MER OM MENSEN – HVORFOR HARMONI I SYKLUSEN ER VIKTIG

Forrige uke delte  Iselin Amanda Støylen et innlegg her om mensen og den kvinnelige biologien. Innlegget kan du lese her. Dette er en fortsettelse på forrige ukes innlegg og handler om hvorfor menstruasjonssyklusen er så viktig for kvinnehelse og hva som er konsekvensene ved en manglede menstruasjon. Jeg har selv slitt med såkalt amenhorea (manglende menstruasjon), et tema som er lite snakket om i Norge men som mange sliter med. Det er så viktig at vi tar opp dette, gjør det mindre flaut, og ikke minst, at man forstår helsekonsekvensene ved en manglende menstruasjon.

Iselin er utdannet yoga lærer, helse coach (Integrative Nutrition Health Coach via Institute for Integrative Nutrition), FAM utdanner (Fertility Awareness Method utdanner) og doula. Hun er lidenskapelig engasjert i kvinners helse, og hvordan vi kan leve liv som er i harmoni med kroppen (og syklusen) vår. Du kan finne mer om Iselin på hennes hjemmeside her.

HVORFOR ER SYKLUSEN VIKTIG?

Den kvinnelige (hormonelle) syklusen regulerer så mange som 150 essensielle funksjoner i kvinnekroppen, og er en viktig indikator på en kvinnes helse. En velfungerende og normal syklus er blant annet anerkjent av The American Committee of Obstetricians and Gynaecologists som det femte essensielle tegnet på helse hos kvinner; etter hjerteslag, kroppstemperatur, pust og blodtrykk. Mange kvinner kan relatere til det faktum at dersom kroppen ikke er i balanse, så vil syklusen ikke være i balanse- og vice versa. Dessverre er det slik at mange helsepersonell ikke er klar over viktigheten av den kvinnelige syklusen, rett og slett på grunn av dårlig og lite informasjon. Det er ofte gitt til begrunnelse av kvinner før hadde færre menstruasjonssykluser i løpet av livet (på grunn av flere graviditeter, kortere levetid, og mer sykdom/sult), og at det derfor er en fordel for moderne kvinner å ha færre sykluser. Dette legger noe av grunnlaget for at kvinner i tidlig alder settes på hormonpreparater, uten at det stilles videre spørsmål. I dagens samfunn har hormonpreparater (som p-piller, p-sprøyter, spiral, «the patch» osv.) blitt så normalisert at de ikke engang regnes som et medikament av de aller fleste. Men visste du at p-piller er det første medikamentet på markedet som ble utviklet med den funksjon i å «skru av» en normal og viktig kroppslig funksjon?! Hormonelle prevensjons preparater er sammensatt av syntetiske versjoner av kjønnshormonene våre, som medfører ulike grader av endokrine forstyrrelser. Hormonene i prevensjons preparater er helt ulike våre naturlige hormoner, når vi studerer molekyl-strukturen deres. Hormonelle prevensjons preparater ble skapt for å forhindre uønsket graviditet (og det skal nevnes at de har spilt viktige roller i kvinners frigjørelse og likestilling!). Måten de fleste preparater fungerer på er ved å stoppe prosessen i kroppen som fører til eggløsning, og dermed også menstruasjonen. Dette betyr at dersom du går på p-piller og opplever en blødning, så er det faktisk ikke en menstruasjon. Du har kanskje hørt at p-piller regulerer den kvinnelige syklusen, eller lurer kroppen til å tro at den er gravid. Ingen av disse utsagnene er faktisk sanne.. Når p-piller først ble lansert på markedet fulgte de faktisk ikke den typiske 28-dagers syklusen (en normal syklus regnes mellom 24-35 dager), og kvinnene fikk ingen blødning. Men da mange kvinner begynte å stille spørsmål ved om dette var ok å utsette kroppen for ble en falsk menstruasjon senere lagt til, slik at flere kvinner skulle ønske å bruke p-piller og unngå å stille spørsmål. Hormonelle prevensjons preparater fungerer på ulike måter; de forhindrer eggløsning, de forhindrer befruktning, og de forhindrer livmorslimhinnen fra å produsere fertil utflod (som vi nå vet er essensiell i den funksjon at den hjelper sædcellene til å overleve for å transporteres opp mot et eventuelt egg).

HVA MED KONSEKVENSENE?

Det er slik at de færreste som går på p-piller eller bruker andre hormon-baserte prevensjonsmetoder får en skikkelig innføring i hva disse preparatene gjør med kroppen. Fra nå av, la oss kalle alle hormon baserte preparater for HC’S (hormonal contraceptives). HC’s medfører en økt fare for blodpropp, slag og venetrombose. Mer vanlige og hyppige konsekvenser innebærer en drastisk nedgang i progesteron produksjonen i kroppen, som blant annet fører til nedsatt lyst, og kan skape vaginal tørrhet. HC’s fører også til at selve klitorisen og vevet rundt klitoris minsker i størrelse (!!), som igjen kan føre til smerte under samleie, og mindre sensitivitet og nytelse. HC’s bidrar til økt risiko for depresjon, angst lidelser og fare for mangelsykdommer, da de forstyrrer den normale balansen av vitaminer og mineraler i kroppen. Vi vet at ernæring og mental helse har en viktig sammenheng, hvilket forklarer hvorfor HC’S kan påvirke vår mentale tilstand. Lengre forbruk av HC’s har også blitt knyttet til økt fare for diverse former for kreft. Med alt dette sagt, så er det viktig for meg å få frem at jeg ikke er i mot hormonelle prevensjons preparater, og de har sin tid og sitt sted, dersom du velger det. Jeg mener dog at konsekvensene av å bruke disse midlene er såpass alvorlige at vi har rett på korrekt og nok informasjon. Derfra kan enhver få velge hva de ønsker og kjenner er best for seg og sin kropp! Jeg mener det er viktig at vi også får informasjon om hva det å «skru av» en helt naturlig og essensiell prosess kan medføre; både fysisk, mentalt, følelsesmessig og spirituelt.

ET LIV I HARMONI OG BALANSE MED SYKLUSEN

For meg er syklusen min et av de viktigste redskapene jeg har. Ettersom jeg har fått tilbake en regelmessig syklus (etter flere år med Hypothalamic Amenorrhea), har jeg lært innmari mye om meg selv ved å observere kroppen og sinnet gjennom de ulike fasene av syklusen. Jeg har lært at jeg trenger mer HVILE, og særlig under dagene da jeg menstruerer. I yoga og Ayurveda sier vi at menstruasjonen er en energi som går nedover, kalt ‘Apana Vaju’. Det er en naturlig prosess der kroppen kvitter seg med avfallsstoffer, og det den ikke lenger trenger. Dette gjelder også på det mentale og følelsesmessige plan. Menstruasjon for meg er en tid til å være ekstra i ro, rette fokuset mitt innover, reflektere og gjøre minst mulig. Nå som jeg har en regelmessig syklus planlegger jeg alltid rom og egentid under menstruasjon. Jeg unngår å trene, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi, når jeg er helt ærlig med meg selv, så kjenner jeg at kroppen kun trenger ro. De første dagene av menstruasjon for meg er hellige. Når jeg tar ekstra godt vare på meg selv under denne tiden, har jeg mer å gi og bidra meg til verden alle andre dager av syklusen- så det er alle tjent med


Iselin ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg