DEILIG OG PROTEINRIK PIZZA

Altså, hvor deilig! Her har jeg valgt vegetarisk pizzafyll med aubergine og det ble rett og slett super godt. Her savnet jeg ikke kjøtt i det hele tatt! Denne pizzaen tror jeg selv den kjøttetende mannen vil elske.

Pizzaen består av en proteinrik tunfisk og blomkålbunn. Her har jeg rett og slett kombinert to oppskrifter, min oppskrift på tunfiskpizza og oppskriften på blomkålpizza. Så har jeg toppet den med en super enkel tomatsaus og aubergineskiver. Du må bare prøve aubergine på pizza – det ble godt! Videre har jeg på løk, cherrytomater og god ost – mozarella og jarlsberg. Aubergine og mozzarella er et must på denne pizzaen. De andre ingrediensene kan du sløyfe om du ønsker det. Du kan også tilsette andre grønnsaker og andre ostetyper.

Og du, er du skeptisk for tunfiskpizza. Ikke vær det! Tunfiskpizzaen er faktisk en av mine mest laget oppskrifter både hos dere og meg selv. Alle som har laget denne og som jeg har servert den til, blir sjokkert over hvor sprø og god den er. Det smaker ikke tunfisk. Jeg lover!

Deilig proteinrik pizza
Til 1 person

Bunn
1 egg
1 boks tunfisk
1 pose blomkålros
60 g havremel
1/2 ts oregano
1/2 ts løkkrydder, kan sløyfes

Press saften ut av tunfisken. Du skal sitte igjen med kun tunfiskkjøttet.
Ha tunfisk, egg, blomkålris og krydder i en bolle. Mos med stavmikser. Rør inn havremel.

Bruk en slikkepott til å smøre deigen utover et bakepapir. 
Stek på nederste rille i ovnen på 220 grader i ca 10 minutter. 
Ha så pizzabunnen over på en ovnsrist. Pizzabunnen skal fortsatt ligge på ovnsristen og stekes videre på den når fyllet er lagt på.

Fyll
3 ss tomatpure
 3 ss ketchup
Krydder; jeg har brukt 1/3 ts pizzakrydder – en blanding av oregano, basilikum og timian, 1/2 ts hvitløkskrydder, 1/3 ts paprikapulver
1/3 aubergine eller 1 liten aubergine
1/4 løk
1 håndfull cherrytomater
1/2 kule mozzarella
Revet ost, jeg brukte jarlsberg

Mens pizzabunnen steker, kutter du auberginen i skiver, har på salt og pepper og steker den ca 30 -60 sekunder på hver side i en panne på sterk varme. 
Legg tomatpure, ketchup og krydder midt på pizzabunnen. Bruk en skje til å blande det sammen på pizzabunnen og smør det så utover. 
Kutt løk og cherrytomater i biter, og mozzarella i skiver. 
Legg på mozzarella og jarlsberg. Ha så over grønnsakene. 
Stek på 225 grader på nederste rille i ovnen i 8 -15 minutter. Til osten smelter. Følg med.
Spis!

Denne pizzabunnen blir så sprø og god. Se på det her da! Og toppingen med aubergine og mozzarella er virkelig deilig. Mmmm… Håper du lar deg friste til å prøve deilig proteinrik pizza.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Sai
      Toppingen er vegetar 🙂 Det er nok dårlig formulert av meg. Bunnen er ikke vegetarisk. Flott at du retter opp. Håper pizzaen faller i smak og takk for hyggelige ord 🙂

    2. Hei! 🙂

      Først må jeg si at jeg setter veldig pris på dine supre tips til deilige middager og bakst! Jeg er over snittet glad i både mat, kake og trening, og koser meg masse med å lese bloggen din!

      Som vegetarianer føler jeg at jeg må rette på én liten ting:
      Fisk er kjøtt, og dermed ikke vegetar! 😉

      Utover det; flott innlegg. Gjett hvem som skal lage pizza!! :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg