SPIS MIKRONÆRINGSSTOFFENE DINE

Stadig får jeg spørsmål om hvilke kosttilskudd jeg tar. Svaret er ganske kjedelig og tar det samme gjennom de senere årene. Jeg tar D-vitamin (jeg innlegget mitt om D-vitamin her), omega3 og keratin (les innlegget mitt om kreatin her). I stedet for multivitamin, spiser jeg heller ordentlig mat og lever jevnlig. Dette er også på generell basis det jeg vil anbefale de fleste. Jeg er opptatt av at mat skal være forsøte prioritet. Kosttilskudd er jo bare et tilskudd til kosten. I all hovedsak mener jeg at du skal spise mikronæringsstoffene dine. 

Hva er mikronæringsstoffer?
Protein, karbohydrater og fett har de aller fleste hørt om. Dette er makronæringsstoffer. Mikronæringsstoffer er de vitaminene, mineralene, antioksidantene og lignende som disse makronæringsstoffene inneholder. Spesielt mat i sin naturlige form, altså mat som ikke er prosessert, som et kjøttstykke, egg, en brokkoli, appelsin og lignende, inneholder masse mikronæringsstoffer. 

Hvordan kan du spise mikronæringsstoffene dine?
Jo, spis en regnbue av frukt og grønnsaker, og spis kjøtt, fisk, fugl og korn i sin mest naturlige form.

Her er noen av mine favoritter

Vitamin B12: Er med på å metabolskere fett og proteiner og deltar i produksjonen av hemoglobin og røde blodceller
Lever, storfekjøtt, kylling, fisk og egg

Omega3: Viktig for god hjernehelse, øynene våre og immunsystemet
Gressforet dyr, fet fisk og frittgående høns

Kalium: Viktig for væske- og elektrolyttbalansen, samt muskelsammentrekninger
Avokado, spinat og potet

Vitamin C: Fungerer som en viktig antioksidant og er med på å styrke immuncellene
Paprika, kiwi, sitron og appelsin


Magnesium: Viktig for DNAet vårt samt muskelsammentrekninger
Mandler, gresskarkjerner, laks og tofu

Vitamin A: Viktig for øynene våre og for celleutvikling

Storfe lever, gresskar, gulrot, tunfisk og søtpotet

Vitamin D: Viktig for skjeletthelsen vår og immunforsvaret, samt cellevekst
Egg, makrell, laks, kaviar og sardiner

Kalsium: Viktig for benhelse og tenner, samt muskelkontraksjoner
Melk, yoghurt, kål, brokkoli og mandler

Vitamin B 9: Viktig for DNAet vårt og påvirker produksjonen av blodceller
Spinat, bønner, linser og kylling

Vitamin E: En antioksidant og er med på å sørge for normal nerve funksjon
Hasselnøtter, mandler, avokado og spinat

Kopper: En neurotransmitter, samt er viktig for energiproduksjon og bindevev
Storfelever, krabbe, gresskarfrø og sopp


Zink: Viktig for enzymreaksjoner i kroppen, samt immunforsvaret og produksjonen av hemoglobin
Storfekjøtt, cashewnøtter, kikerter, krabbe

Som du ser er kjøtt og grønnsaker veldig rikt på mikronæringsstoffer. Bugn i disse matvarene! Det vil helsen din takke deg for.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Ida
      Nei. Kylling har for eksempel mer Niacin, mens kalkun har for eksempel mer zink og sink, men det er nok så likt. Husk at mikronæringsstoffer vil også variere fra om du for eksempel kjøper “vanlig” kylling som har fått antibiotika og fått kraftfor for å vokse raskt, kontra frittgående kylling som har fått ordentlig mat og fått vokse i sin naturlige vekstkurve.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg