ANNERLEDES OG SUNNERE FASTELAVNSBOLLER MED SJOKOLADEFYLL

                                                                                                                                                                                 Inneholder add-linker

På søndag er det fastelavn og da hører fastelavnsboller med. Jeg er jo slik at hvis jeg får en anledning til å bake, gjør jeg det med stor glede! Slike dager som fastelavn, blir tatt gått imot hos meg. Da har jeg en ekstra unnskyldning for å stå på kjøkkenet.

På søndag jobber jeg. Derfor tyvstartet jeg fastelavn i dag. Jeg laget en annerledes sunnere fastelavnsboller med sjokoladefyll. Ohlala, disse ble skikkelig gode! Saftige og proteinrike boller med speltmel og yoghurt naturell, fylt med en deilig sjokoladekrem. På toppen har jeg smeltet litt mørk sjokolade for å gjøre dem ekstra fine. Det er litt jobb å lage dem, ettersom det er gjærbakst og deigen må heve, men jeg kan love deg at det er verdt alt streve og at du ikke vil angre når du setter tennene i disse billene. 


Annerledes sunnere fastelavnsboller med sjokoladefyll

Til ca 12 boller

Boller
600 g speltmel
150 g havremel
50 g vaniljeprotein,  jeg har brukt french vanilla, kan sløyfes
1/2 ts vaniljepulver
1,5 dl sukringold
1 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ss smeltet smør
2 -3 dl melk
3 dl yoghurt natruell
1 pose tørrgjær

Sjokoladefyll
100 g mørk sjokolade
1 boks phildephia, lett eller vanlig
30 g sjokoladeprotein, jeg har brukt double rich chocolate, kan sløyfes
1 ts vaniljepulver
1/3 ts salt
2 ss kakaopulver
3 ss sukrinmelis

Start med å lage bollene.
Bland sammen tørrvarene. Ha i smeltet smør og yoghurt naturell. 
Varm opp melken til den er ca 40 grader. Hell ca 2 dl melk i tørrvarene. Elt godt. Tilsett mer melk om deigen blir tørr. Jeg brukte ca 2,5 dl melk. 
La deigen heve i minimum 1 time. I mellomtiden kan du lage sjokoladefyllet. 

Smelt sjokoladen. 
Bland sammen phildephia, sjokoladeprotein, vaniljepulver, salt, kakaopulver og sukrinmelis. Ha eventuelt i bittelitt melk og massen blir tørr. Du skal ha samme konsistens som sjokoladepålegg. Rør i den smeltede sjokoladen. 

Når deigen er ferdighevet, har du litt mel på hendene dine og former ca 12 boller. Lag en grop i hver bolle og legg på 1 ss med sjokoladefyll. Brett forsiktig bollene sammen. 
Etterhev i 15 -30 minutter.
Stek på 225 grader i 12 minutter.
Nyt!

Ønsker du mer klassiske boller til fastelavn, har jeg noen gode oppskrifter i arkivet som jeg kan anbefale. 

Grove proteinrike fastelavensboller med krem og syltetøy. Vil du gjøre det enkelt, kan du bake disse super enkle bolle-rundstykkene og for eksempel fylle de med vaniljekesam.

Sunnere fastelavensboller med hjemmelaget vaniljekrem, kan jeg trygt anbefale. laget med speltmel, toppet med deilig vaniljekrem og pisket krem kan jeg trygt anbefale.

Raske havreboller er også en favoritt og de trenger verken heving eller elting. Eller jeg kan friste med glutenfrie boller.

Håper du finner noe som frister. Uansett om du feirer helgen med fastelavnsboller eller ei, får du ha en riktig så fin helg. God fredagskveld. 

 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg