SEKS SPØRSMÅL OM TRENING

Det er på tide å snakke litt om trening og svare på noen spørsmål om nettopp temaet trening. Som dere vet, elsker jeg jo trening, og dette er et emne jeg gjerne snakker mye om. Her er seks spørsmål om trening som har dukket opp siste uken. 

Hvor mange hviledager har du?
Det har jeg ingen fasit på. Noen uker har jeg mange hviledager, andre uker en. Forrige uke trente jeg to dager, denne uken blir det nok fire økter. Antall hviledager varierer etter hvordan jeg føler meg og hvor hektisk hverdagen min er. Føler jeg at jeg trenger hvile, så dropper jeg trening. For meg er trening en livsstil og er derfor ikke noe jeg tvinger meg selv til å gjøre. Jeg har tenkt til å trene livet ut, vil kose meg og trives med treningen. Da er det viktig at trening skal være lystbetont, noe jeg har lyst og ork til. Å lytte til kroppen er derfor alltid førsteprioritet hos meg. 

Hvor lenge varer treningsøktene dine?
Som over, har jeg heller ingen fasit  på dette. Det avhenger av dagens motivasjon, energi, lyst og mye mer. Stort sett varer de fra 45 minutter til 1 og 1/2 time. 

Hva er ditt beste motivasjonstips for å opprettholde treningen?
Finn ut hvorfor du ønsker å trene og hva trening gir deg. Jeg har skrevet et innlegg om dette her. Og med hvorfor mener jeg ikke bare at du ønsker å klare 10 pull ups med egen kroppsvekt. Jeg vil at du skal finne årsaken til hvorfor du vil nå akkurat dette. Hvorfor vil du klare 10 pull ups? Hva vil det gi deg? Klarer du å finne din hvorfor, din indre motivasjon og hva dette gir deg, kan jeg nesten garantere at du vil opprettholde treningen over tid. 

Hva motiverer deg til å trene?
Min hvorfor, se svaret på spørsmålet ovenfor, handler om at trening gjør meg til en bedre utgave av meg selv. Trening er et sted hvor jeg får ut negative tanker og stress. Hvor jeg henter inn positive vibber og god energi. Jeg sover bedre, får bedre sultfølelse, blir mer tålmodig, konsentrerer meg bedre, smiler mer og har mindre vondt i muskler og ledd når jeg trener jevnlig. Ikke minst har jeg et ønske om å muligens kunne bære frem et friskt barn i fremtiden. For å gjøre det, trenger jeg en sterk kropp. Og jeg ser gjerne for meg at jeg løper rundt og leker med barnebarna mine. Jeg vil være en kul bestemor, samt at jeg vil være sprek, nok så frisk og funksjonell i mange år. Det er min sanne treningsmotivasjon. 

Følger du en treningsplan?
Jeg føler ingen treningsplan, nei. Det har jeg ikke gjort på lenge. Etter at jeg fikk påvist hashimoto, har det blitt ekstra viktig for meg å kjenne på dagsform og å heller trene litt for lett, kontra og pushe meg selv. Så fort jeg har et treningsprogram, får jeg et sterkt ønske om å utvikle meg mer og jeg presser meg selv mer. Nå tar jeg alt, både antall treningsdager, når på dagen jeg trener, hvor lenge jeg trener og hva jeg gjør på trening, etter dagsform og lyst. Og det fungerer veldig bra for meg. 

Beste rumpeøvelse?
Kanskje det kjedeligste svaret, men hip thrust er og forblir en favoritt. Helst tunge hip thrust hvor du trener med tung motstand og repetisjoner på rundt 5. Det gir ordentlig stølhet i rumpen dagen etterpå. Jeg liker også å bruke en benk som ikke er for høy. På den måten føler jeg at jeg får mindre spenn i korsryggen og mer kontakt med selve rumpen.

Det var dagens svar på spørsmål rundt trening. Nå skal jeg sette i gang med middagen. I dag er en slik dag jeg ikke aner hva jeg skal lage. Normalt har jeg en middagsplan og det hadde jeg i utgangspunktet i dag også. Problemet var bare at jeg hadde glemt å ta opp karbonadedeigen fra fryseren. Så nå må jeg finne en ny plan. Jeg har en følelse av at det blir noe enkelt og raskt, som omelett, for jeg er sulten!

 

Kristine ♥

2 kommentarer
    1. Omelett og pytt i panne funker alltid når jeg ikke vet hva jeg skal lage. God middag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg