FAVORITT POWER BOWLS

Etter at jeg laget innlegget om hvordan jeg bygger en power bowl, har jeg fått flere spørsmål om jeg kan vise flere konkrete oppskrifter på disse. Derfor har jeg samlet noen av mine favoritt power bowls.

I kjøleskapet har jeg stort sett ferdigstekt kyllingfilet, karbonadedeig, laks og / eller torsk, kokte egg, kokte poteter, ovnsbakt søtpotet, tortillas og diverse grønnsaker. Ettersom jeg har dette klart lages oftest disse bollene på en – to -tre.

Her er mine favoritt power bowls.

⋄ Poke bowl
Denne er super enkel. En base av hodesalat eller spinat, edamame, gulrot og agurk. Toppes med fersk laks eller scampi, kokt ris, mango, avokado og gjerne edamamebønner. På toppen har jeg syltet ingefær og en dressing laget av soyasaus og wasabipulver eller wasabipase. Denne er nok favoritten! 

⋄ Budda bowl med hummus
Ovnsbakte grønnsaker, alt etter hva jeg har tilgjengelig. En god blanding er søtpotet, brokkoli, rødløk og gulrot, has i en bolle sammen med litt ruccola eller spinat. Toppes så med godt med hummus – jeg kjøper stort sett min ferdig, og gjerne sesamfrø, ekstra kikerter, salt og pepper.  

⋄ Hamburger bowl
Bollen starter med salat, tomat og rødløk. Videre stekes karbonadedeig med salt og pepper, som has i bollen, sammen med revet ost og sylteagurk. Bacon er også godt. På toppen bruker jeg gjerne en dressing laget av creme fraiche, eventuelt kesam, litt finhakket chili, ketchup og en liten dert eddik. Jeg liker også å tilsette kokte poteter i biter, ovnsbakte poteter eller kokt ris for at salaten skal mette mer. 

⋄ Asiatisk biff bowl
Stek biff, eller andre proteinkilder, i en panne sammen med brokkoli og gulrot. Ha i soyasaus og østersaus, sammen med finhakket ingefær og hvitløk. Legg bladgrønt, her har jeg brukt grønnkål og bønnespirer, i en bolle. Ha over biffmiksen. Topp så gjerne med mango og avocado, hempfrø og et lite dryss havsalt.

⋄ Frokostbolle meg egg
Stek søtpoteter i terninger i en panne med spinat og løk. Ha på salt og pepper. Når potetene er møre har du i paprika i biter og har blandingen over i en bolle. Stek eller kok egg. Ha eggene over i bollen. Topp med avokado, en liten dæsj soya saus og gjerne noen hempfrø.

⋄ Rødbet og feta bowl
Ovnsbak rødbeter til de er møre. Ha de i en bolle med spinat, kikerter og fetaost. Topp med salt, pepper og bittelitt sitronsaft og fibersirup.

⋄ Bolognese bowl
Karbonadedeig stekes med hakkede tomater, tomatpure, hvitløk og krydder; jeg liker salt, pepper, oregano og basilikum. Jeg putter også gjerne litt hakket selleri og løk i, slik som på bildet. Så legger jeg det hele i en bolle med salat i bunnen, og topper gjerne med revet parmesan, eller slik som her, avokado og edamaebønner. Server med pasta eller tortillas.

⋄ Pesto bowl
Start med en bolle med grønnsaker etter eget ønske. Ha så i en proteinkilde, jeg bruker ofte tunfisk på boks eller ferdigstekt kylling. Ha i kokt pasta eller quinoa og pesto. Topp gjerne med sprø nøtter som pinjekjerer.

⋄ Gresk bowl
En base med bladgrønnsaker, tomat, agurk, rødløk og paprika, toppes med kokt potet, stekt kylling i biter, fetaost, oliven, tørket oregano og balsamico eddik

⋄ Taco bowl
Her lager jeg en salat av de grønnsakene jeg har tilgjengelig. Så steker jeg kyllingfilet i biter eller karbonadedeig med tacokrydder og har det over i bollen.  På bildet over har jeg tilsatt gulrot, mais og kidneybønner i karbonadedeigblandingen. Deretter topper jeg med det jeg har tilgjengelig som mango, edamamebønner, avokado, revet ost, tacosaus, kesam og gjerne rester av søtpotet om jeg har det.

⋄ Thai bowl med karbonadedeig
Salat og spinat, revet gulrot, agurk i strimler i bunn. Karbonadedeig stekt med hvitløk, chili og ingefær. Bowlen toppes med ovnsbakt søtpotet, sprø cahsewnøtter og en dressing laget av limejuice, fiskesaus, litt sukringold og soya saus.  a gjerne også i litt frisk koriander.

Har du en power bowl jeg må prøve? Om du tester noen av mine favoritt power bowls må du gjerne sende meg en snap på kristine_aure eller tagge meg på Instagram @kristine_aure. Det er så moro å se!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har to favoritter;

      Salmalaks, pesto, kalde potetbåter. Sammen med spinat, ruccola, rå løk og spirer

      Mozzarellaost, masse tomater i forskjellige farger og fasonger, paprika, salatmix, krutonger, quinoa kokt i god kraft, og perfekt kokt egg. Gjerne med friske urter til

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg