JEG ER MED I FOLKEOPPLYSNINGEN

I kveldens episode av Folkeopplysningen på NRK tar de for seg markedet for treningsutstyr og hvor lettlurte og ukritiske folk flest er når de kjøper trenings- og helserelaterte produkter. Jeg titter innom i episoden.

I sommer hadde jeg et blogginnlegg med Shoestone. Stener du skal legge i skoen som kan gjøre at du går ned i vekt og får bedre utholdenhet. Går du inn på linken i mitt blogginnlegg, kan du bestille stenene. Da får du riktignok beskjed om at stenene er utsolgt, men at du vil få en mail når produktet er tilbake på lager. 

Dette var naturligvis bare tull. Årsaken til at jeg publiserte dette innlegget var fordi det var en samarbeid med Folkeopplysningen. Denne episoden har fokus på hvor mye, unnskyld utrykket; bullshit som blir solgt og hvor lettlurte folk flest er.

Som blogger og instagrammer, blir jeg stadig vekk sjokkert over hvor mye rare reklamehenvendelser jeg får og hvor mye rart jeg ser andre influencers reklamere for. For det første, fatburners, magic pills, magebelter, shaker, stener i skoen og annet som lover resultater som høres for gode ut til å være sanne, er for gode til å være sanne! For det andre, er du en influencer, vennligst tenk over hva du reklamerer for og hvilke signaler dette sender til dine følgere.

Jeg og Andreas, programlederen i Folkeopplysningene, hadde en lang samtale om det å være en influencer, men det er dessverre kuttet vekk i episoden. Noe jeg vil få frem er at jeg aldri ville reklamert for et slankeprodukt eller lignende. Det funker ikke, det vil bli å lyve for dere, og jeg vil ikke være et menneske folk forbinder med slankepress. Når jeg først begynte som blogger, var jeg mer ukritisk til dette, men de siste årene har jeg vært ekstremt streng med hvilke reklamehenvendelser jeg takker ja til. Jeg har en regel når det gjelder reklamen og samarbeid; er det et produkt, plagg eller matvare jeg ikke ville brukt penger på selv, reklamerer jeg heller ikke for det. Dette er ekstremt viktig for meg og gjør at jeg daglig takker nei til samarbeid. Jeg ønsker å ha et åpent og ærlig forhold med dere.

Det var moro, men samtidig skremmende å se hvor mange som ville løpe med stener i skoen og som trodde på produktet vi tar for oss i episoden. Vil du se programmet, kan du se det på NRK nettTV her eller på NRK i kveld klokken  21.20.

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Tina:
      For en veldig hyggelig kommentar Tina. Det setter jeg pris på. Følte at jeg ble fremstilt litt feil da de klippet bort så mye, men veldig hyggelig at du fikk noe ut av det og at du fikk noe ut av programmet. Tusen takk 🙂

    2. Fantastisk at du ble med på dette, og jeg tror det bidrar til at flere (meg selv inkludert) er mer kritiske til de rådene vi blir gitt gjennom ulike portaler, og til hva vi velger å bruke pengene våre på.
      Jeg vil også si at jeg ikke synes du framsto som “hun som reklamerer” i programmet. Tvert i mot fikk jeg inntrykk av at du er en ærlig blogger som er kritisk til hva du velger å reklamere for, og at du setter lesernes vinning foran egen vinning.
      Applaus!

    3. Signe:
      Om man lever av bloggen sin, må man naturligvis ta på seg en del oppdrag for å ha mat på bordet og penger til å leve. Men det er likevel viktig å tenke seg om 🙂

    4. Pia:
      Mye av det vi snakket om er dessverre klippet bort. Skulle selv ønske at de tok med mer av det jeg sa. Føler jeg fremstår mer som ‘hun som reklamerer’ enn det jeg egentlig er og var. Vi snakket og filmet mye mer.

    5. Så episoden nå. Du er om mulig enda søtere på TV. Hehe… Keep up the good work Kristine 🙂

    6. spennende episode og ikke minst sporty å stille sin egen blogg til disposisjon for å statuere et viktig eksempel.

    7. Skulle ønske vi fikk se mer av deg i episoden og at du fuji frem mer av det du skriver her. Tror mange influencers burde tenke seg om litt mer.

    8. Veldig viktig det du snakker om her. Virker som mange bloggere bare er ute etter penge men det er også viktig å være ærlig med sine følgere. Tommel opp for deg Kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg