SVAR

Først og fremst vil jeg si tusen, tusen hjertelig takk for alle ord dere legger igjen.
Jeg blir utrolig glad og rørt når jeg sitter å leser deres kommentarer.
For noen fantastiske lesere jeg har.
En stor og god klem går ut til dere alle sammen Jeg setter veldig pris på det.
Mange spørsmål blir stilt om igen.
Her har jeg oppsumert en del av de ofte stilte spørsmålene.

Hvilke kosttilskudd bruker du?
Et kosttilskudd er som navnet tilsier, kun et tilskudd og kommer i tillegg til vanlig mat.
Et variert og sunt kosthold burde alltid være første prioritet.
Av tilskudd så tar jeg 1 kapsel høykonsentrert omega3 og 1 kapsel med 5000 iu D-vitamin.
Før trening tar jeg Xpand BCAA, det minner meg forøvrig på at jeg må bestille mer. Som regel sammen med en frukt.
Jeg er ikke så nøye på det, men jeg prøver å ta en proteinshake sammen med karbohydrater, frukt og / eller riskaker. Det kommer litt ann på hvor lenge det er til jeg skal spise. Skal jeg rett hjem til mat, droppet jeg det oftest.

Gjør du noe anna enn å spise og trene?
Jeg måtte le litt av dette spørsmålet, men samtidig ser jeg jo hvorfor du spør.
Trening og kosthold er en viktig del av livet mitt. Det er jo dette jeg vil jobbe med resten av livet, men det er likevel mye annet som også skjer i livet mitt. Som alle andre har jeg jobb, studier, venner, kjæreste, familie og andre interesser. Jeg har valgt å skrive en blogg om trening og kosthold og ikke livet mitt, det er derfor bare en liten del av meg som skinner gjennom her på bloggen.


Jupp, jeg har faktisk et liv utenom trening og tar en sjeldent gang på meg noe annet enn treningsklær 😉

Jeg har sett du drikker vin, hva slags vin drikker du?
Det er nok noe de fleste ikke vet om meg, men jeg er veldig glad i et godt glass vin.
Rød er favoritten, men jeg også det er veldig godt med rosevin eller et kaldt glass søt hvitvin.

Har du instagram?
Ja, du kan følge med på @dedicationkristine.

Er du på facebook?
Jupp, både som privatperson og bloggen. 
Bloggen kan du følge her
.

Hvor ofte har du deload?
Jeg har ingen fast fasit på det.
Med årene har jeg lært å kjenne kroppen min så godt at jeg kjenner når den trenger hvile.
Husk at kroppen er ditt hjem for resten av livet. Ta vare på den.

Hva er dine favoritt produkter på iHerb?
Å, det var et vanskelig spørsmål.
Jeg har så mange favoritter!
Chocolite barene er jeg blitt avhengig av! Cookies and creme er fantastisk!
Økologisk kakopulver er en gjenganger som jeg bestiller igjen og igjen. Det samme er organisk peanøttsmør.
Jeg er også blitt veldig glad i sminkebørstene til EcoTools.
Yaconsirup og peanøttmel bruker jeg flere ganger i uken.

Hvordan er det med toll når man bestiller fra iHerb?
Jeg har skrevet en iHerb-guide som du kan lese her.

Hei, beklager om du har svart på dette før, men hvilken olje bruker du til å steke mat i?
Jeg bruker ofte en teflonpanne når jeg steker, da er det ikke nødvendig med fett i pannen.
Til ting som trenger litt fett for å få frem smak og skorpe, som for eksempel biff eller laks, eller i andre panner bruker jeg stort sett ekte meierismør eller en god økologisk olivenolje.

Kan jeg spørre hvor mye du veier, og hvor høy du er? Er BMIen din innenfor “normalområdet”?
Jeg er 169 cm høy.
Vekten min ønsker jeg ikke å dele da jeg vet det er mange som sammenligner seg opp og ned med andres vekt. Det skal sies at jeg heller ikke er helt sikker på hva jeg veier, da jeg ikke veier meg ofte. Etter at jeg begynte å trene styrke har vekten min gått opp samtidig som jeg har blitt slankere og ?mindre?. Dette skyldes at 1 kilo muskler tar mindre plass og er mer kompakt enn 1 kilo fett. Mitt råd er derfor å kaste vekk badevekten, men heller ta i bruk speilet eller fettklype.
Jeg har en normal BMI, mellom 20 -25.

Har du kjæreste?
Ja.
PØ, som jeg stadig snakker om, er min kjæreste, samboer og beste venn.
Han er verdens beste på alle områder

Hva er dine must-have bakeingredienser?
Jeg skrev nydelig et innlegg om ingrediensene jeg bruker. Det kan du lese her.
Skulle jeg valgt en topp fire liste ville jeg valgt:
Sukrin+ , bytt ut vanlig sukker med dette.
Mandelmel, evetuelt kokosmel, bytt ut hvetemelet.
– Pofiber eller fiberfin, kan erstatte en del av tørrvaren og gjør resultatet magrere og mer fiberrikt.
– Stevia dråper, brukes i kaffen, kesam, bakst, osv. Genial oppfinnelse!

Hvor mye underskudd vil du anbefale meg å ligge på om jeg skal ned i vekt? Nå er jeg bare slapp og umotivert.
Mye underskudd gjør det bare slapp, sliten og umotivert til trening.
Det holder mer enn nok å ha et lite underskudd. Ellers risikerer du å miste mye muskelmasse.
Ingen kalkulatorer kan regne ut hvor mye du forbruker eller trenger nøyaktig. Her må en prøve å feile litt. En vet at en jente som trener forbrenner cirka 38 -50 kalorier per kilo kroppsvekt. Så om man da tar et underskudd på svaret en får her på -200 til 500 kalorier, vil det være et godt startsted.

Lurer på hva slags nøtter du bruker? Er dette noe du kjøper i helsekost, iherb eller liknende eller er det bare vanlige salte peanøtter (typ Polly)?
Det varierer i det uendelige.
Jeg bruker ofte vanlig fra matbutikken.
Eventuelt fra iHerb.
En sjeldent gang kjøper jeg fra helskosten, men disse synes jeg er overpriset.

Love my candy!

Jeg prøver å stramme opp, kan jeg spise lørdagsgodt? Jeg får dårlig samvittighet. Hvordan gjør du det?
Det er menneskelig og helt naturlig å spise kake eller godis.
Ingen vil legge på seg av å skeie ut av og til med mindre du gjør det i store mengder hver dag. Alt med måte.
Jeg tror at om jeg hadde skulle vært 100 % sunt, hadde det gått over til å bli usunt.
For meg er det kos og ofte også sosialt å kunne skeie ut i bland. Dessuten synes jeg det er utrolig godt. Å nekte seg selv noe er i mine øyne ikke veien å gå, da er det gått over til stadiet hysterisk.
I og med at jeg er en søtmoms prøver jeg å holde meg til sunt søtt i ukedagene. Da nyter jeg det mer usunne med den beste samvittighet når helgen kommer.
Håper du har klart å legge bort den dårlige samvittigheten, den gjør ingen nytte :grin:

Kristine

56 kommentarer
    1. Du burde legge på deg og så cutte. Da får du sykt digg ræv, vedder på at typen er enig.

    2. Veldig fint svar Kristine, og beklager at vi har diskutert deg opp og ned i mente.. Det må være kjempefrustrerende å se seg selv dissekert slik av folk som ikke en gang har truffet deg! Unnskyld!! Du virker veldig rekflektert og oppegående. Håper du har det bra og får det enda bedre i fremtiden!!!

    3. Tusen takk. Jeg setter pris på at dere bryr dere.
      Jeg har gått noe ned i vekt, ja, og jobber med saken nå. Jeg så ikke selv at jeg hadde gått ned i vekt med en gang, men jeg jobber med saken nå.
      Etter jul jobbet jeg litt med å få ned fettprosenten, stresset ikke med det, men levde i et lite underskudd. I mai sa jeg meg egentlig fornøyd med både fettprosent og kropp, da hadde jeg gått ned to kilo og endret ganske bra på kroppssammensetningen. Så ble min mor syk. Det var noe som var veldig, veldig vanskelig for meg. Hun er min store klippe i livet, jeg er ufattelig glad i henne og jeg ble knus av tanken på å miste henne. I løpet av noen uker raste jeg ned et par kilo til uten å ønske det. Jeg stresset rett og slett mye og glemte til tider å spise. Jeg hadde ikke så mye å gå på fra før av og disse ynkelige få kiloene gjorde tydeligvis stort utsalg på utseende. Da det gikk opp for meg, faktisk da jeg fikk kommentaren ?Faen Kristine, nå er du fit?, stoppet jeg opp og så meg selv i speilet. Jeg ser at jeg er blitt slankere enn det jeg ønsker, og tok meg sammen etter dette og skjerpet meg. For å få litt hjelp har jeg også en kjæreste som da hjalp meg med å husk å spise. ?Kristine, har du spist lunsj nå??. Da stabiliserte vekten seg heldigvis.
      Nå videre fremover ønsker jeg å gå opp 3 -4 kilo kanskje? De siste to ukene har jeg gått opp 0,75 kilo og sier meg veldig fornøyd med det. Jeg vil ikke at vekt, trening, kropp og mat skal bli veldig fokuser, om du skjønner. Jeg vil trene, spise godt og kose meg med det. Det skal være en gledelig og positiv del av livet, ikke føles som en må-ting. Derfor veier jeg meg nå kun annen hver uke og har som mål å kunne gå opp disse kiloene i løpet av noen måneder.
      Det skal sies at jeg føler meg veldig bra og har både energi, konsentrasjon og godt humør. Jeg har det veldig bra for tiden. Ellers tror jeg ikke at jeg hadde klart å leve det livet jeg lever med jobb, samboer, skole, familie, kokebokskriving, blogg, venner, osv.
      Angående vekten min så er jeg innenfor normalområdet og har normal BMI. Fettprosenten min er noe under normalt. Jeg går jevnlig til legen, fordi jeg har en hjertelidelse. Jeg ble nysgjerrig på dette med fettprosenten min og tok det opp med legen. I og med at alle blodverdier er bra, jeg har mensen, osv, fikk jeg beskjed om at det ikke er helsefarlig eller noe å bekymre meg over. Alle har forskjellige utgangspunkt og noen har gener som gjør at de kan ligge lavere i fettprosent enn det andre kan. Han trodde muligens at noe avgrunnen til at kroppen min ikke har noen problem med å ligge der jeg er nå er fordi jeg i flere år har vært svært undervektig og underernært (da jeg var spiseforstyrret) og muligens har kroppen min derfor begynte å tilpasse seg dette. Jeg tror også noe av grunnen er at jeg har lært meg å lytte til kroppen min. Jeg hviler når jeg kjenner at jeg trenger det, utsetter vekkerklokken om jeg trenger mer søvn, spiser om jeg er sulten, osv.
      Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingene deres og blir veldig rørt i og med at dere bryr dere, gode jenter. Sakte men sikkert nå skal det bli noe mer kjøtt på denne kroppen, forhåpentligvis noe muskler 😉

    4. Hei hei gjengen 🙂 Jeg setter pris på engasjementet deres.
      Jeg føler dette blir litt for dumt. Uansett hva jeg sier, så ser jeg at en del har sin mening og jeg ser ingen grunn til å prøve å overtale noen. Om du mener slik eller så, må du få lov til det. Som mennesker som står på sidelinjen og ikke kjenner meg, har det ingen betydning hva du tror.
      Jeg føler meg nesten litt kjepphøy med et slikt svar, men det er ikke det jeg prøver å være. Saken er bare den at jeg ikke ser noen grunn til å holde gående en diskusjon hvor min stemme tydeligvis ikke blir hørt uansett. Jeg legger ved et tidligere svar:
      God helg 🙂

    5. Kine:
      Det er en sjokoladebar, så jeg ville ikke byttet et måltid ut med disse. Men om man har lyst på noe søtt som er erstatning for sjokolade, så er det et greit alternativ 🙂
      Kjempe gode er de også 😉

    6. Kristine Haugland:
      Det er ikke lørdagsgodtet man legger på seg av, det er hva man spiser i ukedagene 🙂
      Kos deg og nyt helgen søta 🙂

    7. Malin:
      Først og fremst, tusen takk for kjempe koselige ord. Det var veldig hyggelig Malin 🙂
      Jeg vil ikke si at speltlomper er så mye sunnere enn grove knekkebrød eller lignende. Men de smaker fantastisk godt! Det er noe med speltlompene, spesielt de fra Buer. De er utrolig saftige og gode 🙂

    8. Anonym:
      Alle passer i grøten! 🙂
      Om du har sjokoladepulver i grøten vil jeg anbefalle steiva sjokolade, toffee eller vanilje 🙂 Sjokolade er en sikker vinner 🙂

    9. silje:
      Jeg har faktisk ingen vekt hjemme hos meg selv, men da jeg var hos legen forrige torsdag, da jeg fikk pencelin, veide jeg meg også. Jeg vet ikke hva vekten min var på, men jeg fikk beskjed om at jeg hadde en normal BMI, men riktignok at fettprosenten min var lav og at den ikke burde bli noe lavere nå. Og det er jeg enig, jeg ønsker for all del ikke å bli noe mindre nå. Nå vil jeg faktisk opp et par kilo 🙂 Takk for hyggelige ord og god helg 🙂

    10. Eirin:
      Da må jeg nesten vite hva du spiser i løpet av en hel dag. En kan ikke kun se på et måltid. Men jeg ville tilsatt noe fett i frokosten din, nøtter for eksempel 🙂

    11. Janne:
      Takk for det Janne. Det var hyggelig å høre.
      Det er blitt svært inn å være på diett, ja. Men jeg kommer ikke til å slenge meg på den bølgen 🙂
      God helg.

    12. I perioder kan verken jeg, eller andre med et vanskelig forhold til mat/trening, lese denne bloggen, fordi den trigger sf. Kristine bør være klar over hvilke signaler hun sender ut via bloggen. Ingen, definitivt ingen, ser slik ut med en bmi mellom 20-25. Enig igjen med Den lille østlendingen- dette er for dumt.

    13. Nå må dere gi dere. Det er forskjell på å ha lav fettprosent og lav vekt. Kristine har lav fettprosent men hun ser ikke radmager ut. Skaff dere et liv!

    14. Hvis noen her tror at Kristine veier 57 kg og har en sunn fettprosent, er de i beste fall naive.

    15. Karoline: Dette sier Weber selv om sin vekt:
      Hvor høy er du og hva veier du?
      Jeg er 168 cm og vekten varierer stadig. Jeg ligger til vanlig på mellom 62-63 kg. Min laveste vekt var konkurransedagen på nordisk 09 ? da var jeg 55 kg. Min høyeste vekt har vært 69 kg ? så i midten her et sted er trivselsvekt for meg.
      Alle kan se at lille Kristine ikke er i nærheten av den muskelmassen Weber har. Ååe. Dette blir så dumt. Stakkars dere alle sammen om dere tror dette er naturlig. <3 Over og ut fra bekymret liten østlending som veide 48 kilo når hun hadde verdens fineste mageruter!

    16. Hei fine Kristine og alle andre fine! Jeg syns det er KJEMPESPENNENDE med spekulative debatter om andres vekt og ve og vel, men personlig har jeg ingen meninger om Kristines vekt eller allmenntilstand. Jeg hadde ikke spottet en spiseforstyrrelser om jeg så fikk den kastet i fjeset, så jeg har ikke tenkt å putte lille Kristine i den båsen. Jeg kan godt skjønne at det må være frustrerende å se seg selv diskutert på dette viset i alle fall, for jeg ble frustrert bare av at en Karoline trodde at en liten østlending er meg.
      Don’t hate. Celebrate!

    17. Poenget er vel at det i våre øyne ikke ser ut som Kristine kan ha en BMI mellom 20 og 25, med en så lav fettprosent, og at det er et galt signal å sende til unge (og eldre!) jenter at en så lav fettprosent er normal. De av oss som har, og har hatt et anstrengt forhold til mat og kropp, og som har vært så markerte før, vet hvertfall med oss selv at vår BMI var langt fra normal i en slik tilstand.
      Men for all del; Kristine lever sitt liv akkurat slik hun vil, og som hun selv sier så ser vi lesere bare en liten brøkdel av hennes liv gjennom denne bloggen. Jeg har bare forutsetninger for å mene noe om akkurat det jeg ser, men slik jeg ser det lar en livsstil med veldig mye god mat, mye avslapning og moderat til ingen kondisjonstrening ganske lite til felles med en veldig lav fettprosent (som ikke er genetisk – noe jeg går ut fra at Kristine sin ikke er, sml. hvordan hun har sett ut tidligere.)
      Uansett Kristine: Dette er IKKE ment som noe annet enn et konstruktivt innspill! Om du sliter med mat eller ikke, velger du naturligvis helt selv hvorvidt du vil dele eller ikke. Jeg bare vet så smertelig godt hva for lite fett på kroppen over lengre tid kan føre med seg av kanskje uopprettelige skader. Jeg håper DU har det BRA! Du har en fin blogg, masse fine oppskrifter og sprer positiv energi. Men jeg synes også i likhet med den lille østlendingen og Allison over her at det er feil å fronte så lite fett på en jentekropp for å være normalt.
      PS: Østlendingen er østlendingen, og Chassi er Chassi. Tror ikke Chassi ville skjøvet østlendingen foran seg bare for å kommentere noe kontroversielt i et kommentarfelt!:)

    18. Karoline: Fordi Chassi overhodet ikke er involvert! 🙂 Tror aldri i verden Chassi hadde blitt like lei seg over Dedication sitt svar på BMIen! 🙂 Stor klem til deg Dedication – ikke meningen å skape noen misforståelser! Puss puss fine du

    19. Nå må dere gi dere. Hva vinner Kirstine på å lyve om sin vekt på et innlegg. Da hadde hun nok ikke brukt det spørsmålet her. Og det er da absolutt mulig å ha en lav fettprosent og en normal vekt. Ta Kristine Werber for eksempel som veier 63 kilo og har magemuskler og kutt i lårene.

    20. Chocolite barene har masse skumle ingredienser, jeg ville ikke hatt de som en del av et sunt kosthold…ingenting sunt med de…Ville heller valgt Lara bars fra iherb…

    21. For å være ærlig, er jeg enig med Den lille østlendingen. Det blir for dumt å angi bmi mellom 20-25, når du åpenbart har en mye lavere. Jeg har bmi 19, etter å ha økt fra 15 pga. sf., og jeg har overhodet ikke mageruter! Som tidligere “medpasient”, synes jeg ikke du ser ut som du er kvitt all matproblematikk. Men hvis du er det, og har det bra, er jeg glad for deg! Uansett har du en super blogg!

    22. hvor mange kcal ca er det i hele denne oppskriften?
      Du trenger (nok til to personer):
      3 dl hvetemel
      1/2 ts salt
      1/2 ts sukker
      1,5 ts bakepulver
      30 g smør
      1 dl melk (gjerne surmelk)
      50 gram revet ost

    23. Du har den beste bloggen og jeg blir glad hver gang jeg leser den. Jeg synese det er så fin med en glad treningsblogg som ikke går på diett eller skal stille som alle andre gjør for tiden. Det er inn å stille i bodyfitness eller bikinifitness. Da er det liksom lov å gå på diett og være spisefortyrret når du skal stille og jeg tror mange bruker det som unnskyldning. Synes det er fint at du vil være sunn og trent uten diett og stille. Du er et forbildet 🙂

    24. Liker bloggen din utrolig godt, den er veldig inspirerende! 🙂 Jeg lurte på en ting om Iherb.com. jeg bestilte to pakker i går (for at det skulle bli under 200kr) på den første pakken fikk jeg den riktige summen på mail, men når jeg sendte etter pakke nr 2 ( noen timer senere) kom det totalt 59 $.. er det for begge pakkene da, eller må jeg betale 59 for pakke nr 2 siden jeg allerede har betalt for pakke 1? (29$).. litt rart formulert, men håper du forstår! 🙂

    25. Liker bloggen din kjempegodt, mange gode tips:) Jeg spiser 50 g havregryn og en scoop proteinpulver hver dag til frokost. Hva syns du om dette? Mye/lite/for mye kalorier dersom jeg vil gå ned i vekt?

    26. Den lille østlendingen: Det er fullt mulig at hun har normal bmi! muskler veier mer, og alle kan se at hun her har full kropp med muskler! Flere av mine venninner er kjempe tynne men veier en god del, alle er bygd forskjellig. Så du kan ikke komme med fasit da jeg tror Kristine vet sin egen vekt litt bedre enn deg 🙂

    27. Hei lille fine Kristine. 169 centimeter og en bmi på mellom 20 og 25? Det vil altså tilsi at du må veie over 57 kilo. Jeg må bare skyte inn at det er flott at du ikke oppgir vekt eller AKKURAT hvor mye du spiser hver dag. For du gar mest sannsynlig mange unge “fans”. MEN FOR REAL? Jeg har lyst til å komme på besøk å veie deg altså. Du veier kanskje det etter å ha drukket tre liter proteinkaffe og spist en middag. For meg blir det litt feil at du sender ut signal om at du er normalvektig, radmager og har ruter på magen. Nydelig er du. Du skriver fint og lager flott mat – men dette ble veldig feil for meg. Stor klem fra meg

    28. Hvilke steviadråper vil du anbefale å bruke i havregrøt? Fra før av har jeg sjokoladeproteinpulver i grøten, ser mange bruker english toffee, og ikke sjokoladevarianten. Og dette gjør meg usikker før jeg skaffer meg mine første steviadråper 😛

    29. Hei Kristine! 😀
      Det er nok mange som forteller deg det hver dag, men jeg må bare si det jeg også: du er fantastisk flink! Både når det kommer til trening, kosthold og blogg, så er du en stor inspirasjon og motivasjon. Så bare stå på videre, det du gjør er topp! ;D
      Men så har jeg selvfølgelig også et spørsmål, hehe… Og det gjelder speltlomper. Jeg lurer rett og slett på hva som er så bra med speltlomper? Da tenker jeg i forhold til andre lomper, brød/rundstykker, knekkebrød osv. Kan tenke meg til at det har noe med spelt å gjøre? Men hva er det isåfall som er så mye bedre med speltmel enn annet mel?

    30. Fine fine Kristine ! Så mange gode svar. Jeg liker spesielt det siste!! Sliter jo en del med dette og unne meg noe godt!! Jeg tenker bare ” når Kristine sier det er greit, så er det greit!! ” haha. Du er virkelig så flott og snill du ! Jeg er utrolig glad for at jeg har funnet bloggen din og du vet hvor stor fan jeg er av deg. Du blir sikkert galen av meg, men men !!! Du er god, Kristine !!! KLEM

    31. Kjempefine svar Kristine! 🙂 Du er alltid så jordnær når du svarer eller forteller om erfaringer, kosthold og trening! Kjempefint syns jeg 🙂
      Stort smil til deg!

    32. Hei hei!
      Elsker å lese bloggen din! den gir meg motivasjonsboost til å trene og leve sunt. Jeg har sett litt på ingredienslisten til cookies and cream barene, og ble litt bekymret når det gjald palm kern oil. Er ikke dette usunn palmeolje?
      Stå på videre! Treningsgleden din er herlig smittsom!

    33. Så fint innlegg! Håper du har en bra dag, Kristine! Det er så hyggelig p se at du setter pris på leserne dine 🙂 Klem

    34. Jannepanne:
      Jeg husker faktisk ikke, det er så lenge siden jeg har laget de. Om det står i oppskriften at de skal det, så må du gjøre det 🙂

    35. Hvor får du tak i Exotic Snacks? Jeg har bare sett det på saga kino og det er skikkelig dyrt!

    36. Hei igjen! Takk for svar:-) Så eggehvitene må stivpiskes i oppskriften til de proteinrike rundstykkene?

    37. Jannepanne:
      Bakepulver?
      Stivpiskede eggehviter gjør også at baksten blir større.
      Uten bakepulver eller gjær, vil ikke baksten heve seg.

    38. Maren Haugervåg:
      Bcaa er et kosttilskudd med forgrenede aminosyrer i proporsjonene 4:1:1 (leucin:valin:isoleucin) som stimulerer proteinsyntesen/muskeloppbyggingen 🙂

    39. Helena:
      Jeg teller vekren kalorier eller næringsemner, slik at jeg har ingen nøyaktige tall på dette. Ikke spise jeg det samme hver dag heller. Men jeg ligger nok på mellom 110 -150 gram.

    40. Kan du svare på dette spørsmålet også?
      Hvor mange gram protein ligger du på daglig?

    41. Hei!
      Flott om du kan svare på dette spørsmålet: Hvordan får du bakevarer til å heve når det ikke er gjær i dem? Jeg forsøkte meg på oppskriften på proteinrundstykker, og disse ble kjempesmå. Hva er trikset?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg