MUFFINS MED KARAMELLISERTE NØTTER


Disse sitter jeg å gomler på nå. Fantastisk gode vaniljemuffins med karamelliserte nøtter.


De karamelliserte nøttene jeg laget på fredag, og som mystisk vis forsvant fordi de var så gode (se innlegg her), hadde jeg planer om brukte til disse vaniljemuffinsene. Det tar ikke mange minuttene å lage karamelliserte nøtter. Jeg laget like så godt en runde til i dag, slik at jeg fikk gjennomført planen min. Og det er jeg glad for! 


Super saftige vaniljemuffins med en syrlig kremostglasur toppet med sprø og søte karamelliserte nøtter. De beste muffinsene på lenge!

Vaniljemuffins med karamelliserte nøtter

Muffins
2 egg
1 ss sukrin+
30 g havremel*
30 g vaniljeprotein**
1 ss kokosmel
1 ts vaniljepulver***
1 ts bakepulver
1 dl melk, eller vann
2 ss smeltet smør, kan sløyes

Nøtter
50 -60 g nøtter, jeg brukte pekannøtter
2 ss sukringold

Glasur
100 g kesam, eventuelt mer philadelphia
150 g philadephia, lett eller vanlig 
2 ss sukrinmelis
1 -2 ss fibersirupgold, til pynt

Begynt med nøttene. Hakk de grovt og ha på en bakplate. 
Strø over sukringold og stek på 160 grader i 10 -15 minutter. Pass på underveis så de ikke svir seg. 

Lag så muffins. 
Pisk egg og sukrin til eggedosis.
Bland sammen havremel, vaniljeprotein, kokosmel, vaniljepulver, bakepulver, melk og smeltet smør. Bland i eggedosisen.
Fordel i 6 -8 muffinsformer.
Stek på 175 grader i 12 -15 minutter.  
Avkjøl.

Lag til slutt glasuren.
Bland sammen kesam, philadephia og sukrinmelis. Fordel over muffinsene.
Topp med karamelliserte nøtter og en liten dert fibersirup. 

*havremel kan byttes ut med andre meltyper som spelt-, bokhvete-, eller hvetemel.
**istedenfor vaniljeprotein kan du bruke 30 g havremel og 1 ss sukrin+
***vaniljepulver kan byttes ut med vaniljesukker


Håper du lar deg friste og at muffinsene faller i smak. Det er jeg nesten helt sikker på! Vanilje, nøtter og karamell er en fantastisk smakskombinasjon. 


Nyt søndagen med solskinn, hygge, baking og alt som hører til :razz: Håper du får en strålende dag! 

Kristine ♥

14 kommentarer

Siste innlegg