TREN SMART

To viktig stikkord her er variasjon og progresjon.

Styrketrening er svært effektivt, selv for fett forbrenning, i tillegg vil det stramme opp og gjøre kroppen mer fit.
Hvor mange strykeøkter som burde trenes, hvordan du deler opp trening og legger opp økten, avhenger av hva som ønskes å oppnås.
Styrketrening bør trenes minimum 2 ganger i uken.
Selv har jeg fire til fem styrkeøkter i uken hvor jeg har delt opp kroppen i over og underkropp. Da trener jeg for eksempel rumpe og lår, mandag og torsdag, og rygg, bryst og skuldre på tirsdag og fredag. Om jeg ønsker deler jeg av og til opp overkroppsøktene.
Varier belastningen, øvelser, repetisjoner og sett på styrketreningen.
Det finnes utallige måter og trene på, og flere hundretalls øvelser.

Det er også lurt å sette opp en progresjonsplan.
Uten noen form for progresjon i treningen, vil det være vanskelig å oppnå fremgang.
Progresjon kan for eksempel gå ut på å øke vekten hver andre uke, ta flere repetisjoner, gjøre flere sett eller tilsette flere øvelser.


Når det kommer til kondisjonstrening må dette justeres etter hva målet med treningen er.
Ønsker du gå ned i fett prosent, vil det lønne seg å ha noen økter med kardio i uken. 
To økter er som regel nok for de fleste, og varier gjerne typen kardio.
Selv har jeg en til to kardioøkter i uken.
Det er viktig å ikke overdrive kardiotreningen, i mange tilfeller blir appetitten stimulert ved kardiotrening, noe som gjør deg mer sulten og du spiser mer enn ellers. De kaloriene du forbrant ved treningen “spises opp”.  Spesielt hos kvinner, viser flere studier at for mye kardio, gir motsatt effekt enn det de ønsker å oppnå, kroppen mobiliserer fett i stedet for å forbrenne det.
Her er det også viktig å variere. Både for motivasjonens del, men også for å unngå belastningsskader.
Rolig kardio, moderatintensitet, høyintensitet, intervaller av forskjellige salg, salttimer / kondisjonstimer, sykling, jogging, ellipse, osv.

Kjør på :grin:
Kristine

20 kommentarer
    1. Jo mer eller jo hardere kondisjon jeg trener, desto større blir er faren for “overspising” i form av et ukontrollerbart matsug!!! Det trenger ikke nødvendigvis være søtsaker, men all mat generelt! Jeg får liksom en BUNNLØS sult! – Og jeg ender gjerne opp med å spise MYE mer enn hva kondisjonsøkten krevde av energi. Særlig ved jogging/løping som kondisjonsform opplever jeg denne ustoppelige sulten/matsuget. Det er akkurat som om løping trigger noen hormoner som fører til et voldsomt matbehov, som lett blir ukontrollerbart!
      Jeg har i dag nesten slutten med kondisjonstrening. Jeg har én økt i uken på sykkel eller ellipse, og that’s it! For min kropp har det ikke vært negativt, tvert i mot! 🙂 Jeg er snarere blitt mer fit i kroppen, og ikke så “dradd.” – Målet mitt er jo ikke å bli en Norgesmester i kondisjonsidrett uansett! – Så derfor føler jeg det blir litt “waste of time” å bruke tid på det i lengden…
      KLEM.

    2. Når du sier at cardio gjør sånn at vi spiser mer etterpå, mener du usunt da liksom? Eller mye sunt? Har fått beskjed om å spise mye etter jeg har trent (sunt), er det greit? Eller mener du at vi får mer sukkersug?
      🙂

    3. Heisann! Hadde bare superlyst til å si at jeg tror jeg er ny leser her nå. Er nemlig utrolig inspirert til å begynne å trene. Å bloggen din er bare super!!
      Kommenter gjerne tilbake og legg meg til som venn, så skal jeg følge deg <3

    4. Bra innlegg 🙂 Jeg har selv fått en liten “wake up call” etter at jeg faktisk begynte å lese litt om trening. Plutselig gikk det opp for meg at jeg trenger ikke fem kardioøkter i uka, og at styrketrening er faktisk viktig også dersom man vil ned i vekt. Ha en fin mandag!

    5. Heisann! Det er så V.E.L.D.I.G. sant det med kardio og voldsom sultfølelse! Men har du en referanse på det fra et sted? Så jeg kan bruke det når jeg veileder på kost og trening? 😛
      Ha en deilig søndag!

    6. Har du ikke egne styrkeøkter på mage? Hvilke øvelser bruker du eventuelt for mage?

    7. Hei.
      Jeg trener 8-10 økter i uka (jeg driver med organisert idrett).
      Har 4 styrkeøkter, 3-5 økter av idretten og 1-2 intervalløkter.
      Jeg merker at jeg spiser veldig mye for å klare dette, men vil på ingen måte si at kroppen mobiliserer fett. (jeg forstår det som at kroppen holder på fettet i dette begrepet, correct me if im wrong).
      Kan du fortelle hvordan og hvorfor du mener at kroppen gjør dette?

    8. Jeg har fullført 20 av 100 treningsøkter på rappen nå. Jeg trener også veldig variert, eneste jeg har som fast er to intervalløkter spinning og to treningsdager med karate. Resten er rolige aktiviteter, og jeg burde sikkert hatt et par skikkelige styrkeøkter også, jeg storkoser meg og inkluderer familien!
      Ha en super kveld, nå blir det matlaging på planen her (for svømmingen i dag gjør meg skrubbsulten!!!!).
      For de spesielt intr: http://avdelingholt.no/anja/?page_id=16588

    9. Jeg har lest bloggen din endel i det siste! Jeg følger deg også på Instagram, der du legger ut bilder av mat og av deg selv. Jeg syns du gir meg veldig motivasjon til å trene! Jeg sliter veldig med vekten, min.. I fjor på denne tiden veide jeg 15 kilo mindre.. Jeg var fornøyd med kroppen min på den tiden, men så ble jeg veldig syk ved at jeg fikk kyssesyken.. I slutten av September fikk eg lov å begynne å trene igjen, men jeg fikk aldri motivasjonen til å trene.. Nå har jeg endelig begynt skikkelig! Og dette er faktisk på grunn av deg! Du gir virkelig meg motivasjon igjen! Jeg synes du har en perfekt kropp! Mitt mål eg å gå ned i vekt, men også å bygge muskler. Jeg har allerede begynt å slite med mat.. Jeg spiser veldig mye.. Selv om jeg prøver å la være å spise for mye, får jeg det ikke til.. Håper du kan gi meg noen tips angående dette? Det at jeg spiser så mye.. Jeg har prøvd å lage en plan om hva og hvor mye jeg skal spise, men det går en dag, så er jeg tilbake til vanlige mat rutiner.. Så kan du gi meg noen tips til hva man kan spise en hel dag, når jeg prøver å gå en del ned i vekt, men ikke møste muskelmassen?
      Hilsen en jente som er en stor fan av deg!:)) <3

    10. Likte dette innlegget godt. Synes bloggen din alltid er så motiverende og gir meg så mange gode tips i matveien!
      Så til spørsmålet mitt, jeg vil ned i fettprosent, har mellom 10-15kg for mye men prøver å ikke tenke så mye på vekten. Jeg elsker styrketrening og kunne godt trent bare det, men vet det ikke er så lurt. Jeg har til gode å finne en kardioform jeg liker, bortsett fra Bootcamp som jeg trente der jeg bodde før. Har du noen tips til hva jeg kan prøve ut? Og hvor bør pulsen ligge på en god kardioøkt, og hvor lang bør økta være?
      Puh, det ble mange spørsmål, håper du kan svare på noe av dette i hvert fall, du er et stort forbilde 🙂

    11. Du har helt rett i at man blir mere sulten av å trene kondis hardt. Jeg er sulten stort sett hele tiden, selvom jeg spiser mer enn nok mat hver dag. Utrolig slitsomt…
      Ha en fin kveld 🙂

    12. Variasjon om progresjon må til, ja, kroppen trenger nye utfordringer for å forbedre seg 😀
      Ha en fin søndagskveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg