FEM TING JEG GJØR FOR MEG SELV HVER DAG

For å holde humøret, energien og livsgnisten på topp, er jeg avhengig av å ta vare på meg selv. Når jeg var yngre, var jeg mest opptatt av at alle andre hadde det bra. Min mamma og samboer pleide å si at jeg var dumsnill og selvoppofrende. Med årene, alderen og klokskapen har jeg innsett det ikke kan være slik, om jeg skal ha det bra. Og jeg må faktisk prioritere meg selv! For jeg er ansvarlig for mitt eget liv, men egen helse og min egen lykkefølelse. Samtidig er jeg nødt til å ha det bra, for at jeg skal kunne yte best mulig og være der for de rundt meg, enten det er snakk om familie, venner, mine online coaching kunder eller pasientene jeg møter i sykepleiejobben. For at jeg skal ha det bra og være den beste Kristine, er det noen ting jeg gjør for meg selv hver dag. Disse vil jeg dele med dere.

Fem ting jeg gjør for meg selv hver dag

⋄ Drikker et stort glass vann
Det er alltid det første jeg gjør når jeg våkner. Da drikker jeg et stort glass med vann. Jeg gjør det klart kvelden i forveien, slik at jeg har glasset stående enten på kjøkkenbenken eller på nattbordet. Da står jeg opp, drikker glasset med vann og går på badet. Etter natten er ofte kroppen uttørket og trenger påfyll av væske. Et stort glass vann er derfor det beste starten på dagen du kan gi kroppen din. 

⋄ Smiler til meg selv
Etter at jeg har drukket glasset med vann, går jeg altså inn på badet – jeg må alltid tisse om morgenen, er det flere som er slik? På badet smiler jeg stort til meg selv i speilet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke alltid føler for å smile, men likevel tvinger jeg frem et stort smil når jeg ser meg selv i speilet om morgenen. Hjernen din vet faktisk ikke forskjell på om du smiler fordi du tvinner deg selv til det, eller om du smiler fordi du har lyst. Når du smiler til deg selv, utløses flere signaler i hjernen som gjør at du faktisk føler deg gladere og lettere til sinns. Jeg blir rett og slett litt ekstra glad av det! 

⋄ Aktivitet
Det betyr ikke nødvendigvis at jeg trener hver dag, men er i noe bevegelse og har en form for aktivitet hver dag. Noen dager kan det være så lite som at jeg går en liten omvei på vei hjem fra jobb slik at jeg får en halvtimes gange. De fleste dagene i uken, trener jeg. Det vet dere jo. Jeg er veldig glad i trening. Ikke alltid under selve økten, noen ganger føles trening et ork, men følelsen jeg sitter igjen med etterpå, er alltid god. Trening tømmer hodet mitt for negative tanker og stress, jeg får mer energi, sover bedre om natten, fordøyelsen min fungerer bedre, jeg blir glad. Trening gjør meg rett og slett til et bedre menneske. De dagene jeg virkelig ikke har lyst til å trene eller kroppen trenger en hviledag, tar jeg meg en liten gåtur eller lignende. Litt aktivitet hver dag. Det er viktig dere.

⋄ Puster
 Minst en gang om dagen tar jeg meg en to minutters pustepause. Oftest er det før jeg skal spise et måltid, for eksempel om jeg spiser lunsj eller middag. Da setter jeg meg ned foran maten og puster godt. Jeg bruker denne firkantpustingen. Om jeg føler meg stresset og oppspilt, gjør jeg det også før jeg skal legge meg. Pust er så undervurdert. Dette er min form for dalige meditasjon.

⋄ Spise god mat
Og med god mat mener jeg mat som gjør at jeg føler meg bra og som smaker godt. Jeg spiser for eksempel ikke så mye sukker og hvetemel, rett og slett fordi det gjør at jeg får vondt i magen og veldig varierende energi. Jeg spiser derfor stort sett sunn mat, mye frukt og grønnsaker, godt fett, karbohydrater og en dose proteiner. Men jeg spiser også iskrem her og der, og tar meg en bolle om jeg har lyst på det – for noen ganger gjør den bollen at jeg føler meg bra, så lenge det ikke blir for ofte. Jeg lytter kroppen og gjør det som føles best for meg.

Hva gjør du for deg selv? Og du, husk at det ikke er egoistisk å prioritere deg selv. Du er viktig. Du fortjener å ha det bra og da er du nødt til å ta ansvar selv og å gjøre nettopp det du må gjøre for at du skal ha det godt i livet.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Gjør stort sett det samme som deg! Det er så forbaska viktig å ta vare på seg selv, og ikke bare tenke på alle andre! Det har jeg blitt sååå mye bedre på de siste årene! Det er ikke egoistisk å sette seg selv først, det er nødvendig!
      Ha en flott helg, gode deg! <3

    2. Likte det du skriv sist veldig bra. Etter at jrg begynte å lytte til kroppen og spise sunt men også gi meg litt sjokolade om jeg føler for det, har cravings forsvunnet.

    3. Synes det er vanskelig å prioritere meg selv. Får liksom dårlig samvittighet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg