RETT PÅ OG INTERVALLER

Er det flere enn meg som synes det er noe tungt å være tilbake til hverdagen igjen?
For min del har det vært rett på! Jeg startet nemlig med eksamen på mandag! Det å gå fra å ha godt over en uke med juleferie hvor alt har gått i slow motion, til en full uke med jobb, oppstart av flere online pt-kunder og eksamen, har vært en brå overgang. Men det går seg til sakte men sikkert. Med tanke på at jeg har hjemmeeksamen, sitter jeg for det meste på rumpestumpen uansett, så det er hovedsakelig hodet som må gjøre all jobben og blir slitent, ikke kroppen. 

SONY DSC
Etter å ha jobbet et par timer med eksamen, bar det rett på trening for å få unna litt energi. Det ble fantastiske intervaller! Jeg hadde så utrolig mye energi at det føles som om jeg fløy bortover tredemøllen. Å, for en følelse jeg hadde etterpå! Disse intervallene var så herlige at jeg må dele de med dere. Her har du en knall økt på 45 minutter som vil få svettet til å renne og endorfinene til å bruse :grin: Prøv dem! 

Intervaller
– 10 minutter oppvarming
Start rolig og øk intensiteten gradvis.
Jeg startet med å gå noen minutter på hastighet 7 km / t før jeg jogget meg varm på 10 km / t og avsluttet oppvarmingen med et par minutter løping på 12 km / t. 
– 1 minutts intervaller * 10
Finn en hastighet du kan løpe på. Løp 1 minutt raskt og gå så i 1 minutt. Gjenta til du har gjennomført totalt 10 intervaller.
Jeg gjorde de første 5 intervallene på hastighet 13,5 km / t og de 5 siste på hastighet 14 km / t. I hvileperioden gikk jeg på hastighet 7 km / t.  
– 30 sekunders intervaller * 4
Spurt 30 sekunder. Gå så av møllen og hvil i 30 sekunder. Øk hastigheten for hver intervall. Gjenta til du har gjennomført 4 intervaller.
Jeg spurtet første intervall på hastighet 15 km / t, økte så til 15,5 km / t, neste intervall på 16 km / t og avsluttet med siste intervall på 16,5 km / t. 
– 5 – 10 minutters nedtrapping
Ro gravis ned. Jogg noen minutter til du kjenner at pulsen blir roligere og avslutt med lett gange. 
Jeg jogget noen minutter på hastighet 10 km / t, før jeg gikk på hastighet 7 km / t. 

Husk alltid at når du løper intervaller skal du løpe ut ifra din egen løpeform, ikke min eller noen andres. Kanskje kan du løpe enda fortere, eller kanskje du må sette ned farten litt. Det er deg det handler om og det er du som skal gjennomføre! 
Det å ha god musikk på øret, hjelper også på motivasjonen. Miiego headsettet som jeg har på meg på bildet, og som forøvrig alltid er med på trening, er forresten på tilbud nå hos x-life. Jeg har skrevet en anmeldelse av headsettet tidligere her. De kan jeg anbefale på det sterkeste!

SONY DSC
SONY DSC
Etter trening momset jeg i meg en snickers proteinbar. Disse er farlig gode altså! Både snickers og mars barene har falt i veldig i smak hos meg. Begge to smaker omtrent som originalvarianten! Når en har lyst på sjokolade midt i uken, er det greit å kunne ta en litt sunnere variant med mindre sukker og mer protein. 

Håper onsdagen din er knall. Nyt resten av kvelden og om du er klar for en treningsøkt i kveld, test intervallene mine da vel! 

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg