SØTPOTETHUMMUS

Har du testet søtpotethummus? En venninne anbefalte meg å lage det til middag og det var rett og slett fantastisk godt. Dette kommer jeg til å lage mye fremover!


Du kjenner muligens til vanlig hummus. Hummus er en slags dipp som er laget på kokte moste kikerter. Jeg har delt en oppskrift på hummus her. Når du lager søtpotethummus, tilsattes søtpotet i den originale hummusoppskriften. Det gir en knall god og rundere smak på hummusen. 

Søtpotethummus
Til 2 porsjoner

2 medium søtpoteter, ca 400 g 
1 boks kikerter, ca 250 g 
2 hvitløksfedd
1 sitron, saften
1 ss spiskummin
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ss sesamolje eller tahini, kan sløyfes 

Skrell søtpotetene og skjær dem i skiver. Legg dem utover en bakplate og stek dem på 225 grader til de er møre. Det tar cirka 15 minutter.
Hell av vannet på kikertene og ha dem i en bolle. Tilsett søtpotetbitene, sesamolje, spiskummin, salt, pepper og sitronsaft. Mos alt godt med en stavmikser. Du kan eventuelt bruke en blender eller foodprosessor. 
Server. 
Søtpotethummusen kan oppbevares flere dager i en lufttett boks i kjøleskapet. 

 Jeg serverte søtpotethummusen med ovnsbakt mais og en god biff. Det er hva jeg kaller en real tirsdagsmiddag! Søtpotethummusen vil også passe utmerket som tilbehør til annen mat som kylling og fisk, som dipp til grønnsaker i staver, eller som pålegg til knekkebrød og brødskiver.
Håper det smaker. 

Kristine  ♥

8 kommentarer

Siste innlegg