PLOMMENE ER HER

Nå er plommene er her. De er endelig modne!


Norske plommer og epler, er kanskje noe av det beste med høsten. I hvert fall i mine øyne. Plommene er jeg er svakest for. De er så søte og gode. Nesten så gode at det er vanskelig å slutte og spise når man først har begynt! 


Jeg har ingen stor hage med egne plommetrær. Heldigvis får jeg lov til å plukke hos gode venner. 
I dag har jeg vært på plommejakt og fikk med meg et par kilo plommer hjem. 


Med masse deilige plommer i hus, bestemte jeg meg for å lage plommekompott. 
En del av plommekompotten forsvant i min mage sammen med et par klatter Røros rømme. Det er en nydelig dessert i seg selv! 

Resten av kompotten forsvinner nå, som topping på pannekaker sammen med kesam. Fy søren så godt dette var!
Jeg brukte denne pannekakeoppskriften

Plommekompott

600 g plommer
1,5 dl vann
1 ts vaniljepulver, kan sløyfes
2 ss sukrin+
1/2 ts kanel
1 ss maizena rørt ut i 0,5 dl vann

Del plommene i fire og fjern stenen.
Ha vann, sukrin+, vaniljepulver og kanel i en kjele. Kok opp og tilsett plommene. La koke til plommene er møre, i cirka 10 minutter. 
Rør ut maizena i 0,5 dl vann og tilsett i plommekompotten. Kok i ytterligere 2 minutter. Avkjøl. 

Bruk plommekompotten som syltetøy eller server med melk eller rømme. 
Og du, lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang. For kompotten forsvinner fort! Eventuelt kan man lage en kjempe stor porsjon og fryse ned. Da har du deilig kompott hele vinteren :razz:

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg