GI BORT OG TA IMOT ROS

                                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

Kan du ta imot ros? Hvis du svarer ja på dette spørsmålet, tilhører du en privilegert gruppe mennesker. Det er dessverre så mange som ikke håndterer slike situasjoner. De blir skamfulle eller flaue, rødmer eller viker med blikket. De begynner å unnskylde seg eller prate om noe helt annet.

Jeg begynte å tenke på dette, da jeg selv unnskyldte meg. I går hadde jeg en lang samtale med en kollega hvor hun virkelig roste meg for hvordan jeg har taklet de siste månedene og skrøt av at til tross for alt som har skjedd, har jeg vært en solstråle og jobbe med. Jeg synes det var flaut og fant en rekke unnskyldninger som svar på hvorfor jeg har taklet det slik som jeg har gjort. I ettertid gikk det opp for meg at jeg har faktisk vært ordentlig sterk den siste måneden. Jeg har klart å stort sett være profesjonell. Ikke minst har jeg kommet meg på jobb, når jeg kunne valgt å være sykemelding.
Er det flere som er slik? Hvorfor kan vi ikke ta imot ros, og være stolte over det vi har gjort?

Slutt aldri å gi bort ros eller komplimenter selv om mottageren ikke vil ta det imot på en fornuftig måte. Uansett hvor skamfull mottageren blir, tror jeg det rører noe vesentlig hos dette menneske. Selv om personen der og da unnskylder seg. Øyeblikket kan være pinlig, men jeg vet at de neste tankene kan være stimulerende og skape glede hos mottakeren. Gir du ros selv, vil du også trolig få ros tilbake. Ros er energiskapende – både for mottager og sender. Bruk ros hver gang du mener et menneske fortjener det. Du vil bli overrasket over hvor motivert og entusiastisk en person blir når hun mottar oppriktig ros.

Jeg har akkurat hoppet i koseklærne, Chelsea genser, Bronx topp og Rockaway tights, et antrekk jeg bruker både på trening og til hjemmekos fordi det er så behagelig å gå i. Nå skal jeg sette meg ned med en Sea salt caramel proteinbar, en av mine favoritter som du kunne lese her, og ha noen timer kontorarbeid med mine online coaching kunder. Håper du får en fin torsdag. Og du, lær deg også å ta imot ros. Se deg selv i speilet i kveld og si “I dag har jeg vært flink fordi……”. Sakte men sikkert vil du bli mer vant til å ta imot disse gode ordene som blir sagt til deg. Du fortjener å føle at du er verdig nok for å ta imot ros.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. ina
      Å, så nydelig fostermoren din høres ut. Det er jo så sant det hun sier. Digger virkelig ordene dine her. Så fantastisk å lese <3

    2. Beate
      Så herlig. Å like å gi ros er så bra! Godt å høre at du også er bedre til å ta imot ros. Jeg er sikker på at du fortjener det.
      Håper du har hatt en bra helg. God klem <3

    3. Veldig viktig dette! Jeg lærte dette av fostermor, etter at jeg alltid ville le det bort eller nekte. Hun sa at hvorfor skulle jeg “vinne” dette? Hvorfor var det min mening som skulle bli stående? Minte meg på at hun har lov til å mene det hun gjør, og at det ikke er lett alltid å si fine ting (nettopp fordi man gjerne blir avfeid med det fra den som ikke takler ta imot).

      Så dette husker jeg alltid. For hvert kompliment jeg får nå, så sier jeg ektefølt takk. Fordi jeg veit det koster dem litt å si, og fordi de skal få mene det de gjør. Pluss, i de sekundene det tar at jeg sier takk, så kjenner jeg budskapet nå inn. Såklart kan jeg bli flau og brydd osv, men jeg er jo bare takknemlig for at noen tør. Og da skal jeg ikke hindre dem i det. Vise dem at det er helt ok å si meningen sin.

    4. Interessant tema! Jeg elsker å gi ros, det gjør godt langt inni hjerterota! Har med årene blitt bedre til å ta i mot ros også, selv om det til tider kan føles litt flaut på et vis… hehe! Men det er så viktig dette! Åhh, som jeg gleder meg til Fredda nå, forresten! Johooo! 😉 Klem til fine deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg