HVORFOR TRENER DU?

Nå som har fått påvist lekktarm og det er spørsmål om jeg har autoimmun sykdom, har jeg måtte gjøre en del endringer med treningen min. Dette skrev jeg så vidt litt om i januar her. Jeg skal redusere mengden stress kroppen min utsettes for, derfor har treningsvanene mine måtte endre seg.

Trening er en form for stress. For de aller fleste er trening riktignok en positiv form for stress, hvor kroppen klarer å hente seg inn og bygger seg sterkere opp. Men når kroppen er svekket, slik min er nå, kan trening bli en negativ form for stress hvor kroppen ikke klarer å restituere seg fra stresspåkjenningen treningen gir. Derfor forsøker jeg kun trene lett, altså med lette vekter og heller flere repetisjoner, samtidig som jeg ikke trener til failure. Jeg trener altså slik at jeg alltid har mye å gå på og jeg går aldri sliten hjem fra trening. Da er det flere som har spurt meg ‘Hvorfor trener du? Hvorfor gidder du å trene nå som du ikke kan trene ordentlig?‘, eller som en kollega sa i går ‘Når du ikke kan trene for å få resultater, hvorfor gidder du liksom å drasse deg på trening?’. Vel, nå skal du høre. For meg handler trening om så mye mer enn fysiske resultlater. Jeg trener ikke bare for å bli sterk eller for å ha en trent kropp. Jeg trener hovedsakelig for hva det gir meg psykisk. Trening er mitt fristed. Et sted hvor jeg kobler av. Hvor jeg kvitter meg meg negative tanker, får ut aggresjon og irritasjon, stresser ned og rett og slett lader hodet. Jeg tørr påstå at trening gjør meg til et bedre menneske!

Derfor fortsetter jeg å trene selv om jeg ikke kan trene like tungt og hardt som tidligere. For all glede, avkobling og energi det gir meg! Jeg skal selvfølgelig være ærlig å si at jeg også liker at kroppen min er mer formet og sterk, men for meg er det kun en bonus. Jeg kommer til å forsette å trene, selv om jeg ikke kan trene som jeg pleier. Fordi trening gir meg så mye mer enn kroppslige resultater. Hvorfor trener du?

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Ja, du sier noe. Tenk at vi er så heldige som har trening som vår beste venn! Slik er det ikke alle som har det. Det er i grunn en glede.
      Og tusen hjertelig millioner takk for en fantastisk hyggelig kommentar. Du aner virkelig ikke hvor mye det betyr. Jeg blir helt rørt her <3 <3 Den største klemmen til deg

    2. Trening er mitt fristed. Kunne ikke sGt det bedre selv. God helg til deg Kristine 🙂

    3. Hei flotte deg!<3 Jeg har det på akkurat samme måte som deg!!! Trening gjør meg mentalt sterkere! Når jeg trener, bekymrer jeg meg ikke! Jeg er en stresset/bekymret person med en del utfordringer i livet… Så det å få en time out på trening er sååå nødvendig for meg! Fyyy søren altså! Trening er og blir min beste venn,og jeg svikter ikke min beste venn! Store, gode klemmer til deg fine, ekte, realistiske, positive, poblemløsningsorienterte, vakre menneske! Digger deg for den du er!<3<3<3

    4. Mange forstår ikke det at trening ikke bare trenger å være noe med å bli tynn eller fit. Men det er vel derfor ikke mange forstår treningsgleden 😛

    5. Jeg får ikke trykket på “her” som skal være en link til det tidligere innlegget.
      Kunne du ha skrivet noe mer konkret om hvordan du har forandret treningsrutinene? Trener du kortere økter, tar du lettere vekter, tar du lengre pause, færre repitisjoner eller flere treningsfrie dager?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg