MÅ DET VÆRE SÅ JÆVLIG SUNT DA?

Etter at jeg la ut oppskriften på verdens beste pepperkaker på lørdag, fikk jeg en kommentar på hvordan jeg kunne kalle meg selv en helseblogger når jeg legger ut en oppskrift med hvetemel, sukker og smør. Det er veldig sjeldent jeg blir sint eller lei meg av kommentarene deres. Derimot blir jeg veldig ofte glad, stolt og æret – nå lurer jeg inn et lite tusen hjertelig takk for at dere er så fantastiske. Denne gangen var det annerledes, jeg ble faktisk ganske så provosert av denne kommentaren!

SONY DSC
Pepperkaker og en god kopp varm sjokolade nytes med den beste samvittighet. Og, ja, jeg er fortsatt sunn! 

Må det være så jævlig sunt da? Altså, i desember, den ene måneden i året hvor stort sett alt dreier seg mye om mat og julegodis. Trenger vi å spise sunt hele tiden? Jeg vil egentlig refferere til innlegget mitt ‘Hold formen i julen?‘. 

Etter denne kommentaren har jeg bestemt meg for å ikke lage noen sunne julekaker i år. Det er kanskje litt radikalt og opprørsk, men jeg vil vise dere at selv om en spiser godis og andre såkalte “usunne” matvarer, så kan en fortsatt være frisk og sprek. Uansett hvor mange julekaker jeg spiser med hvetemel, sukker og smør, så er jeg fortsatt sunn! Jeg er aktiv og trener, spiser variert, og mye frukt og grønt, men det viktigste av alt; jeg nyter livet og alt som hører med. En god og lykkelig psyke er nemlig nøkkelen til å være sunn!

Kristine ♥

Ps. Jeg har et par oppskrifter på sunnere julegodt som både er laget og spist, så dere som vil ha oppskrifter på sunt julegodt trenger ikke å fortvile. Det kommer det også. 

28 kommentarer
    1. (Det er jeg som sendte meldingen med hjertene. Jeg er ikke Mona som sendte kommentaren lenger opp i kommentarfeltet)
      <3 Jeg takker deg for den beste bloggen.<3 Innleggene dine betyr utrolig mye for meg.:-) Ønsker deg en strålende fin dag.:-)<3

    2. Haha jeg må smile litt av hvor herlig du er! Selv nå du er provosert så sprer du glede og moro:D Har fulgt deg i mange år nå og synes du virkelig helt herlig!
      Over til innlegget ditt- det er synd at folk har blitt så opphengt i å hele tiden være så sunne.. så at noen i kommentarfeltet pekte på at nordmenn burde spise sunt, men jeg personlig har blitt så uuuutrolig lei av ORDET “sunt”. Det har jo dessverre blitt sånn at de aller fleste tenker på mat, når man bruker det ordet, men det er jo så mye mer – akkurat som du skriver!
      Man burde heller sagt (men med helt andre betydninger): spis grønt og lev sunt!
      Jeg har her mine egne betydninger for disse to ordene/denne setningen:
      Spis grønt og variert, gi kroppen næringen den trenger- mao ikke for lite og ikke for mye, men akkurat passe og det som passer for deg.
      Lev sunt på den måten som gjør deg vel og godt. VEL OG GODT i den forstand at både psyke og kropp skal ha det bra!
      Til slutt som en oppsummering på setningen: Kos deg, nyt, le, gjør ting som gleder deg, vær med folk som gjør deg glad, vær glad i deg selv, gi kroppen næring, men utenom dette – ikke tenk så jævlig mye!
      Sånn tenker jeg 😀 For ordet sunt er så misoppfattet av mange, det kan jo nemlig dekke over så mangt og ikke bare handle om “fyfy” og mat!
      Stå på Kristina, du er FANTASTISK!<3

    3. Jeg kommenterer aldri på blogger, men din er jeg innom nesten daglig da jeg selv er interressert i trening og en sunn/variert hverdag.
      Og jeg må bare si: HerreGUD så glad jeg er i denne bloggen! Rart å bli stolt av noen du ikke kjenner, heh. Alle som prøver å gå litt ned i vekt og/eller har stort fokus på mat kan fort begynne å stresse med tanke på ferier som har masse mat og godis involvert – kjenner ofte på det selv. Så da er det fantastisk deilig å klikke seg inn på denne bloggen som både frister med sunnere kosemat, men som også minner meg på at kalorier og “sunnhet” ikke er alt og at man skal kose seg innimellom.
      TAKK 😀 Du er en hverdagshelt.

    4. Er helt enig med deg! Jeg og typen har fortært masse sjokolade og julebrus siden starten av desember, og vet du hva? Det er også sunt å spise sånne ting og. Det viktigste i jula er nok å spise ordentlig mat uansett før man angriper julegodtet. Når det er sagt; i jula skal vi kose oss! Der fyker det raskt en boks is og en stor plate med sjokolade, selv etter pappas fantastiske pinnekjøtt og det nydelige tilbehøret. Og det er sånn det skal være.
      Jeg har feiret jul før, da jeg var redd for sukker og gluten, og det er noen av de tristeste julefeiringene jeg noensinne har hatt, konstant være redd for å legge på meg. Jeg spiste nesten ingenting godt, bortsett fra marsipan (fordi det inneholdt proteiner…), og masse questbars.
      Jeg følger deg, Kristine, fordi du viser hvordan mat skal være noe fint, noe sosialt og noe godt. Om vedkommende ikke liker at du spiser ordentlig mat og godterier, da får hun slutte å følge deg.

    5. A healthy mind equals a healthy body** haha så feilen i det jeg trykket “send kommentar”

    6. Syns det er kjempe bra at du legger ut oppskrifter på “usunne” bakevarer også. Å være sunn handler ikke bare om spise en viss type mat, men å kunne spise litt av alt og nyte det. A healthy mind equals a healthy mind – mega klisje ordtak, men syns det er litt fint likevel

    7. Du er fantastisk Kristine <3 Sunnhet handler om så myyye mer enn å unngå sukker, hvetemel og smør. Stå på, du er godt forbilde <3

    8. Mona: At 500.000 sliter med diabetes er heller ikke på grunn av overflod av sukker og fett, for å si det sånn. Utrolig kunnskapsløst å påstå at diabetes kommer av usunt kosthold.

    9. Hadde håpet du skulle ta opp/svare på akkurat den kommentaren du hadde fått, så utrolig herlig skrevet! Kos deg masse i jula 😀

    10. Så viktig å ta opp akkurat dette ! føler meg veldig med deg selv der, har en sunn livstil hele året. Men spesielt nå i juletider, er det helt greit og fantastisk og bare nyte denne tiden som den er. Det vil jo ikke gi noen forskjell fra hvordan du er ellers i året. Blir så provosert av slike kommentarer. God jul !

    11. Nå har det seg sånn at over halvparten av Norges befolkning er overvektige, 500.000 har diabetes… Det er ikke på grunn av sukrin og mandelmel for å si det sånn.
      Folk BURDE spise sunnere, også i juletida!

    12. En må gjøre som man vil, tenker jeg 😉 Om noen finner glede i å spise usunt, så får dem gjøre det, og om noen finner glede i å spise sunt, så får dem gjøre det. Eller kanskje en miks av begge. Folk må slutte å legge seg så opp i hva andre gjør!

    13. Er så enig!! Finnes ikke ja-mat eller nei-mat, alt handler om mengder! Og man skal kunne koose seg:D Er jo ikke fra jul til nyttår som teller, men fra nyttår til jul;) Blir med på opprøret ditt;)

    14. Enig med deg, blir skikkelig provosert av sånne kommentarer. Synes ordet “sunt” er så til de grader misbrukt på nett at jeg helt har sluttet å bruke det ordet. Hvetemel, smør og sukker er også næringsstoffer, og etter nedbrytning i kroppen vil uansett hvetemel, havregryn og andre karbohydratkilder være det samme – karbohydrater i sin enkleste form! Som morfaren min pleier å si: “for mye og for lite skjemmer det hele”.

    15. For en kommentar.. men bra du tar det opp i et eget innlegg så flere kan se at nettopp det å være sunn handler om balansen, og man kan fortsatt være i god form selvom man spiser pepperkaker og koser seg. Viktig at folk forstår at de vanlige oppskriftene ikke er noe galt med, alt med måte 🙂 Klem kine

    16. <3 Du er fantastisk! Og for ei som sliter med alvorlig spiseforstyrrelse og gruer seg innmari til jul... så er det så godt å få lese en blogg hvor ikke jeg blir sittende igjen med en klump i magen fordi jeg har planlagt å spise pepperkake for første gang på to år. TUSEN TUSEN TAKK herlige du<3

    17. For en fantastisk dame du er! Som en jente som nå har levd med en spiseforstyrrelse i flere år er dette innlegget en fantastisk motivasjon å lese, jeg håper du vet hvor mye du hjelper og inspirerer. Setter så utrolig pris på at jeg kan komme hit å få tanker satt i perspektiv, sitter alltid igjen med nye tanker og som oftest et stort glis.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg