RABARBRAKOMPOTT OG RABARBRADESSERT MED VANILJEKREM

Det bugner over i hagen med rabarbra for tiden. Jeg har riktignok ikke den store hagen å skryte av, men jeg har heldigvis en familie som lar meg låne hagen deres. Der er det mye rabarbra for tiden. Sist jeg var på besøk plukket jeg med meg en haug rabarbrastilker som jeg tok med meg hjem. Jeg laget nærmere tre kilo rabarbrakompott!

Rabarbrakompott er utrolig godt. Jeg elsker den syrlige og søte kombinasjonen! Kompotten kan spises for seg selv, eller brukes som topping til Barbells proteinpudding creamy vanilla – denne kombinasjonen er bare super god, over kesam og cottage cheese, eller bruk den som syltetøy på for eksempel havrevafler eller lomper. 

SONY DSC

Rabarbrakompott

600 g rabarbra
1 dl sukringold
0,5 dl vann

Vask rabarbrastilkene. Skjær dem i skiver på 1 -2 cm.
Ha bitene en kjele sammen med sukringold og vann. Kok opp og la koke i omtrent 10 minutter uten lokk. 
Avkjøl. 

Jeg femdoblet oppskriften og frøs mesteparten av rabarbrakompotten ned frysebokser. Kompotten holder seg lenge i fryseren og  4- 5 dager i kjøleskapet. 

SONY DSC
Med en stor boks rabarbrakompott i kjøleskapet laget jeg meg en deilig rabarbradessert med vaniljekrem til frokostdessert. Det er jo søndag. Da kan en spise dessert etter frokosten. Jeg synes i hvert fall det!  

SONY DSC

Rabarbradessert med vaniljekrem
Til 2 porsjoner 

1 egg
1 eggehvite 
1 boks Barbells vaniljeproteinpudding*
ca 10 ss rabarbrakompott 

Skill eggeplommene fra eggehvitene. Du kan velge om du vil bruke eggeplommene eller ikke. Jeg brukte 1 eggeplomme og 2 eggehviter. Den ekstra eggeplommen som er til overs, bruker jeg i en omelett senere i dag. 
Stivpisk de to eggehvitene.  
Velger du å bruke eggeplomme / eggeplommene blander du denne / de sammen med vaniljeproteinpuddingen. Bruk så en slikkepott og vend vaniljeproteinpuddingen sammen med de stivpiskede eggehvitene.
Legg så lagvis rabarbrakompott og vaniljekrem i to skåler. 
Server! 

*har du ikke vaniljeproteinpudding kan du bytte det ut med 200 g kesam, gresk yoghurt eller lignende som du blander med litt vaniljepulver eller vaniljesukker og 1 -2 ss sukrinmelis

SONY DSC
Så luftig, kremet, syrlig, søtt og godt på en gang. Rabarbra og vanilje er en perfekt kombinasjon! Server rabarbradessert med vaniljekrem som en ekstra prikk over i’en etter frokosten, slik som meg, eller nyt den som et søtt mellommåltid, dessert etter middagen eller kveldskos. Håper du lar deg friste :razz: og ha en deilig søndag i gråværet! 

Kristine ♥ 

6 kommentarer
    1. Ingrid:
      Alt fra hagen smaker jo ekstra godt, eller hva? Det er noe eget når det er hjemmedyrket!
      Ha en strålende mandag Ingrid 🙂

    2. Fantastisk, Kristine 😀 Takk for tips, det ser knallgodt ut! Også så fint å kunne utnytte rabarbraen når man har den i hagen! Skal garantert prøve ut dette her, rabarbraen må bare vokse seg litt større nå så 🙂
      Ønsker deg en strålende søndag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg