FÅ BEST MULIG EFFEKT OG PROGRESJON AV HJEMMETRENINGEN

Det ser ut som vi blir nødt til å trene hjemme en liten stund til. Jeg må si jeg virkelig er imponert over trenings-Norge. Det florerer av treningstips, treningsvideoer og treningsøvelser på sosiale medier og nettportaler. Til tross for corona-tiden, oppfordres folk virkelig til å trene hjemme og jeg håper det er til inspirasjon for flere.

Som personlig trening og online coach har jeg fått en del spørgsmål om hvordan en best mulig får effekt av hjemmetreningen, samt om det er mulig å ha progresjon når en trener hjemme. Som mange vet, må en ha en form for progresjon for å få resultater. På treningssenteret bruker vi ofte vekten vi trener med, altså antall kilo, for å måle progresjon. Men det er også mulig å å progresjon på andre måter

For å få best mulig effekt og progresjon av hjemmetreningen kan du

⋄ Ta flere repetitioner
Du kan økte antall repetisjoner du gjør. Tar du for eksempel 10 repetisjoner knebøy i dag, kan du ta 11 repetisjoner neste uke, 12 uken etter der igjen, osv.

⋄ Ta flere sett
På samme måte som du kan øke antall repetisjoner, kan du også øke antall sett. Da kan du holde deg på samme antall repetisjoner, eller til og med redusere antall repetisjoner, og gjøre flere sett. Har du gjort 3 sett x 10 repetisjoner, kan du nå gjøre 4 sett x 8 repetisjoner – da blir det totale antall repetitionstallet høyere enn hva det var. Eller du kan gasse på, og gjøre 4 sett x 10 repetisjoner.

⋄ Reduser tiden på pausene
Selv skal jeg innrømme at jeg ikke tenker på tid når det gjelder pause og hviletid. Jeg tar et nytt sett når jeg føler meg klar for det, så dette er et punkt jeg ikke ville brydd meg om selv. Jeg nevner det likevel. Om du ønsker, er det mulig å redusere tiden. Hvis du er vant til å ha 2 minutters pause mellom settene, kan du så reduserer tiden til for eksempel 90 sekunder.

⋄ Endre tempo
Når du trener kan du endre tempo du gjør repetisjonene, slik at du gjør bevegelsen raskere eller saktere. Når du gjør en øvelse raskere, jobber du mer eksplosivt. Du kan for eksempel gå fra knebøy til veldig raske knebøy eller hoppende knebøy. Når du senker tempoet ditt, kan du for eksempel telle til 3 på ved ned når du gjør en knebøy. Når du gjør en øvelse saktere, vil den bli tyngre, da du belaster musklene over et lengre tidsrom.

Dette var noen tips til hvordan du kan få best mulig effekt og progresjon av hjemmetreningen, men husk å bare øke en ting av gangen. Ikke gjør endringer på alle punktene samtidig.
Håper du ser resultater og at du har det litt moro med hjemmetreningen i disse dager.

 

Kristine ♥ 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg