SUNN PIZZAVARIANT PÅ FEM MINUTTER

                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

Jeg har endelig begynt å lage litt mat igjen. Det føles kjempe deilig! Ikke bare er matlysten på topp, men jeg begynner sakte men sikkert å bli mer funksjonell og oppegående. Bare det å kunne lage sin egen mat, er en seier nå om dagen! Ja, det er virkelig rart hvor mye man setter pris på de små tingene når man har vært langt nede. I dag har jeg for eksempel laget denne sunne pizzavarianten på fem minutter. Og jeg har klart å vaske håret. Det gjør meg skikkelig glad! Det er faktisk første gangen jeg har klart å vaske håret i år. Noe som i grunn føles merkelig å skrive. Det å ikke klare å vaske sitt eget håret er jo helt surrealistisk for meg, med tanke på hvor jeg var for et par uker siden, men slik er altså hverdagen nå om dagen. Heldigvis går det i riktig retning og dagen i dag har bestått av flere små seire. 

Over til overskriften; sunn pizzavariant på fem minutter. Det ble dagens middag. Jeg hadde lyst på pizza, men jeg må gå for enkle og raske løsninger akkurat nå. Å elte en pizzadeig og å stå lenge på kjøkkenet, var derfor utelukket. Da fant jeg på denne deilige varianten. Jeg tok utgangspunktet i mikrobrødet jeg har laget så mange ganger tidligere, og laget det til en pizza. 

Sunn pizzavariant på fem minutter
Til 1 porsjon

Pizzabunn
1 egg
2 ss flytende eggehvite, eller 1 eggehvite
2 ss havremel
2 ss glutenfri melblanding, eller annet mel
1 ts bakepulver
1 dl vann
1/4 ts salt
Pizzakrydder; jeg brukte 1/2 ts oregano, 1/3 ts basilikum og 1/3 ts løkpulver

Pizzafyll
1 ss tomatpuré
1 ss ketchup
2 ss hakket løk
2 ss maiskorn
Revet ost, jeg har brukt jarlsberg og parmesan

Bland sammen alle ingrediensene til pizzabunnen i en matboks eller lignende. Jeg gjorde det enkelt og brukte en spiseskje til å røre alt sammen. Deigen skal ha en tykk kakedeigkonsistens. Bruk skjeen til å trykke røren ned i boksen slik at den er jevnt fordelt. 
Ha plastfolie over boksen. Dette er ikke nødvendig, men gjør brødet mer saftig.
Kjør boksen i mikroen på maks effekt, hos meg er det 750 W, i 90 sekunder.

Ta så ut boksen og ha over fyllet.
Smær brødet med tomatpure og ketchup. Ha over løk og maiskorn. Topp med ost. 
Sett boksen tilbake i mikroen på maks effekt i 90 – 120 sekunder
Avkjøl et lite minutt før du skjærer i pizzaen.

Du kan selvfølgelig variere pizzafyllet ut i fra hva du liker og hva du har tilgjengelig. Her er det bare fantasien som setter grenser. Du kan også droppe pizzafyllet og laget et mikrobrød som du topper med pålegg. Da steker du bare røren sammenhengende i ca 3 minutter, til brødet er ferdigstekt. Deretter kan du skjære det i skiver og ha på ønsket pålegg.

Stort enklere enn det, tror jeg ikke du får en pizza! På fem minutter har du altså en grov, mettende og sunn pizzavariant. Jeg håper pizzaen faller like godt i smak hos deg som den gjorde hos meg.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Laget denne til frokost må. Brukte paprika og skinke. Skikkelig godt og enkelt. Takk for oppskriften 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg