PEPPERKAKEKARAMELLER


Skal du lage en type konfekt denne julen, må det bli disse pepperkakekaramellene!
Seige. Klissete. Søte. Og veldig, veldig gode :grin:
Jeg laget karameller tidligere i dag og tilsatte pepperkakekrydder.
Karameller er godt i seg selv, og enda bedre med pepperkakesmak!
Jeg har snart spist opp alle karamellene allerede, bortsett fra et par stykker som jeg sparte til PØ.
Du kan selvfølgelig også lage disse uten krydder om du ønsker vanlige karameller.

Pepperkakekarameller

1 boks vikingmelk, eventuelt fløte
0,5 dl sukringold, eventuelt sukrin
2 ss yacon sirup, eller annen sirup
1 liten klype salt, valgfritt
1 ss kanel
1 ss malt ingefær
1/2 ss malt nellik
1/2 ss malt kardemomme

Ha alle ingrediensene i en stor bolle og rør om med en skje.
Sett bollen i mikroen på maks effekt i 8 -10 minutter.
Ta ut bollen et par ganger og rør om.
Du kan også koke karamellene i kjele. Da må de kokes i cirka 40 minutter.
Hell massen over i former eller på en stekeplate kledd med bakepapir.
Avkjøl.
Er du utålmodig som meg, kan du sette de 30 minutter i fryseren.


Nå skal jeg lage middag til min kjære mamma, pappa og lillebrødre.
Jeg er på besøk der i dag.
Ha en riktig god førjulsonsdag :grin:

Kristine

61 kommentarer
    1. Var det eg og brukte, men min røre ble skikkelig bløt og mye mørkere enn din.:p Måtte koke dei i kjele. Så venter på at dei skal bli klare i frysen no 😀

    2. momoiro:
      Da har du nok en mildere mikro enn meg. Massen skal bli seig og bli mørkere i fargen. Den har nok ikke kokt lenge nok.
      Håper du får det til i kveld 🙂

    3. Ja jeg koker i mikro, for at den i det hele tatt skal bli mørkere må den være inni 20 minutter.
      Kunne tenke meg å se bilder av prossessen din 🙂

    4. Det ble ikke karameller på meg, Kristine! 🙁 Jeg løp ivrig til butikken etter jobben og handlet inn vikingmelk. Kokte i ca. 10 min i mikroen og satte det kaldt.. men det var fortsatt ikke stivnet i dag tidlig. Hva kan jeg ha gjort feil? Jeg tok den ut og rørte litt oftere, så kanskje jeg ikke fikk kokt det nok? (Det ville nemlig kokt over i min mikro).
      Det luktet veldig godt som karamell da, og jeg brukte bare halve boksen, så jeg skal gi det et nytt forsøk i kveld! 😀

    5. Prøver å bli frisk:
      Kjære vakre deg. Jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal si. Ordene dine fikk det til å trille noen tårer nedover kinnet mitt. Jeg blir både glad og trist på samme tid. Glad fordi jeg blir målløs av de flotte ordene du sier, at jeg faktisk utgjør en forskjell og hjelper deg. Tris fordi jeg vet hvordan du har det og hvor forferdelig vanskelig det føles.
      Får du god hjelp? En spiseforstyrrelse er en alvorlig sykdom man ikke kan komme seg ut av på egenhånd. Du trenger en profesjonell som kan guide deg og gi deg en hjelpende hånd på veien. Det høres ut som om du allerede er på vei. Aldri gi opp!
      Husk at du ikke trenger å være perfekt i noe annet enn å være akkurat den du er. Ingen i denne verden er perfekte. De som prøver å fremstå slik, er ofte de som sitter på de mørkeste hemmeligheter. Det er lov å være lei seg, det er lov å gråte, det er lov å ha det vanskelig, det er lov å spise godt, det er lov å ta en hviledag selv om treningsplanen sier noe annet, det er lov å nyte en sjokoladebit midt i uken, det er lov å skille seg ut…..
      Kroppen din er ditt tempel. Her skal du bo resten av ditt liv. Ta vare på deg selv og den du er. Du er så ubeskrivelig mye verdt. Fortsett å kjempe. Jeg kan, da kan virkelig du også!
      God og varm klem til deg <3

    6. Prøver å bli frisk:
      Jeg har ikke smakt på dette proteinpulveret, kun den andre mocca-varianten, så jeg tørr ikke uttale meg om smaken. Jeg har derimot hørt at flere synes den er god.
      Det er litt forskjellig innhold i disse to, men du kan fint spare inn penger å kjøpe denne varianten isteden. Så lenge du spiser proteiner og får i deg forskjellige proteinkilder ellers, kan du gjerne bruke denne 🙂

    7. *Ayna*:
      Nei, hei snuppelupp! Det var lenge siden 🙂
      Hvordan går det med deg? Si ifra om du har tid til en kaffe- eller sushi-date en dag <3

    8. Mona:
      Koker du den i kjele eller mikro?
      Jeg har aldri prøvd å koke den i kjele. Jeg slenger bare alt i en bolle og kjører på maks effekt i mikroen i 3 -4 minutter. Rører, Inn i mikroen på 3 -4 minutter. Heller i former og setter kaldt.

    9. Camilla Teigen:
      Yaconsirup har lavere GI enn vanlig sirup, samt inneholder mindre kalorier og karbohydrater. Yaconsirup er også et produkt som inneholder mye vitaminer og mineraler.

    10. Ååh, jeg elsker karameller! En boks vikingsmelk skal kjøpes inn i kveld. Dette må jeg prøve! Takk for nok en fristende oppskrift 😀

    11. Kan du bytte ut sirup med honning, og hvor mye vikingmelk bruker du(har den i pulverform)?:)
      Takk for mange gode tips til middag og søtt, kjempe fin blogg:D

    12. Hva er det som er så bra med Yacon Sirup egentlig? Vurderer å bestille, men skjønner ikke helt greia…

    13. Disse så gode ut! Du har lagt ut en oppskrift på karameller tidligere, i hjerteformer.. hvem vil du si er best? (Jeg skal lage uten krydder). Takk for svar 🙂

    14. jeg lade de da du la ut en lignende oppskrift uten pepperkaker. og de blir alltid like gode. minstemann liker dem også=)

    15. Hei.
      Har prøvd de karamelloppskriftene gang på gang nå, men får kun en masse som ikke blir stiv, har kokt den så den er mørk og klissete… kunne du lagt ut bilde av prossessen? Dvs under og etter koking?

    16. Legger inn to kommentarer separat fordi den forrige er veldig personlig. 🙂 Og dette er et spørsmål fordi jeg vet du har mye kunnskap om slikt: Jeg lurer også på hva du tror om dette
      http://myrevolution.no/myrevolution-proteinpulver-3kg-mocca
      vs det andre myoprotein mocca-pulveret? Jeg elsker proteinkaffe med myoprotein mocca. Drikker det veldig ofte, og går snart tom for myoprotein mocca her i heimen, og lurer på om det er greit å spare inn pengene her, eller om det andre er verdt prisen når det nesten blir dobbelt så dyrt.
      <3

    17. Hei Kristine, tusen takk for at du alltid er en god og sunn inspirasjon for meg. Jeg har slitt med spiseforstyrrelsen bulimi i snart 5 år nå, og du har fått meg til å få sunnere idealer og har vært en sann inspirasjon i min vei til å bli frisk (altså, å gjøre meg frisk blir først og fremst min egen og behandlerteamet mitt sin jobb, såpass har jeg skjønt, og jeg jobber hardt hver eneste dag) men det er ikke så mange ting som faktisk er vedvarende motiverende slik som denne bloggen har vært for meg. Jeg har vel vært fast leser i ca 2 år og aldri kommentert. Beklager dette. Du fortjener all den rosen du kan få. Du er skikkelig flott og sterk både fysisk og mentalt. Og når jeg føler meg skikkelig nedfor, prøver jeg å tenke litt positivt, og du er veldig motiverende på den måten. Også på måten du fokuserer treningen, som ikke er fat-burn og milevis med slitsom løping som til slutt ødela knesskålene mine, men faktisk styrke! På en feminin måte! Du har ryggrad, du har delt så mye personlig, og jeg blir nesten misunnelig for hvor sterk du virker. Livet mitt har vært tøft, og når maten er alt jeg greier å tenke på, er det bedre at du inspirerer meg meg sunn mat, riktig mat, bra mengder, holdninger, filosofi og alt, i stedet for mamma/pappa som ikke skjønner seg på mitt mat-problem, som sier det bare handler om å spise 2 brødskiver til frokost, god middag, og at alt er så lett. Når man er forstyrret blir næringsinnholdet viktig for meg og ritualene rundt mat litt annerledes. Poenget mitt er hvertfall at jeg klarer å bli inspirert av deg, på en annen måte enn jeg blir inspirert av andre bloggere “på slankern” som presterer å skrive at de spiser 1300 kcal hver dag, cottage cheese, pepsi max og SMÅ porsjoner. Disse bloggene er jeg også avhengig av, men de har tvert i mot en helt annen effekt enn denne bloggen her har på meg. Som gjør meg til å genuint ha lyst til å bli frisk en dag, som sier at det er ok og skeie ut når det passer (så lenge det ikke blir hele tiden) og som viser virkeligheten. Jeg regner med at de som går på 1300 kcal har matorgier liknende de jeg selv har hatt som de bare ikke deler på bloggen. Som gjør det veldig vanskelig for meg som sluker alt rått og tenker at de er perfekte, har mer viljestyrke enn meg, er bedre enn meg på alle måter, fordi de greier å ha et strikt kosthold for å bli undervektige. Mat og slikt er forøyeblikket hovedfokuset og det eneste viktige i livet mitt, føles det noen dager som. Jeg er 23 år. Men så minner du meg stadig på å se rundt meg, være glad og fornøyd og positiv, til tross for at det er hardt. Også motiverer du meg til å se andre rundt meg og gjøre andre godt. Og plutselig var ikke maten viktigst lenger.. For en liten tid. Så, Tusen tusen takk. For at du motiverer og er en av de mest ærlige og tøffe kvinnene i blogg-verden slik jeg ser det.

    18. maren sørum:
      Hva skjer om du koker melk?
      Det bare koker.
      Når du koker fløte, blir det tykt. Du må få en tykk konsistens for å lage karameller 😉

    19. Går det kun at å bruke vikingmelk eller fløte?
      Kan man bruke havremelk/laktosefri melk?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg