SUNNE OG SUPER SAFTIGE BOLLER TIL FASTELAVEN

                                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

God lørdagsformiddag dere  ♥ I går var jeg hos en venninne og vi bestemte oss plutselig for å bake boller. Det er jo fastelaven på søndag og da må man naturligvis spise en boller eller to i løpet av helgen!

Vi laget sunne og super saftige boller med speltmel og gresk yoghurt. Disse ble bare så saftige og gode! I stedet for å fylle bollene med krem toppet vi dem med kremfløte som vi pisket med sukrinmelis og vaniljepulver. Det ble så utrolig godt altså! Dessverre hadde jeg ikke med kameraet, så bildene av bollene er nok så dårlige, beklager det, men oppskriften er så god at jeg må dele den med dere uansett!

Sunne og super saftige boller
6 -8 stykker

1/ pakke tørrgjær
200 g speltmel
100 g havremel
1 ts kardemomme
1/3 ts salt
300 g gresk yoghurt
2 dl melk
1 ss smeltet smør, kan sløyfes

1 ss fibersirup
80 g sukringold

Varm opp melken til den er ca 40 grader og rør i tørrgjær. Ha i smeltet smør, gresk yoghurt, sukringold og fibersirup. Tilsett tørrvarene.
La deigen heve i minimum 1 time. Vi lot bolledeigen heve mens vi laget og spiste middag, cirka 2,5 timer.
Ha litt melk på hendene dine og form 6 -8 boller.
Etterhev i 15 -30 minutter.
Stek på 225 grader i 12 minutter.
Spis bollene som de er eller topp de med noe godt som syltetøy, vaniljekesam, pisket kremfløte eller andre godsaker.

Andre fastelavensboller jeg kan friste med fra arkivet er disse grove proteinrike fastelavensbollene. Vil du gjøre det enkelt, kan du bake disse super enkle bolle-rundstykkene og for eksempel fylle de med vaniljekesam.

Sunnere fastelavensboller med hjemmelaget vaniljekrem, kan jeg trygt anbefale. laget med speltmel, toppet med deilig vaniljekrem og pisket krem kan jeg trygt anbefale.

Raske havreboller er også en favoritt og de trenger verken heving eller elting. Eller jeg kan friste med glutenfrie boller.
Selv skal jeg lage verdens beste boller etter mamma’s oppskrift på søndag. Jeg synes “originale” boller med hvetemel og sukker hører med på slike boller!

Håper du finner noe som frister! Uansett om du feirer helgen med boller eller ei, får du ha en riktig så fin helg.

 

Kristine ♥

13 kommentarer
    1. Anonym
      Jeg vet virkelig ikke helt hva jeg skal si. Jeg sender deg en god klem. Selv om du blir skrevet ut, har du vel fortsatt et hjelpeapparat rundt deg? For meg var det litt motsatt. Da vi slutte å fokusere på den underliggende årsaken, for hva er faktisk den? Det er nok tusen grunner til at en person får en psykisk lidelse og en vil aldri klare å sette fingeren på en ting eller finne en løsning. I hvert fall, da vi la fokuset bort fra den og heller fokuserte på verktøyer jeg kunne ta i bruk i hverdagen for å takle situasjoner og livet, ble jeg gradvis bedre. Jeg tror også det har mye med at jeg rett og slett kom til et punkt hvor jeg var dritt lei. Jeg bestemte meg bare en dag for at nok er nok. Jeg er ferdig med den dritten her, koste hva det koste vil. Når instillingen virkelig var der, ble det litt enklere. Ofte så er jo spiseforstyrrelsen trygg, og selv om en vil bli frisk, vil en egentlig ikke bli frisk, fordi det er skremmende, om du skjønner hva jeg mener.
      Jeg vet ikke hvilke råd jeg kan gi deg, men kanskje det vil være en ide å forsøke å få en, eventuelt flere, nye behandlere. Om du føler at det du gjør nå ikke fungerer, må det endres. God klem og lykke til <3

    2. Jeg skal lage bollene til mammaen din som du la ut oppskrifta på for noen år siden. De er blitt en favoritt her i huset. De beste jeg har laget faktisk 🙂 Takk for at du delte den 🙂 God fastelavenssøndag 🙂

    3. Hei Kristine! Jeg er så fortvila. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i flere år og vært innlagt flere ganger, ble nettopp skrevet ut etter en lang innleggelse. Jeg føler at det bare er symptomene som behandles, og ikke sårene under dem som jeg ikke har fått bearbeidet eller fått innsyn i. Det er vanskelig å slippe symptomene, selv om all fornuft er på plass og vet at jeg må, når jeg ikke har kontakt med HVORFOR jeg bruket verktøyet. Hvordan kom du deg ut av det? Var det noe som virkelig hjalp deg på veien ut? Hilsen og klem fra en fortvila meg! <3

    4. Jeg skal bake disse imorra. Blir gal i hodet av sukker så jeg er best om jeg holder meg unna 🙂 takk for at du gjør det enklere med gode oppskrifter 🙂

    5. Synes de ser saftige og gode ut, men det blir ekte bikker på meg imorgen også 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg