TUNFISKPIZZA

SONY DSC
Tunfiskpizzaen er faktisk en av mine mest populære oppskrifter gjennom tidene. Etter at jeg la ut oppskriften i 2013, har flere bloggere kopiert pizzaoppskriften og jeg har fått haugevis positive tilbakemeldinger fra dere, venner og bekjente som har prøvd den. Originaloppskriften finner du her

SONY DSC
Tro det eller ei, men tunfiskpizzaen smaker faktisk ikke tunfisk! Jeg tror omtrent alle som har prøvd denne oppskriften, var skeptiske. Smaker det virkelig ikke tunfisk? er spørsmålet jeg har hørt hundre ganger. Nei, det gjør ikke det! Klemmer du ut vannet av tunfiskboksene og steker bunnen til den er tørr, har du en sprø og god pizzabunn. Jeg har til og med servert barn denne pizzaen med full suksess!  

SONY DSC

Tunfiskpizza
2 -3 porsjoner

Pizzabunn
2 bokser tunfisk i vann
100 g havregryn
2 egg
Krydder etter eget ønske. Jeg bruker 2 ts oregano, 1 ts hvitløkskrydder og 1 ts chili

Pizzafyll
1 pakke karbonadedeig
1/2 boks hakket tomat
2 ss tomatpure
Krydder. Jeg brukte salt, pepper, oregano, hvitløk og paprika
Rødløk
Paprika
Sopp
Ost, jeg brukte jarlsberg
Oliven og ruccola til topping om ønskelig

Start med pizzabunnen.
Klem ut alt vannet fra tunfiskboksene. Bland tunfisk, havregryn, egg og krydder i en bolle og mos med en stavmikser. Eventuelt kan du bruke en foodprosessor eller blender. Bre deigen utover en bakplate med en slikkepott.
Stek nederst i ovnen på 200 grader i 15 -20 minutter. Det er viktig at du steker bunnen til den ikke er bløt lenger. Har du laget bunnen tykkere enn min, trenger bunnen din lenger steketid. Stek den heller litt for lenge enn for kort. 

Mens pizzabunnen er i ovnen, lager du pizzafyllet.
Stek karbonadedeigen i en panne. Ha ha over hekkede tomater, tomatpure og krydder. La det hele koke et par minutter. Skjær grønnsakene i biter,
Bre tomatsausen over bunnen og ha over ost. Jeg la i tillegg på noen skinkeskiver fordi jeg hadde noen skinkerester i kjøleskapet. Topp med grønnsakene i skiver og et dryss oregano.
Stek i ytterligere 12 -15 minutter nederst i ovnen.
Topp med oliven og ruccola.
Server og nyt!

SONY DSC
Du kan naturligvis toppe pizzabunnen din med hva enn du møtte ønske. Her er det bare å velge og vrake og putte på ditt favorittfyll. 

SONY DSC
Om du ikke allerede har prøvd denne oppskriften, håper jeg du lar deg friste.
God helg og god pizzafredag :grin:

Kristine ♥ 

16 kommentarer

Siste innlegg