MAROKKANSK TACO

Taco er og forblir en favoritt hos meg. Det vet dere alle. Jeg har delt utallige tacooppskrifter! I går testet jeg en ny vri på tacoen, nemlig en marokkansk variant. Det ble skikkelig godt. Marokkansk mat har så mye smak og gir en god punch i munnen!

Marokkansk mat består av mye spennende krydder. Coscouse, brød, taginer og salater er vanlig mat. Tagine er en slags gryte eller stuing med kjøtt, fisk eller kylling som tilberedes med med krydder og grønnsaker. Originalt skal denne lages i et keramisk fat. I denne tacovarianten er jeg inspirert av taginen, men laget en variant i stekepannen med masse godt krydder.

Som du ser under i oppskriften, har jeg brukt mye krydder. Om du ikke har alle krydderne tilgjengelig, kan du sløyfe et par av dem og likevel få god smak. 
Marokkansk taco tar ikke mer en femten minutter å tilberede. En rask, sunn og god middag som både kan nytes som en ekstra god hverdagsmiddag eller brukes til helgekosen. God fornøyelse!

Marokkansk taco

1 pakke karbonadedeig 
1 løk 
2 hvitløksfedd 
1 ts chili krydder 
1 ts salt
2 ts spisskummen 
1/2 ts ingefær 
1 ts koriander 
1 ts paprika 
1 ts kanel 
1 ts gurkemeie 
1/2 ts pepper 
1/2 ts kardemomme 
2 ss tomatpure
0,5 dl vann
1 boks cherrytomater

Del løken i terninger.  Finhakk hvitløken. 
Stek løk, hvitløk og karbonadedeig til løken blir gyllen. Ha i krydder, tomatpure og vann. Kok opp og la det putre i 5 minutter.
Del cherrytomatene i to og ha i pannen. La det putre i ytterligere 3 -4 minutter.
Server med ønsket tilbehør.

Tilbehør som jeg brukte
Tortillalefser
Rømme eller kesam
Salat, her har jeg brukt salat, edamamebønner, paprika og agurk
Granateple

Blir det taco på deg i dag? Om ikke anbefaler jeg deg å slå til med tacofredag imorgen og teste marokkansk taco. God middag! 

Kristine ♥

17 kommentarer
    1. Siri:
      Hei Siri. Forskningen her er ikke akkurat veldig sterk. Jeg tørr påstå at det er langt farligere å kjøre bil, du kan dø av det også. I all mat vi får i oss, i klærne vi har på oss, i luften vi puster inn, i kremene vi smører oss med, osv, er det såkalte giftstoffer. Skal en gå rundt å bekymre seg for alt som potensielt kan skade oss, vil en ikke kunne gjøre noe og ikke ha noe liv. Spis koriander om du synes det er godt og bruk bekymringene dine på mer nyttige ting 🙂

    2. Så veldig godt ut! Ville bare nevne at koriander er svært farlig å spise hvis man har kvikksølv i kroppen (som alle har i mer elle mindre grad, siden det finnes i fisk, sparepærer som knuses, noen vaksiner, amalgamfyllinger), derfor unngår jeg det, da risikoen er veldig mye høyere enn smaken den gir. Man kan lese noen erfaringer ved å google “andy cutler what not to do” . Håper jeg kan hjelpe, verdt å sjekke ut 🙂

    3. Spennende! Dette må virkelig testes 🙂
      Ønsker deg en nydelig helg <3
      Klem !

    4. Jeg er minst like glad i Taco som deg. Så spenna oppskrifta skal jeg prøve 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg