JUNK FOOD, CROSSFIT, ONLINE COACHING, FROKOST OG MER

Dagens spørsmål og svar er en salig blanding med alt fra mat, trening og personlighet.

Hva motiverer deg til å komme deg på trening?
Først må jeg si at jeg er  ikke alltid motivert, motivasjon går jo opp og ned. likevel har jeg gode rutiner, som gjør at jeg stort sett kommer meg på trening. Når det gjelder motivasjon, motiveres jeg veldig av at jeg nå har startet på crossfit. Det å utfordre meg selv, gjøre noe annerledes og lære noe nytt. Jeg motiveres også av å følelsen av bli sterkere, både mentalt og fysisk. Ikke minst motiveres jeg av følelsen trening gir meg etter en økt. Den gleden, energien og entusiasmen jeg fylles med. Også må jeg legge til at jeg motiveres av å se kroppen formens. Rumpen min er jo flat som en pannekake om jeg ikke trener den! Det at jeg synes jeg ser bedre ut når jeg trener, er også et komponent.

Er du utadvendt eller sjenert?
Som person er jeg vel mer sjenert enn utadvent. Jeg er veldig glad i andre mennesker, men blir samtidig sliten av å være blant andre. Er jeg i en situasjon med mye ukjente mennesker, blir jeg fort den sjenerte og litt stille typen. Er jeg derimot med mennesker jeg kjenner godt, prater jeg mye og er vel da ganske utadvendt.

Har du tips mot benhinnebetennelse?
Om det er nyoppstått, altså påbegynne symptomer, kan det ofte hjelpe å trene mindre. Rett og slett avlaste leggene dine og gi de hvile. Det er annen type trening du da kan gjøre som svømming, roing og styrketrening, som ikke er like belastende for leggene. For akutte smerter kan nedkjøling med is virke lindrende. Det å tøye og massere leggene, kan også hjelpe. Har du hatt smertene mer enn fire uker, vil jeg anbefale at du tar kontakt med en dyktig fysioterapeut eller lignende, slik at du kan få behandling. Selv fikk jeg for omtrent fire år siden behandling med trykkbølge og har hatt veldig god effekt på benhinnebetennelsen min av det.

Det er sjeldent du viser frokost. Hva spiser du egentlig til frokost?
Jeg har faktisk ikke spist frokost så ofte. De siste femten årene har jeg vel hatt flere dager uten frokost enn med. Årsaken er rett og slett at jeg ikke er så sulten om morgenen. Skal jeg derimot ha en styrkeøkt, foretrekker jeg å ha noe i meg. Da har det oftest blitt til at jeg har tatt en proteinshake, det siste året har jeg brukt 1 scoop double rich chocolate sammen med melk og vann, og 1 scoop kreatin, i tillegg til raske karbohydrater som en banan og noen riskaker. Også tar jeg en Nocco for koffein og dens prestasjonsfremmende effekt. Etter at jeg begynte med crossfit har jeg faktisk innført frokost fast, til og med på de dagene hvor jeg ikke trener på morgenen. Nå har jeg hatt fire uker med frokost hver dag. Det er jeg faktisk litt stolt av! Årsaken til at jeg nå bestemte meg for å spise frokost, er rett og slett fordi jeg vil prestere optimalt, og selv om jeg trening på kvelden, føler jeg faktisk at jeg presterer bedre de dagene jeg har spist frokost. Nå eksperimenterer jeg med forskjellige frokostalternativer både de dagene jeg drar rett på trening etterpå og de dagene jeg har treningsfri eller ikke trener på morgenen. Jeg har spist alt fra havregrøt med peanøttsmør og proteinpulver og smoothie, til omelett med poteter eller knekkebrød med proteinrikt pålegg. I dag spiste jeg puffet ris sammen med en most banan, blåbær, chiafrø og sjokoladeproteinpulver. Jeg blandet det hele sammen og det ble faktisk skikkelig godt….selv om det ser fryktelig rart ut. Jeg prøver rett og slett å finne frem til den frokosten som gjør at jeg kan dra på trening rett etter frokost, uten at magen slår krøll på seg. Spør meg igjen om en måned, så har jeg kanskje et godt svar.

Du jobber som online coach. Hvorfor skal man egentlig bruke en Coach?
For å få best mulig hjelp. Du kan alltids google deg til en treningsplan eller en matplan, men det vil aldri fungere i lengden da det ikke er tilpasset deg. Har du et mål med kostholdet og / eller treningen din, må det settes opp utifra ditt mål, dine forutsetninger, din hverdag og dine preferanser. Det er den eneste måten du faktisk vil klare å nå målet ditt og holde deg der når du har nådd målet. Når man har en coach får man også oppfølging med justeringer, støtte og motivasjon underveis. Jeg har selv brukt coacher oppigjennom årene. Det beste med en coach i mine øyne er at jeg rett og slett bare kan gjøre, jeg slipper å tenke. Da kan jeg gå inn på trening, bare følge planen min og gjennomføre, uten å tenke. Samtidig er det veldig motiverende å skulle rapportere og logge til noen. Da sitter det med en gang litt lengre inne å droppe en treningsøkt.

Hvor ofte burde man trene?
Her kan jeg ikke gi et svar som passer absolutt alle. Det kommer ann på utgangspunkt og mål. Ofte er det slik at nybegynnere kan få god effekt av 2 -3 treningsøkter i uken, mens de som har trent i lengre tid, ofte må ha flere treningsøkter. Det avhenger også av treningsprogram. Har du et godt sammensatt treningsprogram med progresjon, trenges det ofte færre økter, enn hvis du ikke trener etter ett program.

Hvor ofte spiser du junk food som på MacDonals?
Det er svært sjeldent. Jeg synes generelt MacDonals burger og lignende smaker godt. Da vil jeg kanskje si en gang i året eller noe slikt. Ber du meg derimot på en ordentlig burger, som for eksempel på Døgnvill, sier jeg gjerne ja.

Hva er egentlig crossfit?
Det var et vanskelig spørsmål. Les gjerne mitt innlegg om hvordan en typisk crossfitøkt ser ut. Crossfit er en intens treningsform som utfordrer både styrke, vektløfting, fleksibilitet, mobilitet og utholdenhet. Det er veldig variert. Noen treningsøkter er ren puls og jobbing hvor du for eksempel ror, løper og sykler, mens andre økter er mer teknisk krevende hvor en jobber med øvelser som over head squat, og andre ganger er det mer styrkebasert hvor for eksempel knebøy står i fokus. Stort sett inneholder alle øktene noe teknikk og styrke, samt noe kondisjon. Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å forklare. Crossfit må rett og slett oppleves.

Stemmer det at man ikke burde spise på kvelden?
Nei, det stemmer overhodet ikke. Hvis du tenker på at du ikke ønsker å spise på kvelden fordi du er redd for å legge på deg, er dette en ren myte.  Forbrenninger vår kjører døgnet rundt, kveld som morgen. Er du en person som er mer sulten på kvelden enn på morgenen, spiser du godt på kvelden. Er du en person som er mest sulten på morgenen, spiser du da. Det er totalen i løpet av dagen som avgjør.


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Anonym
      Det er litt sprikende forskning rundt dette. Jeg vil si at det kommer veldig ann på mål og hvordan du fungerer. Er målet ditt å bygge muskler, er faste ikke det mest optimale. Er du absolutt ikke sulten om morgenen, kan du fint faste til ut på formiddagen uten at det gjør noe skade. Her er det mange faktorer som spiller inn og vanskelig å gi et konkret svar.

    2. Polarbrød med pålegg laget av proteinpulver med sjokoladesmak spiser jeg før trening. Funker veldig bra 🙂

    3. Hva tenker du om faste? Er det lurt at kroppen får ¨hvile¨ fra maten og og at man slutter og spise på et vist tidspunkt så man får et visst antall timer uten mat?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg