ÅTTE TING JEG GJØR I DESEMBER FOR LITT EKSTRA JULEMAGI

Helt siden mammaen min gikk bort for noen år siden, har jeg måtte forsøke ekstra hardt for å få julestemning og å gjøre julen til noe positivt. Savn og sorg kommer fort snikende innpå når det er slike høytider. Det viktigste for meg har blitt å videreføre en rekke av mammas tradisjoner, samt å lage litt ekstra julemagi i hverdagen. Ofte er det ikke så mye som skal til for å tilføre litt ekstra stas ut av de tingene vi gjør hver eneste dag. Her er åtte ting jeg gjør i desember for litt ekstra julemagi.

⋄ Blander risgryn i grøten
Det er bare så utrolig godt! Jeg er glad i havregrøt og spiser det relativt ofte. I desember bytter jeg ut halvparten av havregrynene med riskorn. Det blir skikkelig godt og gir litt ekstra julefølelse. Til er porsjon bruker jeg ca 30 -40 g havregryn, 30 -40 g riskorn og koker dette opp med 1 dl vann. Så har jeg i 4 dl melk, stort sett 2 dl lett melk og 2 dl oatly i kaffe havredrikk, og lar det hele koke i ca 20 minutter. Da blir grøten skikkelig kremet og god. Ettersom grøt med riskorn må kokes nok så lenge, pleier jeg å tripple oppskriften slik at jeg har grøt til flere dager når jeg først koker grøt.

⋄ Ber venner på kakao og julefilm
Jeg bor i den minste leiligheten og har minimalt med plass. Likevel liker jeg å invitere mine nærmeste over på kakao og julefilm. Da samles vi i sengen min, jupp, i sengen min, ser en dårlig julefilm, drikker kakao, ler og koser oss. Selv om jeg fortsatt har til gode å se en skikkelig bra julefilm, er det fortsatt noe sjarmerende med de som gir meg en ordentlig go’følelse. Spesielt når de sees sammen med mennesker jeg er glad i.

⋄ Tenner dyftlys med lukt av jul
Jeg har en variant fra Skandinavisk som lukter nellik, gløgg og pepperkaker. Den er litt dyr, men til gjengjeld lukter den veldig godt og skal holde i cirka 45 timer. Det finnes også en rekke rimeligere varianter. Tidligere i uken så jeg et på H&M til 19 kroner! Jeg tenner duftlyset hver eneste kveld og også ofte på morgenen når jeg spiser frokost. Det gir litt ekstra magi i hverdagen.

⋄ Går på lysjakter
Hvor fint er det ikke ute om kvelden nå, med alle de nydelige julelysene rundt omkring. Jeg synes det er utrolig vakkert. Spesielt godt liker jeg å gå litt sent på kvelden når det ikke er så mye folk. Bildet over er tatt fra Vinterland i Oslo klokken elleve på kvelden. Det blir med en gang mer julemagi over stedet når det ikke kryr av mennesker. Test det. Ta på deg gode, varme klær en kveld, gå ut og bare se på julelysene i nærheten av deg. 

⋄ Lager en egen spilleliste med mine julefavoritter
Personlig synes jeg en del julemusikk er blitt veldig rocka og trendy. Jeg derimot foretrekker rolige, litt jazzinspirerte låter. Derfor lager jeg min egen spilleliste med mine personlige julefavoritter som jeg hører på hele desember. Den får alltid meg i stemning. Du kan høre julespillelisten min her. Når du lager din egen liste, får du akkurat de låtene du vil ha.

⋄ Drikker gløgg så og si hver dag
Jeg lager en super enkel gløgg. Den består av ca 0,5 dl sukkerfri solbærsirup, 2,5 dl kokende vann, bittelitt, ca 0,3 ts sukringold, 1 kanelstang, 3 nellikspikre og 2 skiver ingefær. Det hele har jeg i en kopp og drikker. Skal jeg lage en finere variant til flere mennesker, har jeg alt i en kjele og tilsetter i tillegg saften fra 1/2 appelsin og 2 sitronskiver per kopp jeg lager gløgg til. Superenkelt og veldig godt.

⋄ Pynter mobilen med juledeksel
Altså, det er mulig jeg er barnslig, men jeg elsker juledekselet på mobilen min. Hvor søtt er ikke det? Det går meg til å smile hver eneste gang jeg ser på det.

⋄ Bytter ut de vanlige proteinbarene med juleproteinbarer
Jeg elsker jo proteinbarer og har en (u)vane med å spise en hver dag. I desmeber bytter jeg ut de vanlige smakene, med juleproteinbarer. Det gir litt ekstra julemagi og julefølelse. Jeg har allerede skrevet et innlegg om mine favoritt juleproteinbarer her.

Det er hva jeg gjør i desember for å skape litt ekstra julemagi i hverdagen. Har du noen små ting du gjør for å glede deg selv litt ekstra?

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Du må være verdens beste bloggleser. Jeg har lyst til å klemme deg hver gang jeg leser ordene dine. Tusen hjertelig takk. Og ikke minst, tusen takk for gode ord. Jeg forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen….selv om det ikke alltid er like lett.
      Pepperkake grøt / julegrøt. Ja, det er godt! Takk for at du minte meg på det Her var det masse juleinspirasjon.
      Stor juleklem tilbake <3

    2. Hvilken sukkerfrie sukkerfri solbærsirup er det du bruker og hvor kjøper du den? 🙂

    3. Jeg må bare få si at du en rååå god på å skape deg julestemning og glede for de du er glade i! Tenker på det hvert år når du baker sammen med dine! Lager julemat for dine! Du er virkelig god på å före tradisjonene fra din mor videre! Det er bare sååå nydelig! Kjenner jeg blir rört over det! Åhhh! Det er både sårt og vakkert! <3
      Gjör mye likt som deg! Og forvandler havregöten om til julegröt! Med de typiske julekrydderene! Mmmm! 😀 Juletöfler som er som en nisse, med musikk! Haha! 😉 Masse julefilmer og julemusikk! Jeg er skikkelig julete av meg, så jeg setter ordet jul foran alle ord typ… 😉 God juleklem! 😉 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg