GO’MANDAG

Riktig god mandag!
Håper dere har hatt en fantastisk helg.
Med solskinn og gode temperaturer over hele Norge, har alt ligget til rette for noen herlige dager.
Nå er det mandag :mrgreen:
Jeg håper du er full av energi og klar for en ny uke!


Spera og Mildred er veldig fornøyd med denne mandagen.
De har ligget å slappet av solsteiken gjennom vinduet. De trives best inne når det er for varmt. Livet er supert slike dager!
Etter at jeg hadde gått meg en god power walk i solen, tok jeg meg tid til å legge meg ned sammen med dem en halv times tid.
Først nydelig tur i solskinnet og deretter pusekos – helt herlig!


Med kjøttfri mandag ble det pannekaker til middag.
Du kan lese mer om kjøttfri mandag her.
Jeg serverte hjemmelaget blåbærsyltetøy til.
Middagen falt i smak hos både liten og stor.
Alle førtiseks pannekakene forsvant! Vi er fem stykker.

Pannekaker
Dette blir cirka 10 pannekaker, jeg femdoblet oppskriften.

1/2 banan, kan byttes ut med 1 ts sukrin+eller annen søtning
200 g cottage cheese, eller kesam eller gresk yoghurt
2 egg
2 dl melk
1 dl havregryn
0,5 dl mandelmel, eller annen meltype som speltmel eller bokhvete
1/2 ts salt
1 ts kanel
1 ts kardemomme

Bland sammen alle ingrediensene.
Du kan gjerne ha dem i en foodprosessor, blender eller eventuelt bruke stavmikser, slik at du slipper klumper.
La røren stå 5 -10 minutter.
Stek så tynne pannekaker i en panne på middels varme.
Jeg bruker litt kokosolje i pannen.
Server med ønsket tilbehør; kesam, friske bær, syltetøy, brunost, sjokoladerøre / glasur (oppskrift her) eller noe annet godt.

Blåbærsyltetøy

1 pose frosne blåbær, 400 g
1 eple
1 ts sukrin+

Tin blåbærene. Jeg brukte mikroen. 
Ha så alle ingrediensene i en foodprosessor eller blender og kjør til et jevnt syltetøy.
Du kan også hakke eplet i småbiter og deretter blande med blåbær og sukrin.
Pektinene i eplet gjør at syltetøyet blir tykkere.
Spis syltetøyet med en gang eller oppbevar i kjøleskapet i 4 -5 dager.
 

Håper du har hatt en riktig så god go’mandag :grin: 
Jeg ønsker deg en super uke videre!

Kristine

10 kommentarer
    1. Veronika:
      Nei, jeg gjør ikke det. Jeg får ikke i meg alle nødvendige næringsstoffer om jeg ikke får i meg noe kjøtt / fisk /fugl.
      Jeg spiser isteden en kjøttfritt måltid så og si hver dag. Ofte frokost, lunsj eller kvelds. Mandag blir det som oftest kjøttfri middag 🙂

      Tusen takk du. Jeg forsøker å holde motet oppe <3

    2. Ingrid:
      Jeg tror generelt både Spera og Mildred er to ganske fornøyde puser. Satser på at det er fordi de har det godt 😉

      Ja, pannekaker med blåbær får frem gode barndomsminner.
      Ha en god natt Ingrid 🙂

    3. Så nydelige puselusekatter! 🙂 De så fornøyde ut!
      Også mandagspancakes da.. Åh, fikk brått lyst på! Og med blåbærsyltetøy har du jo en uslåelig kombinasjon! Herlig! En ny vri med eple da 🙂 Ønsker deg en strålende mandagskveld, Kristine! 🙂

    4. Nam! Så utrolig godt ut 🙂
      Men spiser du kjøttfri hele dagen? Bare tenker på bildet du la ut av kylling tidligere 😉
      Sender deg varme tanker. Vær sterk og prøv å holde motet oppe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg