KARAMELLER

Seige.
Klissete.
Søte.
Og veldig, veldig gode :grin:
Ja, jeg har akkurat laget karameller.


Jeg tror jeg spiste for mange av mammas karameller når jeg var der i julen.
Hun hadde laget kjempe gode karameller av kremfløte, lys sirup, sukker og litt smør.
Helt siden jeg dro hjem fra ferie har jeg hatt lyst på karameller.
Det første jeg gjorde da jeg kom hjem fra jobb i dag, var å slenge sammen en karamellladning. Det er jo så enkelt.

Karameller

1 boks vikingmelk, eventuelt fløte
0,5 dl sukrin
2 ss yacon sirup, eller annen sirup
1 liten klype salt, valgfritt

Ha alle ingrediensene i en stor bolle og rør om med en skje.
Sett bollen i mikroen på maks effekt i 6 -8 minutter.
Ta ut bollen et par ganger og rør om.
Du kan også koke karamellene i kjele. Da må de kokes i crika 40 minutter.
Hell massen over i former eller på en stekeplate kledd med bakepapir.
Avkjøl.
Jeg brukte små hjerteformer og satte karamellene 15 minutter i fryseren. Litt utålmodig, ja! Da var de perfekte.


Vikingmelk inneholder kun 133 kalorier per 100 gram.
Dette blir sukkerfrie og magre karameller som forsvinner på en -to -tre :grin:

Jeg har lagt ut en oppskrift på karameller før, her.
Den vet jeg har falt i smak hos mange.
Karameller er jo så godt!


Lad opp denne søndagen.
I morgen står en ny og sporty uke for tur.

Kristine  

40 kommentarer

Siste innlegg