BROWNIE MED KARMELLBITER

I dag har jeg ikke stort spennende å fortelle, da dagen så langt har bestått av solings og badings! Derfor vil jeg dele denne godsaken som jeg laget forrige helg, brownie med karamellbiter. Kan det bli bedre? 

En saftig og myk sjokoladebrownie med deilige chewy karamellbiter. Sjokolade og karamell er bare så godt sammen! Jeg kjenner at magen begynner å smårumle når jeg sitter her og ser på disse bildene. Det her er virkelig en godsak som du må prøve!

Jeg har brukt hjemmelaget karamell som karamellbiter, men du kan også kjøpe ferdige karameller og bruke dette i brownierøren. Eventuelt kan du rett og slett bruke en proteinbar eller lignende med karamellsmak.
Oppskriften på karamellbiter er en oppskrift jeg har delt mange ganger, deriblant her, og det er blitt en av favorittoppskriftene blant dere lesere. Oppskriften gir flere karamellbiter enn du trenger til brownien, så da har du noen ekstra karamellbiter til kaffekosen de neste dagene. Enjoy!

Brownie med karamellbiter

Karamellbiter
1 boks vikingmelk, eventuelt fløte
2 ss smør
2 ss fibersirup gold, kan sløyfes
1 liten klype salt, valgfritt

Ha alle ingrediensene i en stor bolle og rør om med en skje.
Sett bollen i mikroen på maks effekt i 6 -8 minutter.
Ta ut bollen et par ganger og rør om.
Karamellen er ferdig når den har fått mørk farge og er blitt klissete i konsistensen. 
Du kan også koke karamellene i kjele. Da må de kokes i crika 40 minutter.
Hell massen  på en stekeplate kledd med bakepapir.
Avkjøl.
Skjær i firkanter. 

Brownie
60 g smør
2 egg
8 ss sukringold  
150 g kesam
50 g kakaopulver
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljepulver, kan sløyfes
130 g mel, jeg brukte 80 g speltmel og 50 g havremel

Pisk smør, sukringold og eggene godt sammen. Rør inn kesam. T
ilsett så tørrvarene og bland sammen til en jevn røre.
Hell i en form ikledd bakepapir.
Fordel karamellbiter over i formen og trykk de ned i brownierøren. 
Stek på 175 grader i 20 minutter. 
Avkjøl i minimum 5 minutter før du deler kaken i biter.

Det lukter himmelsk når kaken kommer ut av ovnen. Og den smaker, om mulig, enda bedre enn det lukter. Det skal godt gjøres å bare ta en bit! Håper du lar det friste til å lage brownie med karamellbiter og at det faller i smak. 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Ååh, det så skikkelig godt ut 😀 Jeg bakte boller som jeg la i fryseren her om dagen, så de må jeg nesten tine i ovnen nå..haha 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg