INFRARØD SAUNA –  JEG ELSKER DET

Først må jeg bare legge til at jeg har fått denne saunaen sponset av Behagly, men avtalen var at jeg skulle teste den og så gi en tilbakemelding til produsenten om min erfaring. Dette innlegget er ikke betalt og jeg velger selv å skrive det, rett og slett fordi har lagt min elsk på infrarød sauna. Dette er et produkt jeg tror mange kan få glede av. Ikke bare fordi det er utrolig deilig med sauna på denne tiden av året, men fordi sauna har utrolig mange helsefordeler. 

Først og fremst, hva er en infrarød sauna? Jo, det er en badstue som bruker infrarøde lamper til å varme opp kroppen og luften i den infrarøde saunaen. Det hevdes at ved infrarød sauna som penetreres varmen dypere enn ved en vanlig sauna med varm luft. Noe som gjør at at du svetter mer og den kan ha bedre helseeffekt. 

For min del har den infrarøde saunaen blitt en slags megtid. Jeg synes det er utrolig avslappende og avspennende. Varmen gjør at hele kroppen slapper av, musklene blir varme og myke, hodet får en timeout – du får jo ikke akkurat gjort så mye annet mens du sitter i saunaen, og jeg føler alltid at jeg også får et boost i energi og blir gladere. I tillegg er det en økende andel forskning som viser at sauna har positive effekter på helsen.

Noen av fordelene ved infrarød sauna

⋄ Redusere stress

Sauna har i lang tid blitt brukt for avslapping. Dette er det jeg har merket mest etter at jeg begynte å bruke saunaen, at jeg føler meg mindre stresset og mer avslappet. Ikke bare når jeg sitter i saunaen, men i hverdagen generelt. 

⋄ Bedre kardiovaskulær helse 
Regelmessig bruk av badstue ser ut til å kunne gi samme effekt på hjerte som kondisjonstrening og dermed bidra til god hjertehelse.

⋄ Redusere inflamasjon og betennelse
Dette var en av hovedårsakene til at jeg valgt å teste sauna. Etter at jeg fikk hashimoto, har jeg jobbet aktiv med å få ned inflamasjon i kroppen. Sauna ser ut til å øke noe som heter ‘heat shock proteins’ og disse er anti-inflammatoriske.

⋄ Vekttap
Som nevnt over ser sauna ut til å gi samme effekt som kondisjonstrening, og dette gjelder også når det kommer til forbrenning av kalorier. Dette skyldes trolig at både kroppstemperatur, blodstrøm og puls øker. 

⋄ Støtter kroppens detoxsystem
Kroppen har et fantastisk detoxsystem. Svette er en av de viktigste måten vi kvitter oss med giftstoffer. I en badstue svetter du mye og det er en måte å støtte kroppens naturlige avgiftningssystem på. 

⋄ Styrker immunsystemet 
Infrarød sauna øker kroppstemperaturen som gir en slags kortvarig “falsk” feber. Denne falske feberen er med på å stimulere immunsystemet. Enkelte studer viser faktisk at jevnlig bruk av badstue gir betydelig færre episoder med forkjølelse. 

⋄ Forbedret hud 
Enkelte studer viser at sauna kan gi færre rynker, mer elastisitet i huden, mindre strekkmerker og cellulitter. 

Mindre smerter, bedret insulinfølsomhet, økt metabolisme, bedre restitusjon etter trening, økt muskelmasse, mer veksthormon, bedre søvn og bedring av leddgikt er også fordeler ved regelmessig bruk av sauna.

Det som er viktig å tenke på når du begynner å bruke en infrarød badstue, er at du drikker godt med væske. Selv liker jeg å drikke et stort glass vann før jeg går inn i saunaen, og et stort glass vann etterpå. I glasset etter saunaen har jeg alltid i 1 pose LMNT som inneholder mineraler. Ettersom du svetter såpass mye i saunaen er det viktig å fylle på med disse livsviktige mineraler. Jeg har skrevet mer om LMNT i dette innlegget. Er du helt ny til badstue, kan det også være smart å starte på en lav temperatur og kortere tid i saunaen. Så kan du øke temperatur og lengde gradvis. 15 minutter er ofte fint for en nybegynner. De fleste studier er gjort med en lengde på 20 -30 minutter. Selv sitter jeg stort sett rundt 25 minutter og forsøker å gjøre dette minimum 2, men helst 3 ganger i uken.

Jeg er hektet! Etter 30 dager hvor jeg har brukt Behagly sin infrarød sauna regelmessig, kan jeg trygt si jeg elsker den. Dette er noe jeg kommer til å fortsette med de neste månedene!

 

Kristine ♥

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25705824/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4295591/
https://infraredsauna.com/weightlossstudy.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2248758
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29209938
https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(00)00671-9/fulltext
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18685882
https://n.neurology.org/content/90/22/e1937

4 kommentarer
    1. Jeg tar sauna ofte der jeg trener. Det er sykt digg. Hadde vært digg å ha det hjemme også!

    2. Ser ut som du har det veldig godt inni din egen private sauna 😀 Må være godt å slippe heten i ansiktet, da. 🙂
      Etter å ha lest innlegget ditt, kom jeg på at jeg skulle sette på det infrarøde lyset mitt her på skrivepulten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg