva er for eksempel best av jogging, spinning eller ellipsemaskin? Hvilke styrkeøvelser strammer raskt opp? 🙂 Håper på svar, hilsen fortvilet jente!!

    12. du er ei nydelig jente, ser opp til deg. Du er et forbilde for mange, inkludert meg! stå på! forsett med det fantastiske du gjør.

    13. Nora:
      Hehe… Det var et god forslag Nora 🙂 Vi vil jo ha sommer.
      Jeg ser jo headeren hver dag og legger egentlig ikke merke til den lenger. Problemet er bare at jeg skjønner ingenting av data-greier, så jeg får se om jeg kan få noen til å hjelpe meg.

    14. rannveigmarlene:
      Ristet brød. Å, det fikk jeg lyst på nå!
      Jammen godt jeg har et helt brød tilgjengelig 🙂
      Magen min blir også rar av mange brødtyper, da er disse lavkarbo-variantene gode å ha.
      God helg 🙂

    15. Ååå brød med nøttesmør <3 nå ble jeg sulten !
      Jeg er heller ingen frokost menneske, så det gjelder å finne dt som passer en selv best 🙂
      Håper eksamen går strålende, ha en herlig fredag søta :)<3

    16. Fra tjukk til smukk:
      I disse lavkarbo dager, må en nesten det 😉 I love my carbs!
      Lindbergbrødet? Hvor får man kjøpt det? Det skal jeg teste 🙂

    17. Festlig hvordan folk må forsikre om at de ikke er lavkarbo-fanatikere, bare fordi at de har spist noen skiver lavkarbobrød.:p
      Synes ikke Inger sitt er noe godt. Dessuten blir det så sykt fort tørt. Foretrekker Lindbergbrødet!:)
      Ha en fin helg, herlige Kristine!:)

    18. Jeg fikk sånn syykt sug etter ristet brød for noen uker siden og har spist det siden. Lavkarbobrødet var jo et supert alternativ da, siden jeg heller ikke tåler hvetemel no særli for magen. Oppblåst og fæl mageknipe. Guur det hørtes godt ut med peanøttsmør på skiva :-)) Måltidene dine ser då lekre ut!
      Good helg til deg 🙂

    19. Ser ut som noe man får servert på fancy resturant, dette 😉 Men du… Det er en snøkrystall i headeren din. Tør jeg foreslå å skifte den ut med noe sommerlig? :p Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg