SUNN OG GOD GRILLMAT

Er det flere enn meg som er glad i grillmat? Sommer og grillmat er jo synonymt. Jeg elsker å grille på denne tiden av året. Jeg har faktisk ikke grill selv, men jeg pleier å invitere meg selv på middag hos familie eller venner som har grill. Jeg lager middag til meg og dem, mot at de stiller med grillen. De aller fleste synes det er helt perfekt!

Mange forbinder grillmat med fet mat og pølser. Men grillmat er så mye mer enn det og trenger absolutt ikke være usunt. Det finnes så mye sunn og god grillmat! Her er noen tips.

Grønnsaker som er klare for å legges på grillen. Jeg kutter grønnsakene i biter, har over litt salt og pepper, samt pensler grillristen med litt olje før jeg legger grønnsakene på direkte varme.

En hel haug med grillede grønnsaker fra i går. Grillet grønt er super godt!

⋄ Temperer kjøttet
Ta alltid ut kjøttet en god time før du skal grille det. Da får du et saftigere resultat.⋄ Smør grillristen
Bruk olje, jeg bruker som regel kokosolje, til å smøre grillristen slik at du unngår at kjøtt / fisk / fugl / grønnsaker setter seg fast. Dette er spesielt viktig ved magre kjøtt- og fiskeprodukter.

⋄ Grill farger
Farger både ser godt ut på tallerkenen, gjør godt for kroppen vår og smaker godt. Fyll grillen med masse deilige grønnsaker. Så og si alle grønnsaker kan grilles! På bildene har jeg grillet, paprika, sopp, brokkoli, søtpotet, maiskolber, rødløk og gulrot.

⋄ Velg rene kjøttprodukter
Dropp ferdiglagde produkter. Bruk rene stykker av kjøtt, fisk og fugl uten tilsetningsstoffer. Entrecotè, torsk, laks, tunfiskbiff, kyllinglår, makrell, ytrefilet eller indrefilet av storfe eller svin og ligende.

⋄ Skjær av synlig fett
Ønsker du å grille fete kjøttprodukter som sommerkoteletter, flintstek og lignende, skjær vekk det synlige fettet. På den måten blir kjøttet mye magrere med en gang.

⋄ Lag din egen marinade
Bruk en god olivenolje som tåler høy varme. Ha i godsaker som finhakket hvitløk, chili, ingefær, sitrongress, basilikum, dijon sennep, sitronsaft, revet sitronskall, balsamico eddik, rødvinseddik og diverse krydder. Ikke alt på en gang selvfølgelig. Smak til med salt og pepper til slutt.

⋄ Pølser
Om du vil ha pølser, velg de variantene med høyt kjøttinnhold og mindre fett. Go og mager fra Gilde er et fint alternativ for eksempel. Jabobs og Grødstad som blant annet selges på Meny, har også flere gode varianter.

⋄ Varier grønnsakstilbehøret på grillen
Servert alltid godt med grønnsaker. Du kan grille dem ved å tre dem på spyd, pakke dem i folie, skjære i skiver, grille dem hele, osv. Prøv nye grønnsaker og bruk masse farger! En frisk og god salat smaker også godt.

⋄ Burger
Lag burgerne selv. Bland sammen karbonadedeig / kyllingkjøttdeig med egg, finhakket løk, chili og annet godt krydder. Det er raskt og kjempe godt.

⋄ Dressing
Vil du ha dressing, lag den selv. Til en kremet variant kan du ta utgangspunkt i gresk yoghurt, rømme eller kesam og tilsatte finhakkede friske urter, hvitløk og krydder. For en vinaigrette blander du sammen olje og med andre godsaker som sitron, balsamicoedikk, finhakket hvitløk, chili og ingefær. Prøv for eksempel hjemmelaget ajvar eller hjemmelaget bbq saus

⋄ Tilbehør
Selv liker jeg å ofte lage en god salat til grillmaten. Rett og slett fordi jeg synes salat er godt på sommeren. Da bruker jeg gjerne diverse grønnsaker sammen med søt mango eller ananas. I tillegg kan du servere deilig tilbehør som en hjemmelaget potetsalat, brokkoli- og kikertsalat, lompechips, syltetet rødløk, sprø søtpotetfries.

⋄ Frukt
Frukt er kjempe godt på grillen. Grillede fersken, banan, vannmelon i skiver og ananas er friskt og søtt tilbehør til grillmaten eller som en dessert.

Og det viktigste av alt, kos deg Uansett hva du spiser; sett deg ned, slapp av, smak på maten og nyt hver munnfull. Du skal kose deg med maten.

 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Marte
      Så sant. Grillet aubergine med litt salt er helt super godt! Tunfiskfilet har jeg aldri testet på grillen, men det skal jeg gjøre nå. Masse gode tips her altså. Tusen hjertelig takk Marte 🙂

    2. Grillmat blir rene helsekosten når man bsre husker påå grønsakene og tilpasse tilbehøret ved å jage egne Burger rød eller iallfall kjøpe grove rundstykker stedet for de hvite billene butikken selger. Selvlaga potetsalat, egen dressing osv så er man i mål! Selv elsker jeg grilla aubergine, Squash og sopp! Og tunfiskfilet på grill er også helt magisk! Vi har forresten grilla hver uke i over ett år nå. Er jo så kjapt og lettvint og alle får det de vil ha. Fisk til meg. Biff til gubben. Og om vi er riktig så sunne og effektive koker vi dessuten opp brokkoli og erter eller liknende og har grønnsaksmos som tilbehør =) ja til grilling!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg