FRA FITNESS TIL HOLISTISK OG OM Å TA ANSVAR FOR EGEN HELSE

Det siste halvannet året har jeg gjort et radikalt skifte i mitt syn på helse og den medisinske verden. Jeg har gått fra å være nok så ekstremt “fitness” til å bli mer holistisk, helhetlig og balansert. Når jeg nå mener at jeg har gått fra fitness til å være mer holistisk, vil jeg poengtere hva jeg mener med fitness og holistisk. Med fitness mener jeg at jeg var veldig bro science og trodde utelukkende på hva helsemyndighetene sa, i tillegg til å følge typiske bodybuilder-råd. Med holistisk mener jeg at har innsett at helse og det og ha det bra, handler om så mye mer enn utseende.  At det absolutt ikke er slik at jo mer du trener og jo mindre du spiser, jo bedre helse eller jo bedre trent blir du. Snarere tvert mot! Jeg har innsett og lært at kroppen er en utrolig kompleks sak, hvor sinn, livsstil, stress og tanker er vel så viktig som kroppen, mat og trening. 

Hvorfor jeg velger jeg å gå den holistiske veien?

I forskningen ser vi nå stadig hvordan psyken påvirker det fysiske. Vi vet for eksempel at 90 prosent av serotonin (vårt lykkehormon) sitter i tarmen. At hvis du går på prevensjonsmidler, har du høyere risiko for å få depresjon. At kosthold påvirker hvordan du har det. Jeg følte at det konvensjonelle helsevesenet ser på kroppen og sykdom som oppstykkede problemer. Har du depresjon, sitter det i hodet. Har du vondt i magen, sitter det i tarmen.  Har du høyt blodtrykk, er blodtrykket problemet. I tillegg fikk jeg alltid bare tilbud om et medikament av legen hver gang jeg hadde et problem, uten å spørre hva som var årsaken bak problemet. Jeg har hatt en rekke helseutfordringer siden tenårene, depresjon, vanskeligheter med mat og trening, IBS, søvnforstyrrelse og smerteproblematikk. Jeg har fått tilbud alt fra antidepressiva og hormonpreparater til smertestillende. Og det synes jeg var merkelig. Jeg har har selv valgt å ikke ta disse medikamentene. I stedet for å bare gi en pille, mener jeg at man burde  undersøke hva som ligger til grunne for problemet og om det er noe som kan gjøres for å løse problemet.  Vi må finne rotårsaken til problemet. Ikke bare sette et plaster over det med et medikament. Ettersom stadig mer og mer forskning viser at kroppen er en helhet. En ting, påvirker en annen, er jeg blitt mer og mer interessert i dette tema.  Vi mennesker er jo et komplett vesen og når noe ikke er som det skal, må vi se helheten, hvor kropp, følelser, tanker og sinn er forbundet i hverandre.

Jeg begynte å stille spørsmål og tilegne meg kunnskap. Dette  startet allerede da jeg studerte ernæring som tjueåring, men interessen for det helheten og det mer holistiske har spesielt økt etter mageoperasjonene januar tjue tjue. Etter beskjed om at jeg mulig hadde kreft, mer om dette her, innså jeg at jeg ville lege meg selv. Jeg kom etter hvert inn på holistisk medisin, hvor man ser kroppen som en helhet. Kunnskapen jeg har tilegnet meg, har jeg ikke bare tatt i bruk på meg selv for å lege mine problemer. Jeg har også brukt det på mine online coaching kunder. Jeg føler selv nå at jeg får hjulpet andre på en enda bedre måte.  Jeg ser ikke lenger kun på kosthold og trening, men også på livsstil, stress, søvn, humør ot tanker. Jeg har flere kunder som har sluttet helt eller delvis på sine medikamenter, da diabetesmedikamenter, blodtryksenkende, p-piller mot pms og antidepressiva. Dette er selvfølge gjort i samråd med lege. Og ikke bare har jeg fått dem av legemidler ved å gjøre livsstilsendringer, jeg opplever også at når jeg hjelper dem med å se på helheten, som stress, døgnrytme, kosthold, trening og det mentale, at de får en annen type fremgang og glød. De får enda mer livsgnist, i tillegg til å arbeide mot målene sine. Uavhengig om målet i utgangspunktet er vektnedgang, mindre magesmerter, gå opp i vekt, bli sterkere eller klare sin første pull ups. Det er så utrolig moro o givende å se at dette har effekt på så mange flere enn meg!

For å være ærlig føler jeg at vårt helsevesen vårt i dag, er mer et sykevesen enn et helsevesen. Ole Petter Hjelle sier dette så fint i sin bok Lev til du blir 100; Det norske helsevesenet hjelper de som allerede er veldig syke, men vi hjelper ikke folk på veien mot å holde seg friskeste mulig. Samtidig må jeg presisere at jeg er sjeleglad for at vi har et fantastisk bra helsevesen som hjelper oss når vi har et akutt medisinsk problem, som et hjerteinfarkt eller et benbrudd. Vårt helsevesenet er fantastisk på mange måter, men per dags dato mangler det også på flere områder. Jeg mener heller ikke at det ene og alene er negativt å medisinere eller ta i bruk legemidler. Det kan absolutt være til det beste. Du kan jo ikke akkurat sette deg til å meditere og forvente at du skal bli frisk fra en kreftdiagnose. Men å derimot bare ta et medikament og forvente at det skal fikse problemet, er stort sett å håpe for mye. Man må finne årsak og bakgrunn til problemet og forsøke å løse eller forbedre dette for at du virkelig skal bli frisk eller ha det godt.

Til slutt må jeg legge til at dette var (og er) min vei og det som føles riktig for meg. Jeg har flere mennesker i min vennekrets som ikke er der jeg er. Som synes det er helt greit å gå til legen og ta imot nok et medikament uten å stille noen spørsmål eller gjøre en endring selv. Og det er ok. Jeg respekterer dem hundre prosent. Jeg tror likevel at om du vil leve et optimalt liv, virkelig føle deg vel og at du har det bra på innsiden og utsiden, må du ta ansvar selv. Ja, du må ta ansvar for din helse. Du må du stoppe opp, lytte til kroppen, gjøre eventuelle endringer, være nysgjerrig på egen kropp og helse. Går man på legemidler, sier jeg heller ikke at man skal kutte ut disse, men se om det er noen endringer man kan gjøre for å få det litt bedre. Ikke minst undersøke om medikamentene er nødvendige, og du må forstå hva de gjør med kroppen og bivirkninger. Mitt ønske i denne verden, og det jeg også hjelper mine kunder med, er at alle skal ha det så bra som overhodet mulig, fysisk og psykisk, med de forutsetningene man har. Ta vare på deg selv. 

Kristine ♥
4 kommentarer
    1. Ida
      Hmmm. Ja, det er litt trist. Men da kan jo vi gjøre en forskjell ved å vise at man kan ta vare på seg selv og sin egen helse, og forhåpentligvis inspirere andre til å gjøre det samme 🙂

    2. Digger det her. Er sykepleier selv og det er så mange som bare tar haugevis med Piller og aner knapt hva de er for. Men de gidder ikke tenke på hva de spiser eller beveger seg. Folk er late og unnvikende.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg